Jag har försökt att läsa på så mycket som möjligt här på forumet, men trots all nyttig info jag hittat har jag ett problem som känns knepigt att komma fram till lösningen på. I slutet av förra året (2009) köpte jag en Megane Kombi, tidig -02:a (tillverkad i slutet på -01). Det är modellen med 16 ventilers 1,4 liters bensinmotor och bilen har gått ca. 18800 mil.
När jag köpte bilen hade motorn nyligen fått en översyn på grund av att kamremmen brustit för förrförra ägaren. Den person jag köpte bilen av hade köpt bilen trasig och fixat till motorn och när jag provkörde den verkade den gå hur fint som helst.
Bekymret är alltså att bilen har problem med tomgången. Det visar sig framförallt när bilen är kall. Om man startar bilen när den är kall så gasar den först upp som en bil väl ska göra precis efter startögonblicket. Men sen ligger den kvar på en rätt hög tomgång (runt 1250-1750 rpm). Dessutom kan tomgången också svaja mellan ungefär 1000 och 2000 rpm. Detta varierar lite, ibland verkar den vara konstant hög och ibland svajar den (inte alltid mellan exakt samma varvtal), den kan också växla mellan dessa lägen. Stannar man t.ex. vid ett rödljus så kan den variera mellan att svaja, och att vara konstant hög innan man hunnit köra iväg igen. Jag har inte lyckats hitta nåt mönster i varför det varierar mellan dessa bägge symptom.
Ofta verkar den ha problem att bli ”normal” precis när man stannat till. Det verkar som att den behöver några minuter på sig stillastående (antingen på tomgång eller med motorn avstängd) för att lugna ner sig lite. Får bilen sen stå en stund (om man t.ex. är inne i nån affär och handlar i 15-30 minuter), så är det oftast inget problem när man sen ska köra iväg, då är tomgången låg och jämn som den ska. Problemet är däremot när man kör i högre hastigheter. Kör man t.ex. 70-110 km/h och stannar till vid vägkanten så behöver bilen en liten stund för att ”lugna ner sig” även om man kört 10-15 mil. Samma sak är det om man bara trampar ner kopplingen och släpper gasen medan man kör. Det som oftast händer då är att tomgången svajar mellan ungefär 1000 och 2000 rpm. Det tillfälle som motorn verkar fungera någorlunda normalt är alltså när bilen är varm och man kör i lägre hastigheter i stadskörning.
I övrigt verkar motorn vara frisk och den går jämnt och fint när man kör med bilen. Bensinförbrukningen ligger på 0,65-0,70 liter/mil (till största delen landsvägskörning).
Nu är då den stora frågan varför bilen krånglar på detta sätt? Runt nyår gjorde jag en rejäl översyn av bilen men lyckades inte lösa felet. Eftersom jag inte haft några mekarmöjligheter de senaste månaderna har jag kört med felet, det går ju att leva med om man tänker sig för, även om det kan vara lite enerverande och pinsamt med en motor som lever sitt eget liv rätt så ofta.
Det som gjordes med bilen runt nyår av mig var i alla fall följande, jag har:
* Undersökt många elkontakter i motorrummet för att försöka upptäcka kontaktfel.
* Bytt både temperaturgivaren för insugsluften och motortemperaturen, bägge fungerade uppenbarligen eftersom det inte hjälpte.
* Undersökt kanistern längst fram till höger i motorrummet, men den verkade fungera som den skulle.
* Kollat så ingen ”tjuvluft” kommer in kring vacumslangen från ovan nämnda kanister och även vacumslangen till bromsservon är kontrollerad.
* Haft loss ventilen som reglerar vevhusventilation och rengjort den.
* Haft loss MAP-sensorn (insugstrycket) och rengjort den.
* Testat en ”bondnollställning” (tagit av minuspolen), utan resultat.
* Bytt luftfilter, det gamla var rejält skitigt.
* Bytt tändstift, de gamla såg visserligen friska ut, men gapet var en aning för stort, och man vet inte hur länge de suttit där.
* Bytt bränslefilter
Till min hjälp har jag haft en Haynes-bok. Eftersom det inte alltid känns solklart vad som är vad på de olika bilderna så finns alltid risken att jag förväxlat några komponenter när jag namngett dem här ovan, ha det i åtanke innan ni dumförklarar mig.

Vad tror ni? Vad borde man göra härnäst? Till saken hör förstås att förra ägaren gjorde i ordning motorn på bilen. Enligt honom så köpte han en annan topp och bytte ventiler, vattenpump och kamrem. Enligt vad jag förstått när jag läst lite här på forumet så kan motorn uppträda lite underligt om man inte får på kamremmen exakt som den ska sitta. Men kan det verkligen bli på det sättet som jag beskrivit här ovan? De idéer som jag har kvar själv är att jag kanske borde skruva loss hela gasspjället, ta loss tomgångsmotorn och kontrollera och rengöra den. Dels borde jag kanske ta loss svänghjulsgivaren och kontrollera och rengöra den. Dessutom borde jag kanske kontrollera packningen till insuget så att det inte kommer in nån ”tjuvluft där”. Vilken ordning ska man börja i? Eller tror ni att det kan vara ytterligare nåt annat som jag inte tänkt på? Kan det, ve och fasa, till och med vara så att själva centraldatorn är kass?
Alla tips, idéer och synpunkter mottages med stor tacksamhet!
Hälsningar från Adam!