renault 5 GTE
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
renault 5 GTE
Hej
jag har nyligen blivet med en R5 GTE av 88årsmodell! jag har alltid haft italienska bilar innan (med några tyska avstick)
har haft bilen i ett par dar och har redan massvis med frågor. det verkade inte va toppex jag har införskaffat och det finns en del småsaker att fixa.
jag undrar om det är vanligt med följande fel och är de svåra/kostsamma att åtgärde?
tomgången ligger på ca 1500rpm och ibland så pendlar tomgången mellan 1000 och 2000 varv på tomgång, misstänker att det är luftmassemätare? det sitter en vassare kam enligt uppgift och det kan väl göra göra att tomgången ligger högt men pendla ska väl inte den göra? om man gasar så rycker nästan bilen iväg och när man släpper på gasen så går den ner till tomgång väldigt tvärt... det blir aldrig mjukt så att säga.
nästa... var sitter säkringsboxen? intsrumentbelysningen fungerar ej.. ngt som förekommer?
varningslampan lyser på vattentempmätaren, men glukol finns och den kokar inte. är det tempgivaren som har lagt av eller tyder det på ngt elfel?
finns det ngn bra verkstad i stockholmstrakten som håller på med just gamla renault? uppskattar bra tips på sajter med delar begagnade eller nya, spelar ingen roll!
bilen för övrigt extremt skojig att köra och karossmässigt har den klarat sig otroligt bra tycker jag!
tacksam för svar
jag har nyligen blivet med en R5 GTE av 88årsmodell! jag har alltid haft italienska bilar innan (med några tyska avstick)
har haft bilen i ett par dar och har redan massvis med frågor. det verkade inte va toppex jag har införskaffat och det finns en del småsaker att fixa.
jag undrar om det är vanligt med följande fel och är de svåra/kostsamma att åtgärde?
tomgången ligger på ca 1500rpm och ibland så pendlar tomgången mellan 1000 och 2000 varv på tomgång, misstänker att det är luftmassemätare? det sitter en vassare kam enligt uppgift och det kan väl göra göra att tomgången ligger högt men pendla ska väl inte den göra? om man gasar så rycker nästan bilen iväg och när man släpper på gasen så går den ner till tomgång väldigt tvärt... det blir aldrig mjukt så att säga.
nästa... var sitter säkringsboxen? intsrumentbelysningen fungerar ej.. ngt som förekommer?
varningslampan lyser på vattentempmätaren, men glukol finns och den kokar inte. är det tempgivaren som har lagt av eller tyder det på ngt elfel?
finns det ngn bra verkstad i stockholmstrakten som håller på med just gamla renault? uppskattar bra tips på sajter med delar begagnade eller nya, spelar ingen roll!
bilen för övrigt extremt skojig att köra och karossmässigt har den klarat sig otroligt bra tycker jag!
tacksam för svar
Roman Chvedov
Re: renault 5 GTE
En bra verkstad i STHLM är Nääs bilservice, ring och prata med Anders Udd, har är kunnig på Renaulter. Bra och billiga reservdelar köper du av Benny på Autofrance.
Lycka till med din R-5a.
Lycka till med din R-5a.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: renault 5 GTE
kolla reostaten till belysningen,dvs den man justerar instrumentbelysningen med, om den är trasig lr är på noll funkar inte belysningen, säkringarna sitter ovanför pass fötter,under handskfacket. bilen har mapsensor, tomgångsmotorn kan kärva ta bort och smörj upp. kolla efter luftläck samtidigt. väldigt vass kam kan göra gången orolig på tomgång men inte hög....radical_plus wrote:Hej
jag har nyligen blivet med en R5 GTE av 88årsmodell! jag har alltid haft italienska bilar innan (med några tyska avstick)
har haft bilen i ett par dar och har redan massvis med frågor. det verkade inte va toppex jag har införskaffat och det finns en del småsaker att fixa.
jag undrar om det är vanligt med följande fel och är de svåra/kostsamma att åtgärde?
tomgången ligger på ca 1500rpm och ibland så pendlar tomgången mellan 1000 och 2000 varv på tomgång, misstänker att det är luftmassemätare? det sitter en vassare kam enligt uppgift och det kan väl göra göra att tomgången ligger högt men pendla ska väl inte den göra? om man gasar så rycker nästan bilen iväg och när man släpper på gasen så går den ner till tomgång väldigt tvärt... det blir aldrig mjukt så att säga.
nästa... var sitter säkringsboxen? intsrumentbelysningen fungerar ej.. ngt som förekommer?
varningslampan lyser på vattentempmätaren, men glukol finns och den kokar inte. är det tempgivaren som har lagt av eller tyder det på ngt elfel?
finns det ngn bra verkstad i stockholmstrakten som håller på med just gamla renault? uppskattar bra tips på sajter med delar begagnade eller nya, spelar ingen roll!
bilen för övrigt extremt skojig att köra och karossmässigt har den klarat sig otroligt bra tycker jag!
tacksam för svar
lyser varningslampan hela tiden ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
var ändrar man signatur vore också ett bra tips...john wrote:namn samt ort är bra tips med
Roman Chvedov
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
tack för tipsen, väldigt snällt!R12-Kent wrote:En bra verkstad i STHLM är Nääs bilservice, ring och prata med Anders Udd, har är kunnig på Renaulter. Bra och billiga reservdelar köper du av Benny på Autofrance.
Lycka till med din R-5a.
MVH
Roman Chvedov
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
Tony wrote:kolla reostaten till belysningen,dvs den man justerar instrumentbelysningen med, om den är trasig lr är på noll funkar inte belysningen, säkringarna sitter ovanför pass fötter,under handskfacket. bilen har mapsensor, tomgångsmotorn kan kärva ta bort och smörj upp. kolla efter luftläck samtidigt. väldigt vass kam kan göra gången orolig på tomgång men inte hög....radical_plus wrote:Hej
jag har nyligen blivet med en R5 GTE av 88årsmodell! jag har alltid haft italienska bilar innan (med några tyska avstick)
har haft bilen i ett par dar och har redan massvis med frågor. det verkade inte va toppex jag har införskaffat och det finns en del småsaker att fixa.
jag undrar om det är vanligt med följande fel och är de svåra/kostsamma att åtgärde?
tomgången ligger på ca 1500rpm och ibland så pendlar tomgången mellan 1000 och 2000 varv på tomgång, misstänker att det är luftmassemätare? det sitter en vassare kam enligt uppgift och det kan väl göra göra att tomgången ligger högt men pendla ska väl inte den göra? om man gasar så rycker nästan bilen iväg och när man släpper på gasen så går den ner till tomgång väldigt tvärt... det blir aldrig mjukt så att säga.
nästa... var sitter säkringsboxen? intsrumentbelysningen fungerar ej.. ngt som förekommer?
varningslampan lyser på vattentempmätaren, men glukol finns och den kokar inte. är det tempgivaren som har lagt av eller tyder det på ngt elfel?
finns det ngn bra verkstad i stockholmstrakten som håller på med just gamla renault? uppskattar bra tips på sajter med delar begagnade eller nya, spelar ingen roll!
bilen för övrigt extremt skojig att köra och karossmässigt har den klarat sig otroligt bra tycker jag!
tacksam för svar
lyser varningslampan hela tiden ??
har kollat den och vrider man på den händer inget. alla andra lampor lyser dvs helljuset, bakrutevärmen osv... men just bakgrundsbelysningen lyser ej
så bilen har alltså ingen lyftmassemätare? tomgången ligger ständigt på 1500varv ibland när bilen blivit varm så vandrar tomgången mellan 1000 och 2300 varv. men bara ibland. inga varningslampor lyser
väldigt vass kam tror jag verkligen inte att det är då det är fortfarande ganska jämn effektkurva som börjar tidigt och slutar relativt tidigt
ska kolla alla slangar efter luftläckage
tackar för tips!
MVH
Roman
Roman Chvedov
Re: renault 5 GTE
kontrollpanelen , profilradical_plus wrote:var ändrar man signatur vore också ett bra tips...john wrote:namn samt ort är bra tips med
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: renault 5 GTE
kolla att du har spänning fram till reostaten har du det är den kass.. nej ingen luftmassamätare den har mappsensor..radical_plus wrote:Tony wrote:kolla reostaten till belysningen,dvs den man justerar instrumentbelysningen med, om den är trasig lr är på noll funkar inte belysningen, säkringarna sitter ovanför pass fötter,under handskfacket. bilen har mapsensor, tomgångsmotorn kan kärva ta bort och smörj upp. kolla efter luftläck samtidigt. väldigt vass kam kan göra gången orolig på tomgång men inte hög....radical_plus wrote:Hej
jag har nyligen blivet med en R5 GTE av 88årsmodell! jag har alltid haft italienska bilar innan (med några tyska avstick)
har haft bilen i ett par dar och har redan massvis med frågor. det verkade inte va toppex jag har införskaffat och det finns en del småsaker att fixa.
jag undrar om det är vanligt med följande fel och är de svåra/kostsamma att åtgärde?
tomgången ligger på ca 1500rpm och ibland så pendlar tomgången mellan 1000 och 2000 varv på tomgång, misstänker att det är luftmassemätare? det sitter en vassare kam enligt uppgift och det kan väl göra göra att tomgången ligger högt men pendla ska väl inte den göra? om man gasar så rycker nästan bilen iväg och när man släpper på gasen så går den ner till tomgång väldigt tvärt... det blir aldrig mjukt så att säga.
