R8 Rattaxel

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

R8 Rattaxel

Post by Djet »

Hej,
Jag undrar om någon kan verifiera huruvida den här rattaxeln är identisk med R8:ans ?

Image

Tack !
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Ser ut att vara något hemma gjort ,sexskanten finns inte på R8 .
Tycker det ser ut som den ska vara möjlig att ta bort , går det ? .
Annars så ser Diam rätt ut .
Ta en avdragare och prova , glöm inte att ha på muttern så gängorna inte trycks ut .
:wink:
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Bengt wrote:Ser ut att vara något hemma gjort ,sexskanten finns inte på R8 .
Tycker det ser ut som den ska vara möjlig att ta bort , går det ? .
Annars så ser Diam rätt ut .
Ta en avdragare och prova , glöm inte att ha på muttern så gängorna inte trycks ut .
:wink:
Tackar så mycket.
Jag hade nån liten misstanke om att sexkanten kanske tillhörde ratten. Det stämmer nog att den går att ta bort. Ska kolla lite mer noggrant nästa gång jag kommer till garaget.

Anledningen till att jag frågar om det är R8, är att jag tänkt mig att det ska bli en ny ratt från Moto Lita och då vill man ju beställa rätt navkit. När man kollar på Moto Litas hemsida finns det två olika till R8 beroende på årsmodell (- 67 & 68 -). Vad är det som skiljer de axlarna åt ?
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Äldre modell var massiv axel ,nyare kom lite av krock säkerhet . Knack på axeln så hör du om den är ihålig eller massiv . För Diametern är samma all årsmodeller -
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bengt wrote: R8 beroende på årsmodell (- 67 & 68 -)
Öööhh Tilverkade de 8'a och 10'a så länge parallelt? 10'n kom väl -66?
Ok! 8G hängde väl kvar till den avlöstes med 12G 'n. Men de vanliga ?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

R8 G till årsmodell -70
i sverige fanns iaf 8 till årsmodell 68 men tillverkades säkert längre
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Ska man vara noga står det så finns det de här nav-valen på Moto-Litas hemsida:

- R8/R10/Caravelle and Floride '68 on (F29)
- R8/R10/Caravelle and Floride to '67 (F17)

plus något märkligt:
- R8 '79 on (F29) ...samma artikelnummer som den första dock...

http://www.moto-lita.co.uk/our-products ... ail01.aspx

En liten fundering bara: Om skillnaden mellan axlarna bara är om de är ihåliga eller inte, vad kan då skillnaden på naven vara ?
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Kan det vara höjden på navet? Att ratten kommer närmare föraren? Eller att navet har en ingjuten klack för retur av blinkersspaken? Eller att navet är tjockare eller tunnare vid splinesade delen, eller har splinesena olika delning? Eller kan det vara så vidrigt att navet är tillverkat av nedsmälta stötfångare från Volvo 240?

Skicka ett mail och fråga helt enkelt, är de på sitt humana humör så får du förhoppningsvis ett bra svar.

Lycka till!
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Re:

Post by Mathias »

mange wrote:R8 G till årsmodell -70
i sverige fanns iaf 8 till årsmodell 68 men tillverkades säkert längre
R8 och R10 slutade tillverkas i Frankrike -71, men såldes därefter som nya så sent som -73 och fanns därefter på licenstillverkning i Spanien till -76 och i Rumänien. Dock var det nog inte så många "vanliga" R8 som togs in efter -65 till Sverige då 10:an såldes istället.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply