jag har nyligen blivet med en R5 GTE av 88årsmodell! jag har alltid haft italienska bilar innan (med några tyska avstick)

har haft bilen i ett par dar och har redan massvis med frågor. det verkade inte va toppex jag har införskaffat och det finns en del småsaker att fixa.
jag undrar om det är vanligt med följande fel och är de svåra/kostsamma att åtgärde?
tomgången ligger på ca 1500rpm och ibland så pendlar tomgången mellan 1000 och 2000 varv på tomgång, misstänker att det är luftmassemätare? det sitter en vassare kam enligt uppgift och det kan väl göra göra att tomgången ligger högt men pendla ska väl inte den göra? om man gasar så rycker nästan bilen iväg och när man släpper på gasen så går den ner till tomgång väldigt tvärt... det blir aldrig mjukt så att säga.
nästa... var sitter säkringsboxen? intsrumentbelysningen fungerar ej.. ngt som förekommer?
varningslampan lyser på vattentempmätaren, men glukol finns och den kokar inte. är det tempgivaren som har lagt av eller tyder det på ngt elfel?
finns det ngn bra verkstad i stockholmstrakten som håller på med just gamla renault? uppskattar bra tips på sajter med delar begagnade eller nya, spelar ingen roll!
bilen för övrigt extremt skojig att köra och karossmässigt har den klarat sig otroligt bra tycker jag!
tacksam för svar