R8 Rattaxel
Moderator: Forumpolisen
R8 Rattaxel
Hej,
Jag undrar om någon kan verifiera huruvida den här rattaxeln är identisk med R8:ans ?
Tack !
Jag undrar om någon kan verifiera huruvida den här rattaxeln är identisk med R8:ans ?
Tack !
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Medlem 1662
Tackar så mycket.Bengt wrote:Ser ut att vara något hemma gjort ,sexskanten finns inte på R8 .
Tycker det ser ut som den ska vara möjlig att ta bort , går det ? .
Annars så ser Diam rätt ut .
Ta en avdragare och prova , glöm inte att ha på muttern så gängorna inte trycks ut .
Jag hade nån liten misstanke om att sexkanten kanske tillhörde ratten. Det stämmer nog att den går att ta bort. Ska kolla lite mer noggrant nästa gång jag kommer till garaget.
Anledningen till att jag frågar om det är R8, är att jag tänkt mig att det ska bli en ny ratt från Moto Lita och då vill man ju beställa rätt navkit. När man kollar på Moto Litas hemsida finns det två olika till R8 beroende på årsmodell (- 67 & 68 -). Vad är det som skiljer de axlarna åt ?
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Medlem 1662
Öööhh Tilverkade de 8'a och 10'a så länge parallelt? 10'n kom väl -66?Bengt wrote: R8 beroende på årsmodell (- 67 & 68 -)
Ok! 8G hängde väl kvar till den avlöstes med 12G 'n. Men de vanliga ?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ska man vara noga står det så finns det de här nav-valen på Moto-Litas hemsida:
- R8/R10/Caravelle and Floride '68 on (F29)
- R8/R10/Caravelle and Floride to '67 (F17)
plus något märkligt:
- R8 '79 on (F29) ...samma artikelnummer som den första dock...
http://www.moto-lita.co.uk/our-products ... ail01.aspx
En liten fundering bara: Om skillnaden mellan axlarna bara är om de är ihåliga eller inte, vad kan då skillnaden på naven vara ?
- R8/R10/Caravelle and Floride '68 on (F29)
- R8/R10/Caravelle and Floride to '67 (F17)
plus något märkligt:
- R8 '79 on (F29) ...samma artikelnummer som den första dock...
http://www.moto-lita.co.uk/our-products ... ail01.aspx
En liten fundering bara: Om skillnaden mellan axlarna bara är om de är ihåliga eller inte, vad kan då skillnaden på naven vara ?
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
Medlem 1662
Kan det vara höjden på navet? Att ratten kommer närmare föraren? Eller att navet har en ingjuten klack för retur av blinkersspaken? Eller att navet är tjockare eller tunnare vid splinesade delen, eller har splinesena olika delning? Eller kan det vara så vidrigt att navet är tillverkat av nedsmälta stötfångare från Volvo 240?
Skicka ett mail och fråga helt enkelt, är de på sitt humana humör så får du förhoppningsvis ett bra svar.
Lycka till!
Skicka ett mail och fråga helt enkelt, är de på sitt humana humör så får du förhoppningsvis ett bra svar.
Lycka till!
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re:
R8 och R10 slutade tillverkas i Frankrike -71, men såldes därefter som nya så sent som -73 och fanns därefter på licenstillverkning i Spanien till -76 och i Rumänien. Dock var det nog inte så många "vanliga" R8 som togs in efter -65 till Sverige då 10:an såldes istället.mange wrote:R8 G till årsmodell -70
i sverige fanns iaf 8 till årsmodell 68 men tillverkades säkert längre
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |