Svajig och hög tomgång på Megane -02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ganneganne
Posts: 3
Joined: 01 Jan 2010, 12:20
Location: Burs

Svajig och hög tomgång på Megane -02

Post by ganneganne »

Hejsan!
Jag har försökt att läsa på så mycket som möjligt här på forumet, men trots all nyttig info jag hittat har jag ett problem som känns knepigt att komma fram till lösningen på. I slutet av förra året (2009) köpte jag en Megane Kombi, tidig -02:a (tillverkad i slutet på -01). Det är modellen med 16 ventilers 1,4 liters bensinmotor och bilen har gått ca. 18800 mil.
När jag köpte bilen hade motorn nyligen fått en översyn på grund av att kamremmen brustit för förrförra ägaren. Den person jag köpte bilen av hade köpt bilen trasig och fixat till motorn och när jag provkörde den verkade den gå hur fint som helst.

Bekymret är alltså att bilen har problem med tomgången. Det visar sig framförallt när bilen är kall. Om man startar bilen när den är kall så gasar den först upp som en bil väl ska göra precis efter startögonblicket. Men sen ligger den kvar på en rätt hög tomgång (runt 1250-1750 rpm). Dessutom kan tomgången också svaja mellan ungefär 1000 och 2000 rpm. Detta varierar lite, ibland verkar den vara konstant hög och ibland svajar den (inte alltid mellan exakt samma varvtal), den kan också växla mellan dessa lägen. Stannar man t.ex. vid ett rödljus så kan den variera mellan att svaja, och att vara konstant hög innan man hunnit köra iväg igen. Jag har inte lyckats hitta nåt mönster i varför det varierar mellan dessa bägge symptom.

Ofta verkar den ha problem att bli ”normal” precis när man stannat till. Det verkar som att den behöver några minuter på sig stillastående (antingen på tomgång eller med motorn avstängd) för att lugna ner sig lite. Får bilen sen stå en stund (om man t.ex. är inne i nån affär och handlar i 15-30 minuter), så är det oftast inget problem när man sen ska köra iväg, då är tomgången låg och jämn som den ska. Problemet är däremot när man kör i högre hastigheter. Kör man t.ex. 70-110 km/h och stannar till vid vägkanten så behöver bilen en liten stund för att ”lugna ner sig” även om man kört 10-15 mil. Samma sak är det om man bara trampar ner kopplingen och släpper gasen medan man kör. Det som oftast händer då är att tomgången svajar mellan ungefär 1000 och 2000 rpm. Det tillfälle som motorn verkar fungera någorlunda normalt är alltså när bilen är varm och man kör i lägre hastigheter i stadskörning.

I övrigt verkar motorn vara frisk och den går jämnt och fint när man kör med bilen. Bensinförbrukningen ligger på 0,65-0,70 liter/mil (till största delen landsvägskörning).

Nu är då den stora frågan varför bilen krånglar på detta sätt? Runt nyår gjorde jag en rejäl översyn av bilen men lyckades inte lösa felet. Eftersom jag inte haft några mekarmöjligheter de senaste månaderna har jag kört med felet, det går ju att leva med om man tänker sig för, även om det kan vara lite enerverande och pinsamt med en motor som lever sitt eget liv rätt så ofta.

Det som gjordes med bilen runt nyår av mig var i alla fall följande, jag har:

* Undersökt många elkontakter i motorrummet för att försöka upptäcka kontaktfel.
* Bytt både temperaturgivaren för insugsluften och motortemperaturen, bägge fungerade uppenbarligen eftersom det inte hjälpte.
* Undersökt kanistern längst fram till höger i motorrummet, men den verkade fungera som den skulle.
* Kollat så ingen ”tjuvluft” kommer in kring vacumslangen från ovan nämnda kanister och även vacumslangen till bromsservon är kontrollerad.
* Haft loss ventilen som reglerar vevhusventilation och rengjort den.
* Haft loss MAP-sensorn (insugstrycket) och rengjort den.
* Testat en ”bondnollställning” (tagit av minuspolen), utan resultat.
* Bytt luftfilter, det gamla var rejält skitigt.
* Bytt tändstift, de gamla såg visserligen friska ut, men gapet var en aning för stort, och man vet inte hur länge de suttit där.
* Bytt bränslefilter

Till min hjälp har jag haft en Haynes-bok. Eftersom det inte alltid känns solklart vad som är vad på de olika bilderna så finns alltid risken att jag förväxlat några komponenter när jag namngett dem här ovan, ha det i åtanke innan ni dumförklarar mig. ;)

Vad tror ni? Vad borde man göra härnäst? Till saken hör förstås att förra ägaren gjorde i ordning motorn på bilen. Enligt honom så köpte han en annan topp och bytte ventiler, vattenpump och kamrem. Enligt vad jag förstått när jag läst lite här på forumet så kan motorn uppträda lite underligt om man inte får på kamremmen exakt som den ska sitta. Men kan det verkligen bli på det sättet som jag beskrivit här ovan? De idéer som jag har kvar själv är att jag kanske borde skruva loss hela gasspjället, ta loss tomgångsmotorn och kontrollera och rengöra den. Dels borde jag kanske ta loss svänghjulsgivaren och kontrollera och rengöra den. Dessutom borde jag kanske kontrollera packningen till insuget så att det inte kommer in nån ”tjuvluft där”. Vilken ordning ska man börja i? Eller tror ni att det kan vara ytterligare nåt annat som jag inte tänkt på? Kan det, ve och fasa, till och med vara så att själva centraldatorn är kass?

Alla tips, idéer och synpunkter mottages med stor tacksamhet!
Hälsningar från Adam!
Adam Gannholm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Svajig och hög tomgång på Megane -02

Post by figgesoft »

En idé vore att ta loss tomgångsmotorn, som du skriver, och rengöra den.
Hade bilen problem med tomgång direkt när du köpte den?

Går tomgången ner om du gasar lite snabbt efter uppstart (ingen motorvarvning utan bara till typ 2000rpm)?..

Färg på tändstiften?
Hur är luftfiltret? Nybytt? Fullt med bensin o olja?

Du kan även prova spreja startgas runt insuget. Skulle där finnas läckage dör motorn.

Kanske även skulle vara läge att kolla så kamremmen ligger rätt.
Du får lossa kåpan för kontroll och vad jag vet så kommer du lättast åt från hjulhuset (ta loss plast-innerskärmen).

Markeringen på remmen kommer inte stämma med markeringen på hjulen, men kontrollera efter haynes att markeringen på kugghjulen ligger som dem ska.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Svajig och hög tomgång på Megane -02

Post by Tony »

eftersom bilen faktiskt går bra ibland, tror jag inte att kamremmen ligger fel den lär ju inte hoppa fram och tillbaka, luftläck låter åxå lite konstigt eftersom du har jämn och låg tomgång ibland..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ganneganne
Posts: 3
Joined: 01 Jan 2010, 12:20
Location: Burs

Re: Svajig och hög tomgång på Megane -02

Post by ganneganne »

Jag är rätt så säker på att tomgången inte krånglade på det här sättet när jag köpte bilen. Visserligen kan det ju vara så att man har svårare att upptäcka saker som man inte vet att man ska leta efter, men det här är så pass tydligt att jag inte gärna kunnat missa det då vid bilköpet. På rak arm skulle jag säga att det började bara en liten tid efter jag köpt bilen. Å andra sidan skulle jag ju i sånt fall ha haft maximal otur, och det kan ju vara mitt minne som spelar mig ett spratt.

Om man gasar till lite försiktigt då när man precis startat bilen kall och tomgången är hög så händer oftast det att tomgången först sjunker ner mot normal tomgång eller kanske till och med så lågt att bilen nästan stannar, för att sen återgå till den onormalt höga tomgången.

Tändstiften såg ut som friska ska göra enligt Haynesboken, det enda var att gapet var lite stort på de gamla. Luftfiltret bytte jag ju också runt nyår och det gamla var då rejält skitigt, åt det svarta hållet alltså. Det som nu suttit i sen nyår har jag inte haft loss och kollat på än.

En sak till som jag glömde i förra inlägget är att det verkar vara ett lager med någon typ av olja (motorolja?) på botten i gasspjällhuset (plastburken som sitter efter luftfiltret på motorns baksida mot kupéen). Frågan är vad denna olja kan komma ifrån? Kan den på nåt sätt ha kommit från motorn och ut dit? Kan det på något sätt ha kommit dit när kamremmen brast för förförra ägaren? Jag antar att det är tomgångsmotorn som sitter uppe på höger sida fram på den här plastburken som jag ovan kallade gasspjällhuset? Men om det nu skulle vara så att tomgångsmotorn kärvar borde å andra sidan tomgången stanna på en hög nivå även när bilen är varm och stått still en stund om man gasar till lite och sen släpper gasen. Eller tänker jag fel då? Hur fungerar den?

Det är ingen av er som gjort en motorrenovering efter att kamremmen brustit och som kan komma på nåt i och med det som skulle kunna åstadkomma såna symptom som jag upplever?

Har ni fler idéer är det bara att hojta till, jag ska ta itu med bilen nu inom ett par dagar och återkommer om inte annat sen för att tala om vad jag gjort och hur det gått...

