R12-Special-1970- R12-kent

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Snart kommer jag och tar er :twisted: eller det börjar att närma sej ett slut på skruvandet. mitt nya lättade svänghjul är balanserat och klart för montering. Nu överväger jag att bygga om tändningen till elektronisk innan jag stoppar i motorn.

Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Snyggt :D Hittade TS fäljar på vinden som jag köpte till farmors 12 a för länge sedan. Intresserad? Har 5 st
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Coolgrå och tuff. 8) Vilka fighter vi kommer få se i bankörning framöver... :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Förra veckan var solig och fin här i Lusasken så då passade jag på att montera mitt nya svänghjul och sedan sätta motorn på plats. Nu är det dags att montera allt annat smått och gott som har legat och väntat på hyllorna i garaget.

Image

Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Aououoo det blir ju nyare än nytt [smilie=icon_rotate.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Väldigt snyggt och fint!

Hoppas du hinner provköra lite innan det är dags att ställa undan för vintern
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Post by Örjan »

Kul projekt som ser väldigt prydligt ut, en fråga, vad använder du för färg på motorblocket?.

Örjan. :)
Örjan Sjögren
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Det var det, roligare än så här blev det inte, min nya 12a är i det närmaste färdig nu återstår bara en tur till bilprovningen. jag ska bara kolla avgasvärdena och ljuset, så är allt klart. Det har varit några turer runt kvarteret och det låter härligt i båda ändar av bilen, insugsljudet från Webern och avgasljudet från det lite grövre avgassystemet är en härlig kombination. Det känns att det finns lite mera kräm i den här motorn om jag jämför med den som sitter i min gröna 12a, och skam vore det annars. här kommer det några bilder på före och efter, hoppas jag.

Image

Image

Image

Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Joakim16v »

R12-Kent wrote:Image
Tar du luften från hjulhuset?

Mycket fint bygge!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by R12-Kent »

Det ser lite konstigt ut men det finns plats mellan hjulhuset och trattarna. Luftfiltren bygger utåt så det ser trångt ut. Luftfilter är kanske lite att ta i, det är Weber´s orginal nätfilter så de filtrerar bort den värsta skiten men inte allt.
Sedan har jag ventilationshål i huven så jag släpper ut värmen och får in lite friskluft. Visar det sej att det inte funkar fullt ut så får jag montera kortare trattar, detta påverkar vridmomentet lite men det får jag ta.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Joakim16v »

Ah, då förstår jag. Hoppas man får se och höra detta bygge på någon träff i sommar!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Falk »

R12-Kent wrote:Image
Supertuff!! :racesmile:


När jag körde singel DCOE på mina 1397cc 12'or gjorde jag en liten "kilformad" burk över trattarna som slickade innerskärmen. Från den burken en slang runt bakom motorn till luftiltret som satt på andra sidan motorn (där du har bränsletrycksregulatorn och spolarburken). Funkade perfekt. Jag tvingades ha jättekorta trattar, det funkade dock över förväntan. Ganska små halsringar. Tror det blev bäst med 28mm halsringar i Weber40'in. Jag bromsade aldrig någon av mina motorbyggen, men det kändes som det var dubbelt så mycket effekt jämfört med originalmaskinen... Kanske 85-90hk i alla fall. Stor skillnad jämfört med originalets 54hk.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by mange »

Snyggt kent! kommer du på något svängar event med denna? eller kommer du rentav till gbg där R12 skall hyllas lite extra

Har du satt någon avskärmning mellan grenrör och insug? som du kanske redan vet så hade jag en hel del problem med att förgasaren blev för varm.

Grått är snyggt :D
Image
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Falk »

mange wrote:Har du satt någon avskärmning mellan grenrör och insug? som du kanske redan vet så hade jag en hel del problem med att förgasaren blev för varm.
Det var iofs aldrig något problem med förgasarvärme på mina tolvor. Jag körde måånga mil både i stan och på långfärder med motsvarande konfiguration.
Problemet kanske visar sig lättare på bakmotorbilarna.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Ar-five
Posts: 50
Joined: 24 Sep 2009, 12:41
Firstname: Peter
Surname: Berggren
Location: Umeå

Re: R12-Special-1970- R12-kent

Post by Ar-five »

Otroligt vad duktigt folk det finns, rikigt, riktigt fin.
Lite lagomt rå sådär.
Post Reply