R12-Special-1970- R12-kent
Moderator: Forumpolisen
Coolgrå och tuff. Vilka fighter vi kommer få se i bankörning framöver...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Aououoo det blir ju nyare än nytt
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Det var det, roligare än så här blev det inte, min nya 12a är i det närmaste färdig nu återstår bara en tur till bilprovningen. jag ska bara kolla avgasvärdena och ljuset, så är allt klart. Det har varit några turer runt kvarteret och det låter härligt i båda ändar av bilen, insugsljudet från Webern och avgasljudet från det lite grövre avgassystemet är en härlig kombination. Det känns att det finns lite mera kräm i den här motorn om jag jämför med den som sitter i min gröna 12a, och skam vore det annars. här kommer det några bilder på före och efter, hoppas jag.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Tar du luften från hjulhuset?R12-Kent wrote:
Mycket fint bygge!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Det ser lite konstigt ut men det finns plats mellan hjulhuset och trattarna. Luftfiltren bygger utåt så det ser trångt ut. Luftfilter är kanske lite att ta i, det är Weber´s orginal nätfilter så de filtrerar bort den värsta skiten men inte allt.
Sedan har jag ventilationshål i huven så jag släpper ut värmen och får in lite friskluft. Visar det sej att det inte funkar fullt ut så får jag montera kortare trattar, detta påverkar vridmomentet lite men det får jag ta.
Sedan har jag ventilationshål i huven så jag släpper ut värmen och får in lite friskluft. Visar det sej att det inte funkar fullt ut så får jag montera kortare trattar, detta påverkar vridmomentet lite men det får jag ta.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Ah, då förstår jag. Hoppas man får se och höra detta bygge på någon träff i sommar!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Supertuff!!R12-Kent wrote:
När jag körde singel DCOE på mina 1397cc 12'or gjorde jag en liten "kilformad" burk över trattarna som slickade innerskärmen. Från den burken en slang runt bakom motorn till luftiltret som satt på andra sidan motorn (där du har bränsletrycksregulatorn och spolarburken). Funkade perfekt. Jag tvingades ha jättekorta trattar, det funkade dock över förväntan. Ganska små halsringar. Tror det blev bäst med 28mm halsringar i Weber40'in. Jag bromsade aldrig någon av mina motorbyggen, men det kändes som det var dubbelt så mycket effekt jämfört med originalmaskinen... Kanske 85-90hk i alla fall. Stor skillnad jämfört med originalets 54hk.
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Snyggt kent! kommer du på något svängar event med denna? eller kommer du rentav till gbg där R12 skall hyllas lite extra
Har du satt någon avskärmning mellan grenrör och insug? som du kanske redan vet så hade jag en hel del problem med att förgasaren blev för varm.
Grått är snyggt
Har du satt någon avskärmning mellan grenrör och insug? som du kanske redan vet så hade jag en hel del problem med att förgasaren blev för varm.
Grått är snyggt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Det var iofs aldrig något problem med förgasarvärme på mina tolvor. Jag körde måånga mil både i stan och på långfärder med motsvarande konfiguration.mange wrote:Har du satt någon avskärmning mellan grenrör och insug? som du kanske redan vet så hade jag en hel del problem med att förgasaren blev för varm.
Problemet kanske visar sig lättare på bakmotorbilarna.
Re: R12-Special-1970- R12-kent
Otroligt vad duktigt folk det finns, rikigt, riktigt fin.
Lite lagomt rå sådär.
Lite lagomt rå sådär.