Hälsningar från Adam
Adam Gannholm
ganneganne
Posts: 3
Joined: 01 Jan 2010, 12:20
Location: Burs

Re: Svajig och hög tomgång på Megane -02

Post by ganneganne »

Hej igen!
Nu har jag varit på och pillat på bilen och världen har blivit en glad Renaultägare rikare. :)
Jag hade nu loss den stora plastkåpan till insuget som sitter framför gasspjället. På gasspjället sitter två O-ringar, en väldigt stor som sitter på baksidan in mot kupéen och en något mindre som sitter fram mot insugskåpan. Den större på baksidan var ännu någorlunda mjuk, men ändå lite hoptryckt på sina ställen, den mindre på framsidan däremot var totalt stenhård och gick utan vidare att bryta sönder när jag tog loss den, inte mycket möjlighet till tätning här. Även den packning som sitter under denna kåpa uppe vid gasspjället på det rör som går ner i motorn (och sen vidare ut på högersidan och via en slang upp till tomgångsmotorn) var väldigt hård. Efter lite undersökande av ”alternativa” inköpsställen för reservdelar konstaterade jag att dessa packningar endast gick att köpa från Renault. Även om de 4 gummipackningarna ner mot inblåset i framänden på kåpan inte var fullt så hårda så köpte jag dessa nya också. Tyvärr hade de inte den ensamma packningen runt röret ner i motorn hemma, och jag orkade inte vänta flera dagar, så den kompletterade jag med flytande packning innan jag satte ihop det. De bägge O-ringarna och de 4 packningarna kostade i alla fall 432 kronor att köpa, det kan ju kännas mycket med tanke på att det bara är lite gummi, men med tanke på vad originaldelar kan kosta ibland så känns det ändå överkomligt…
Efter att jag satt ihop bilen igen så funkade den som den ska, ingen krånglande tomgång längre, och det känns bra att ha lyckats avhjälpa felet. Hade man bara haft vett att testa lite med startgas på olika ställen i motorrummet tidigare så hade man ju troligen kommit på felet tidigare, med tanke på att man inte ens behöver skruva loss något för att göra det så borde jag nästan ha börjat med en sån grej, men det är inte mycket att göra åt nu….

Nu har jag också förstått att jag förväxlat tomgångsmotorn i mina tidigare inlägg och kallat den för ”ventil som styr vevhusventilationen”. Tomgångsmotorn hade jag alltså loss redan kring nyår och gjorde rent lite, men den var inte så skitig då (och inte nu heller) och det gjorde ju varken från eller till ändå…

Min något efterhandskonstruerade teori om varför symptomen kunde växla beroende på olika förhållanden blir något i stil med att packningarna (framförallt den stenhårda O-ringen) antagligen tätat minimalt när bilen varit kall och att den extra tjuvluften höjt tomgången. Eventuellt att datorn försökt motverka förhöjningen och att tomgången därmed blivit svajig. När motorn sen blivit varm kan man ju tänka sig att packningarna också blivit varma, och därigenom tätat lite bättre. Att tomgången också krånglade i höga farter även om bilen var varm kanske kan förklaras med de stora mängder kall luft som sugs igenom insuget när motorn går på högre varv under belastning. Denna luft kyler kanske packningarna mer än värmen från motorn värmer och när man sen kört saktare eller stått still ett tag har värmen från motorn tagit överhanden. Låter det långsökt tycker ni?
Jag kan förresten tillägga att jag var en sväng förbi en liten verkstad i närheten och de kollade av med datorn efter felkoder i systemet, men det fanns inga, antagligen eftersom ingen av sensorerna i motorn blir direkt påverkade av detta fel.

Jag tackar så mycket för tipsen och hoppas att detta kan hjälpa någon annan Renaultägare som eventuellt råkar på samma symptom. Jag antar att gummi har en begränsad livslängd och att det kanske kan vara dags för de årsmodeller som min bil tillhör att råka ut för hårda O-ringar i allmänhet snart? Eller kan man råka ha sån otur och få en O-ring som blir kass redan efter 8 år, medan alla andra håller mycket längre?

Hälsningar från Adam
Adam Gannholm
luddan
Posts: 1
Joined: 20 Jun 2024, 14:03
Firstname: Patric
Surname: Dufva

Re: Svajig och hög tomgång på Megane -02

Post by luddan »

Läste detta nu , ser att det e en gammal tråd. Har samma fel ska köpa packningar nu.Borde vara lag på att skriva uppföljning hur det gick i trådarna, om vad som var felet och lösningen . Tack
Post Reply