Renault R8 Gordini - 1965
Moderator: Forumpolisen
Renault R8 Gordini - 1965
Hejsan! är en glad 19 åring med grymt intresse för gammel bilar ( gärna trimmat ) äger själv en duktigt vass volvo 142a och en amazon som de ska i v8a i..
Men nog om detta! detta är trots allt ett renault forum, iaf så är R8an som visas här nedan min morbrors och jag står för svetsning renovering av karossen och diverse mekaniskt. Bilen köpte han och en kompis ihop 1978 cirka och kördes sen till början av 80talet då den ställdes undan. För något år sen så gick hans kompis bort i en våldsam tågolycka så vi bestämde oss för att hämta hem den gamla "renåån" som stått ute i 25 år..
Den hade klarat sig fantastiskt bra från rosten, MEN den har stått utan tändstift så kolvarna/foderna och lyftare är bara att förpassa i papperskorgen.
nog med snack, här kommer ett lass bilder
bild från slutet av 70talet
nerplockad och har slipat ett varv, bakskärmen ren för ska riktas en del och hörnen ska lagas.
skärmfästen är nygjorda på båda sidorna.
inte gått så långt?
nä nu hinner jag inte lägga upp fler bilder just nu, dyker upp fler allt eftersom!
// mvh mathias
Men nog om detta! detta är trots allt ett renault forum, iaf så är R8an som visas här nedan min morbrors och jag står för svetsning renovering av karossen och diverse mekaniskt. Bilen köpte han och en kompis ihop 1978 cirka och kördes sen till början av 80talet då den ställdes undan. För något år sen så gick hans kompis bort i en våldsam tågolycka så vi bestämde oss för att hämta hem den gamla "renåån" som stått ute i 25 år..
Den hade klarat sig fantastiskt bra från rosten, MEN den har stått utan tändstift så kolvarna/foderna och lyftare är bara att förpassa i papperskorgen.
nog med snack, här kommer ett lass bilder
bild från slutet av 70talet
nerplockad och har slipat ett varv, bakskärmen ren för ska riktas en del och hörnen ska lagas.
skärmfästen är nygjorda på båda sidorna.
inte gått så långt?
nä nu hinner jag inte lägga upp fler bilder just nu, dyker upp fler allt eftersom!
// mvh mathias
Skoj !Örjan wrote:Kul bil, minns till dessa från min barndom (60 talet) när min Far körde biltävlingar (backtävlingar, isbana, travbana med mera), Harry "Sputnik" Källström med flera körde fort med dessa bilar.
Örjan.
Har du några bilder från den tiden?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Såg att bilen antagligen bytt kaross någongång (inget konstigt de gick ett hårt liv så många fick karossbyten) men som tips när du ändå är igång och slöjdar med svetsen är att gordinin hade ett hantag för passagerarna vid höger a stolpe (se bild)
samt i motorrummet så satt hållaren för domkraften på vänster sida (din sitter på höger sida) detta för att få plats med förgasarna.
Innerskärmen höger bak skall ha ett litet veck detta för att få plats med förgasarna.
Kanske är småsaker men det är ju kul att få det rätt med en gång:)
samt i motorrummet så satt hållaren för domkraften på vänster sida (din sitter på höger sida) detta för att få plats med förgasarna.
Innerskärmen höger bak skall ha ett litet veck detta för att få plats med förgasarna.
Kanske är småsaker men det är ju kul att få det rätt med en gång:)
Tufft, inte minst med en bil med historiken och gamla bilderna i behåll Det finns en och annan "okänd" R8G som står undanställd ännu, men det börjar ju bli alltmer ovanligt.
Rätt otroligt att den klarat sig så bra om den stått ute i alla år.
Rätt otroligt att den klarat sig så bra om den stått ute i alla år.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
ja de är en helt makalös bil..
inte mycket rost kvar på den, har varit flitig å hunnit med mycket! skickar med en bild på hur trösklarna såg ut innan, ingen rolig syn men ju jävligare de är desto roligare var likadan på båda sidor.
kapade upp, tog i med spett å riktade sen har ja gjort plåtar för å göra en ny tröskeldel.
imorgon så tar jag nya tag å svetsar klart tröskeln, å börjar laga vidare på fronten
är snart klar så långt
en annan notis, när vi drog hem bilen från skjulet å vred om nyckeln och drog på lysknappen så lös det lite svagt, med ett batteri som varit ute i nästan 30 år bra grejer på den tiden...
inte mycket rost kvar på den, har varit flitig å hunnit med mycket! skickar med en bild på hur trösklarna såg ut innan, ingen rolig syn men ju jävligare de är desto roligare var likadan på båda sidor.
kapade upp, tog i med spett å riktade sen har ja gjort plåtar för å göra en ny tröskeldel.
imorgon så tar jag nya tag å svetsar klart tröskeln, å börjar laga vidare på fronten
är snart klar så långt
en annan notis, när vi drog hem bilen från skjulet å vred om nyckeln och drog på lysknappen så lös det lite svagt, med ett batteri som varit ute i nästan 30 år bra grejer på den tiden...
Har du sett 1100 fodrena på blocket?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Rena ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Rena ... ?ca=11&w=3
mange wrote:Skoj !Örjan wrote:Kul bil, minns till dessa från min barndom (60 talet) när min Far körde biltävlingar (backtävlingar, isbana, travbana med mera), Harry "Sputnik" Källström med flera körde fort med dessa bilar.
Örjan.
Har du några bilder från den tiden?
Några foton ska det nog finnas, men vad jag minns så är det inga foton på Renault bilar.
Örjan.
Örjan Sjögren
Du vet om denna sida va
www.g-forum.net
Här är det bilder på hans egen 1100 gordini renovering
http://www.g-forum.net/cars/atc.html
www.g-forum.net
Här är det bilder på hans egen 1100 gordini renovering
http://www.g-forum.net/cars/atc.html