Byta värmepaket i R5 1987

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Byta värmepaket i R5 1987

Post by racer2racer »

Värmepaketet i min R5'a 1987 smällde idag, och då menar jag precis det! Kom körandes i -32 och pang så fylldes kupén med ånga, effektfullt vill jag lova! Tror inte att det är någon slang eftersom jag haft ett litet läckage tidigare som jag löste med kylarcement troligen är det den läckan som nu gett vika ordentligt. Nu var det dock inte riktigt läge att kolla detta i dag.

Nåväl min fråga är då om det är besvärligt att byta paketet? Måste man demontera instrumentbrädan eller kommer man åt underifrån? Ge mig några tips så att jag vet vad som väntar ..............

// Johnny
Johnny Bergquist
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by Dennis »

Grattis :!: Ja brädan måste bort.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by racer2racer »

Tack, då vet jag vad som väntar!
Johnny Bergquist
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by Tony »

racer2racer wrote:Tack, då vet jag vad som väntar!
inte så svårt sitter fast på ett ställe nere till vänster och ett till höger, uppe sliter man bara.. bort med instrumenthuset och lite annat småkrafs så är den snart borta..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by racer2racer »

Tack för den infon! Tänkte precis fråga om detta samt även om man genom att ta bort växel/radio panelerna kan se om det ändå bara är en slang som gått? Har precis fått in den i ett garage så i morgon när den tinat upp tänkte jag kolla detta.
Johnny Bergquist
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by Tony »

racer2racer wrote:Tack för den infon! Tänkte precis fråga om detta samt även om man genom att ta bort växel/radio panelerna kan se om det ändå bara är en slang som gått? Har precis fått in den i ett garage så i morgon när den tinat upp tänkte jag kolla detta.
på min R5 gte så går rören ut i motorrummet från värme paketet så det finns inga slangar inne i bilen, du ser dom tv om bromsservot om du tittar på torpedväggen framifrån
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by racer2racer »

Nu har jag i alla fall konstaterat vad som har hänt............ :) Inte undra på att det blev en rejäl smäll!

http://i101.photobucket.com/albums/m43/ ... C06687.jpg
Johnny Bergquist
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by Dennis »

Du kan la ta en tejpbit o lauga :mrgreen:
Du bör ställa dig frågan varför har det blivit så?? Är det en toppackning som är kass och kompression byggs på i kylsystemet så det blir onormalt högt tryck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by racer2racer »

Om så skulle vara fallet hur märker man det utan att behöva lyfta toppen först? Nu har jag bara monterat en slang mellan in- och utgång på vattenpumpen så att bilen kan köras om än det blir lite kallt i kupén :oops: Du får gärna ge några tips på sånt som tyder på packningen.
Men som jag nämnde tidigare så har jag nog haft ett litet läckage eftersom framrutan ville imma igen då jag körde fläkten, även på sommaren, men detta upphörde i somras när jag pytsade i kylarcement.

Ett nytt paket är beställt men ser tacksamt emot lite hjälp innan jag monterar det nya.
Johnny Bergquist
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by Dennis »

Nu när värmepaketet är kass så får du koppla rundgång på slangarna fylla/lufta systemet, låta svalna, dra åt locket på expansionskärlet, varmköra på nytt och känna på slangarna så de inte blir för hårda. Visst tryck ska det bli men inte för mycket.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by Joakim16v »

racer2racer wrote:Nu har jag i alla fall konstaterat vad som har hänt............ :) Inte undra på att det blev en rejäl smäll!

http://i101.photobucket.com/albums/m43/ ... C06687.jpg
Varför ser det ut som spiralpasta i värmepaketet?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Re: Byta värmepaket i R5 1987

Post by racer2racer »

Det är ingen pasta utan skruvade plaststänger. Jag undrade vad det var för plastgrej som låg på golvet i bilen men fick svaret när jag hade tagit dessa bilder. Kanske är det nåt som gör att vattnet blir kvar längre tid i elementet.............
Johnny Bergquist
Post Reply