Megane Scenic - motorn dör under färd

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Scenic ftw

Megane Scenic - motorn dör under färd

Post by Scenic ftw »

Hej alla glada Renaultägare!
Jag har nyligen skaffat mig en Scenic -99 2.0 (tidiga modellen jan-feb) och är helnöjd med utrymmet och så.
Dock så hade den en tendens att bara lägga av helt plötsligt under färd.

Har haft den nu i 2mån och den har strulat 4ggr, 2ggr lyckades jag tvinga igång den igen genom att växla ner från 5an till 3an.
När den stannar så vägrar den gå igång..
startmotorn tuggar på bra, men den vill inte ens försöka tända.
Det luktar soppa i avgasröret så den får soppa.
Tändningen kunde jag inte prova dom 2 gånger det hände för jag hade ingen tändstiftshylsa med mig då.
Efter 10-15-30min så går den igång igen som om inget hade hänt. (kallnat?)

Jag skriver här för att jag letade som alla andra efter felorsak och åtgärder och tänkte få ut på nätet vad jag gjort.

Jag provade med att byta bränslepumpsrelä.. eller rättare sagt.. byta plats på 2st.
Enl vad jag kunde tyda från Haynes servicebok (kollat kabelfärg till reläerna och så) så var det likadant relä till fläkten (hög eller låg) 5 polers. så jag bytte enkelt ut dom 2 mot varandra.
Hursomhelst så hjälpte inte det, så jag forskade vidare på div forum.
Sen såg jag
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=7131
"kärt barn har många namn"
Jag plockade loss vevaxellägesavkännare (eller vad det hette på mekonomen) och gjorde rent den och beställde en ny.
380kr eller nåt sånt.
På mekonomen sa dom att det inte var ovanligt att den går sönder.
DOCK så fanns det inte rätt modell till min "gamla" -99 så jag fick klippa av sladden på den nya och sladden i bilen. Lödde ihop och satte på krympslangar och så.

Ska tilläggas att under tiden jag körde med den gamla efter rengöring så var den märkbart piggare. Det var en hel del avlagringar och dyl på "stiftet", och eftersom den ska känna av metall så bör den blivit störd av allt kladd som satt där.

Så nu får vi se hur det tar sig, jag hoppas att det är detta som varit felet.
Om inte så lär jag höra av mig här igen :-)
Niklas Petterson
Scenic ftw

Re: Megane Scenic - motorn dör under färd

Post by Scenic ftw »

hmh, ja dom kom det sig att jag postade här igen då.
Det verkar inte ha hjälpt med bytet.
3ggr imorse fick jag strul. och det har verkligen inte hänt ofta tidigare!
1a gången blev jag stående strax efter en rondell, den började dö redan innan rondellen, men jag rullade förbi och ur.. provade startmotorn utan att nåt händer.
Låter den vila 30sek ca och sen startmotor igen, inte ett liv.
Försöker med detta utan gas flera ggr, (men det luktar lite soppa fast sitter inne i bilen(!) )
Provar gasa lite granna och efter 2-3e försöket så hostar den igång.. och jag tokgasar iväg så den inte dör igen.

2a gången händer det på motorvägen. Jag ekonomikör.
Då dör den när jag gasar minsta lilla. DOCK så går den när jag har neutralgas.
växlar till 4an och provar på högre varv.. samma sak.
3an likaså, nu e jag nere i 80 och blinkar med varningsblinkersen och håller mig till höger.. och inväntar det oundvikliga stoppet...
Men jag tänkte att det kanske e bränslefiltret som jag läste nånstans om tidigare.. så jag byter taktik..
Provar att stämpla plattan i botten istället så den tvingar fram massa soppa.
Motorbromsen e effektiv på 3an kan jag säga.. men hör och häpna.. den hostar 3-4 och 5 ggr och sen drar den igång igen! Full fart igen då!

3e gången likaså på motorvägen. Också under ekonomikörning.
Men den här gången vet jag vad jag ska göra så jag slänger i 3an i 90 och stämplar..
och ja.. den hostar likadant igen, men startar igen!

Nu vore det inte helt fel med lite goda råd här bojs and görls :-)
Jag funderar nu på att byta bränslefiltret.
Jag funderar också på att prova rycka lite vacuumslangar och se om det kan vara nåt sånt.

Kan jag prova att slänga i en skvätt Etanol85 så det kanske gör rent filtret lite, medans jag väntar på mitt filter? eller skulle det göra att ev mera kladd i tanken skulle lossna och sätta igen filtret mera?

Tacksam för svar..
Niklas Petterson
Baggis

Post by Baggis »

Hmm... Borde inte ett igentäppt bränslefilter snarare göra tvärtom, dvs fullgas, speciellt med hög belastning, går sämst?

E85 kan lösa upp beläggningar från tanken så filtret kan bli igentäppt av det.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Scenic ftw

Post by Scenic ftw »

Vet inte om jag törs posta hur det går, för då jinxar man väl skiten... but here we go.

Nu har jag kört i minst 200mil och den har funkat utan problem..
(1 gång lite strul att starta bara, men det behöver inte varit detta.. den var lite svårstartad, kändes lite sur.. hade kört 3min kall och stängde av och försökte starta igen efter ca 3min, gick igång på 2a försöket)

Vad jag "åtgärdat":
Jag lossade båda tändspolarna och gjorde rent dom ordentligt, på både kontakter in och ut. (kan varit liiite oxid på 2st tändkablar, om man e petnoga)
Tog och var extra noggrann på fästena mot motorn. vet inte om det gör nån skillnad om det e nån jord där eller så, men efter att jag gjort rent detta ordentligt (läs filat) och sprejat och haft mig så har bilen gått ofelbart... peppar peppar.

Så nu får vi se hur länge det håller.
Niklas Petterson
Post Reply