Jag har nyligen skaffat mig en Scenic -99 2.0 (tidiga modellen jan-feb) och är helnöjd med utrymmet och så.
Dock så hade den en tendens att bara lägga av helt plötsligt under färd.
Har haft den nu i 2mån och den har strulat 4ggr, 2ggr lyckades jag tvinga igång den igen genom att växla ner från 5an till 3an.
När den stannar så vägrar den gå igång..
startmotorn tuggar på bra, men den vill inte ens försöka tända.
Det luktar soppa i avgasröret så den får soppa.
Tändningen kunde jag inte prova dom 2 gånger det hände för jag hade ingen tändstiftshylsa med mig då.
Efter 10-15-30min så går den igång igen som om inget hade hänt. (kallnat?)
Jag skriver här för att jag letade som alla andra efter felorsak och åtgärder och tänkte få ut på nätet vad jag gjort.
Jag provade med att byta bränslepumpsrelä.. eller rättare sagt.. byta plats på 2st.
Enl vad jag kunde tyda från Haynes servicebok (kollat kabelfärg till reläerna och så) så var det likadant relä till fläkten (hög eller låg) 5 polers. så jag bytte enkelt ut dom 2 mot varandra.
Hursomhelst så hjälpte inte det, så jag forskade vidare på div forum.
Sen såg jag
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=7131
"kärt barn har många namn"
Jag plockade loss vevaxellägesavkännare (eller vad det hette på mekonomen) och gjorde rent den och beställde en ny.
380kr eller nåt sånt.
På mekonomen sa dom att det inte var ovanligt att den går sönder.
DOCK så fanns det inte rätt modell till min "gamla" -99 så jag fick klippa av sladden på den nya och sladden i bilen. Lödde ihop och satte på krympslangar och så.
Ska tilläggas att under tiden jag körde med den gamla efter rengöring så var den märkbart piggare. Det var en hel del avlagringar och dyl på "stiftet", och eftersom den ska känna av metall så bör den blivit störd av allt kladd som satt där.
Så nu får vi se hur det tar sig, jag hoppas att det är detta som varit felet.
Om inte så lär jag höra av mig här igen