nästa... var sitter säkringsboxen? intsrumentbelysningen fungerar ej.. ngt som förekommer?
varningslampan lyser på vattentempmätaren, men glukol finns och den kokar inte. är det tempgivaren som har lagt av eller tyder det på ngt elfel?
finns det ngn bra verkstad i stockholmstrakten som håller på med just gamla renault? uppskattar bra tips på sajter med delar begagnade eller nya, spelar ingen roll!
bilen för övrigt extremt skojig att köra och karossmässigt har den klarat sig otroligt bra tycker jag!
tacksam för svar
lyser varningslampan hela tiden ??
har kollat den och vrider man på den händer inget. alla andra lampor lyser dvs helljuset, bakrutevärmen osv... men just bakgrundsbelysningen lyser ej
så bilen har alltså ingen lyftmassemätare? tomgången ligger ständigt på 1500varv ibland när bilen blivit varm så vandrar tomgången mellan 1000 och 2300 varv. men bara ibland. inga varningslampor lyser
väldigt vass kam tror jag verkligen inte att det är då det är fortfarande ganska jämn effektkurva som börjar tidigt och slutar relativt tidigt
ska kolla alla slangar efter luftläckage
tackar för tips!
MVH
Roman
hade varit bra att kolla att tempgivare visar rätt värde åxå,det görs med servicedator.. men börja med att kolla tomgångsmotorn funktion.. om du har gasspjället stängt och pluggar slangen till tomgångsmotorn skall motorn dö ,annars har du läck
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
det elektriska löste sig,menska lämna in den för tomgånggenomgång till NÄÄS i stockholm.
tackar för tipsen
tackar för tipsen
Roman Chvedov
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
hej igen allesammans!
nu har jag fått tillbaka bilen... det verkar va ngt skumt med motor och verkstan skulle behöva ha den några dagar för att kolla igenom allt extra noga när bilen är kall och varm. det kan va så att det är fler fel samtidigt och därför svårt att säga vad felet är. nu går den helt för jävligt, rycker hela tiden på alla varvtal men tomgången är bra ligger på runt 1000 när bilen är varm.
jag överväger nu att sätta i en annan motor. Jag kan inte göra jobbet själv då mina kunskaper och verktyg är otillräckliga. det jag skulle gärna vilja fråga er om är vilken motor ska jag sätta i? tydligen så passar inte clio16v motor rakt ner utan man måste bygga om lite. generator får tydligen inte plats. min fråga är finns det några andra roliga allternativ för en motor istället för original? ngn överladdad sak som man kan sänka ner? helst utan att man behöver fixa nya fästen, men är det så att det inte finns ngt annat så kom gärna med andra roliga förslag. ngn som har gjort ngt sådant?
har kollat lite runt och det går väkl att hitta original gte motorer, men frågan är om det är värt med tanke på att många av 88årsmodell var av tveksam kvalite...
MVH
nu har jag fått tillbaka bilen... det verkar va ngt skumt med motor och verkstan skulle behöva ha den några dagar för att kolla igenom allt extra noga när bilen är kall och varm. det kan va så att det är fler fel samtidigt och därför svårt att säga vad felet är. nu går den helt för jävligt, rycker hela tiden på alla varvtal men tomgången är bra ligger på runt 1000 när bilen är varm.
jag överväger nu att sätta i en annan motor. Jag kan inte göra jobbet själv då mina kunskaper och verktyg är otillräckliga. det jag skulle gärna vilja fråga er om är vilken motor ska jag sätta i? tydligen så passar inte clio16v motor rakt ner utan man måste bygga om lite. generator får tydligen inte plats. min fråga är finns det några andra roliga allternativ för en motor istället för original? ngn överladdad sak som man kan sänka ner? helst utan att man behöver fixa nya fästen, men är det så att det inte finns ngt annat så kom gärna med andra roliga förslag. ngn som har gjort ngt sådant?
har kollat lite runt och det går väkl att hitta original gte motorer, men frågan är om det är värt med tanke på att många av 88årsmodell var av tveksam kvalite...
