Byta värmepaket i R5 1987
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 8
- Joined: 21 Jul 2008, 12:59
- Location: Luleå
- Contact:
Byta värmepaket i R5 1987
Värmepaketet i min R5'a 1987 smällde idag, och då menar jag precis det! Kom körandes i -32 och pang så fylldes kupén med ånga, effektfullt vill jag lova! Tror inte att det är någon slang eftersom jag haft ett litet läckage tidigare som jag löste med kylarcement troligen är det den läckan som nu gett vika ordentligt. Nu var det dock inte riktigt läge att kolla detta i dag.
Nåväl min fråga är då om det är besvärligt att byta paketet? Måste man demontera instrumentbrädan eller kommer man åt underifrån? Ge mig några tips så att jag vet vad som väntar ..............
// Johnny
Nåväl min fråga är då om det är besvärligt att byta paketet? Måste man demontera instrumentbrädan eller kommer man åt underifrån? Ge mig några tips så att jag vet vad som väntar ..............
// Johnny
Johnny Bergquist
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Grattis Ja brädan måste bort.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 8
- Joined: 21 Jul 2008, 12:59
- Location: Luleå
- Contact:
Re: Byta värmepaket i R5 1987
inte så svårt sitter fast på ett ställe nere till vänster och ett till höger, uppe sliter man bara.. bort med instrumenthuset och lite annat småkrafs så är den snart borta..racer2racer wrote:Tack, då vet jag vad som väntar!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 8
- Joined: 21 Jul 2008, 12:59
- Location: Luleå
- Contact:
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Tack för den infon! Tänkte precis fråga om detta samt även om man genom att ta bort växel/radio panelerna kan se om det ändå bara är en slang som gått? Har precis fått in den i ett garage så i morgon när den tinat upp tänkte jag kolla detta.
Johnny Bergquist
Re: Byta värmepaket i R5 1987
på min R5 gte så går rören ut i motorrummet från värme paketet så det finns inga slangar inne i bilen, du ser dom tv om bromsservot om du tittar på torpedväggen framifrånracer2racer wrote:Tack för den infon! Tänkte precis fråga om detta samt även om man genom att ta bort växel/radio panelerna kan se om det ändå bara är en slang som gått? Har precis fått in den i ett garage så i morgon när den tinat upp tänkte jag kolla detta.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 8
- Joined: 21 Jul 2008, 12:59
- Location: Luleå
- Contact:
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Nu har jag i alla fall konstaterat vad som har hänt............ Inte undra på att det blev en rejäl smäll!
http://i101.photobucket.com/albums/m43/ ... C06687.jpg
http://i101.photobucket.com/albums/m43/ ... C06687.jpg
Johnny Bergquist
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Du kan la ta en tejpbit o lauga
Du bör ställa dig frågan varför har det blivit så?? Är det en toppackning som är kass och kompression byggs på i kylsystemet så det blir onormalt högt tryck.
Du bör ställa dig frågan varför har det blivit så?? Är det en toppackning som är kass och kompression byggs på i kylsystemet så det blir onormalt högt tryck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 8
- Joined: 21 Jul 2008, 12:59
- Location: Luleå
- Contact:
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Om så skulle vara fallet hur märker man det utan att behöva lyfta toppen först? Nu har jag bara monterat en slang mellan in- och utgång på vattenpumpen så att bilen kan köras om än det blir lite kallt i kupén Du får gärna ge några tips på sånt som tyder på packningen.
Men som jag nämnde tidigare så har jag nog haft ett litet läckage eftersom framrutan ville imma igen då jag körde fläkten, även på sommaren, men detta upphörde i somras när jag pytsade i kylarcement.
Ett nytt paket är beställt men ser tacksamt emot lite hjälp innan jag monterar det nya.
Men som jag nämnde tidigare så har jag nog haft ett litet läckage eftersom framrutan ville imma igen då jag körde fläkten, även på sommaren, men detta upphörde i somras när jag pytsade i kylarcement.
Ett nytt paket är beställt men ser tacksamt emot lite hjälp innan jag monterar det nya.
Johnny Bergquist
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Nu när värmepaketet är kass så får du koppla rundgång på slangarna fylla/lufta systemet, låta svalna, dra åt locket på expansionskärlet, varmköra på nytt och känna på slangarna så de inte blir för hårda. Visst tryck ska det bli men inte för mycket.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Varför ser det ut som spiralpasta i värmepaketet?racer2racer wrote:Nu har jag i alla fall konstaterat vad som har hänt............ Inte undra på att det blev en rejäl smäll!
http://i101.photobucket.com/albums/m43/ ... C06687.jpg
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 8
- Joined: 21 Jul 2008, 12:59
- Location: Luleå
- Contact:
Re: Byta värmepaket i R5 1987
Det är ingen pasta utan skruvade plaststänger. Jag undrade vad det var för plastgrej som låg på golvet i bilen men fick svaret när jag hade tagit dessa bilder. Kanske är det nåt som gör att vattnet blir kvar längre tid i elementet.............
Johnny Bergquist