MVH
Roman Chvedov
Re: renault 5 GTE
vem har sagt att det inte passar så bra ?radical_plus wrote:hej igen allesammans!
nu har jag fått tillbaka bilen... det verkar va ngt skumt med motor och verkstan skulle behöva ha den några dagar för att kolla igenom allt extra noga när bilen är kall och varm. det kan va så att det är fler fel samtidigt och därför svårt att säga vad felet är. nu går den helt för jävligt, rycker hela tiden på alla varvtal men tomgången är bra ligger på runt 1000 när bilen är varm.
jag överväger nu att sätta i en annan motor. Jag kan inte göra jobbet själv då mina kunskaper och verktyg är otillräckliga. det jag skulle gärna vilja fråga er om är vilken motor ska jag sätta i? tydligen så passar inte clio16v motor rakt ner utan man måste bygga om lite. generator får tydligen inte plats. min fråga är finns det några andra roliga allternativ för en motor istället för original? ngn överladdad sak som man kan sänka ner? helst utan att man behöver fixa nya fästen, men är det så att det inte finns ngt annat så kom gärna med andra roliga förslag. ngn som har gjort ngt sådant?
har kollat lite runt och det går väkl att hitta original gte motorer, men frågan är om det är värt med tanke på att många av 88årsmodell var av tveksam kvalite...
MVH
Jag tycker det passar plätt lätt, man får ta bort servopumpen men annars finns det inget som var något att bygga om.
jag kom på att R19 16v passar lite bättre än clio motorn fast det skall vara samma.
bilen blir enormt rolig med den motorn i, jag har besiktat 2ggr med den i utan at någon sagt något,men det kan vara ett problem vi motorbyte..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
hur många kW är det i en clio 16v.. det finns väl olika generationer av den? 1,4 och 1,6.. jo de sa det på NÄÄS att generator kommer att ta i rambalken för den va annorlunda på clio än på r5an.. r19 16v är det 1,8 du pratar om då? man måste väl ha en komplett framvagn från respektive bilar?Tony wrote:vem har sagt att det inte passar så bra ?radical_plus wrote:hej igen allesammans!
nu har jag fått tillbaka bilen... det verkar va ngt skumt med motor och verkstan skulle behöva ha den några dagar för att kolla igenom allt extra noga när bilen är kall och varm. det kan va så att det är fler fel samtidigt och därför svårt att säga vad felet är. nu går den helt för jävligt, rycker hela tiden på alla varvtal men tomgången är bra ligger på runt 1000 när bilen är varm.
jag överväger nu att sätta i en annan motor. Jag kan inte göra jobbet själv då mina kunskaper och verktyg är otillräckliga. det jag skulle gärna vilja fråga er om är vilken motor ska jag sätta i? tydligen så passar inte clio16v motor rakt ner utan man måste bygga om lite. generator får tydligen inte plats. min fråga är finns det några andra roliga allternativ för en motor istället för original? ngn överladdad sak som man kan sänka ner? helst utan att man behöver fixa nya fästen, men är det så att det inte finns ngt annat så kom gärna med andra roliga förslag. ngn som har gjort ngt sådant?
har kollat lite runt och det går väkl att hitta original gte motorer, men frågan är om det är värt med tanke på att många av 88årsmodell var av tveksam kvalite...
MVH
Jag tycker det passar plätt lätt, man får ta bort servopumpen men annars finns det inget som var något att bygga om.
jag kom på att R19 16v passar lite bättre än clio motorn fast det skall vara samma.
bilen blir enormt rolig med den motorn i, jag har besiktat 2ggr med den i utan at någon sagt något,men det kan vara ett problem vi motorbyte..
Roman Chvedov
Re: renault 5 GTE
Jag talar om fas 1 clio både den och R19 16v har 1,8L F7P motorer 99kw skall vara 137Hk jag bromsade min till 134hk du har 95hk nu.. varvstoppar 7200 varvräknaren slutar på 7000 i en r5 jag har kört 2år med en sån motor i min R5 så jag vet att den passar. Använd motorfästena från din R5 dom passar rakt på motorn på orginal framvagn med r5vxllåda gör lite över 100 på 2an
Har du läst min byggtråd??
Har du läst min byggtråd??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 29
- Joined: 04 Jan 2010, 20:51
- Location: stockholm
Re: renault 5 GTE
Tony wrote:Jag talar om fas 1 clio både den och R19 16v har 1,8L F7P motorer 99kw skall vara 137Hk jag bromsade min till 134hk du har 95hk nu.. varvstoppar 7200 varvräknaren slutar på 7000 i en r5 jag har kört 2år med en sån motor i min R5 så jag vet att den passar. Använd motorfästena från din R5 dom passar rakt på motorn på orginal framvagn med r5vxllåda gör lite över 100 på 2an
Har du läst min byggtråd??
Oj! Då är det ju klart det man ska ha! De var så säkra på att det skulle va väldigt jobbigt att få ner den motor på verkstaden så jag började tveka, men om du har motor i så går det ju uppenbarligen! Det gäller då att få tag på en sån motor komplett, vilket inte verkar va det lättaste... Kollade bildelsbasen, de hade en rom har gått 19tusen mil och fanns i typ arvidsjaur... Är de tåliga de där motorerna? Pallar växellådan en nästan 50% kraftökning? Det är jäkligt sjyst om det här fungerar! vilken lekstuga!
Roman Chvedov