Renault R8 Gordini - 1965

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

r8gordini
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2007, 20:38
Location: kalmar

Renault R8 Gordini - 1965

Post by r8gordini »

Hejsan! är en glad 19 åring med grymt intresse för gammel bilar ( gärna trimmat ) äger själv en duktigt vass volvo 142a och en amazon som de ska i v8a i..
Men nog om detta! detta är trots allt ett renault forum, iaf så är R8an som visas här nedan min morbrors och jag står för svetsning renovering av karossen och diverse mekaniskt. Bilen köpte han och en kompis ihop 1978 cirka och kördes sen till början av 80talet då den ställdes undan. För något år sen så gick hans kompis bort i en våldsam tågolycka så vi bestämde oss för att hämta hem den gamla "renåån" som stått ute i 25 år..
Den hade klarat sig fantastiskt bra från rosten, MEN den har stått utan tändstift så kolvarna/foderna och lyftare är bara att förpassa i papperskorgen.
nog med snack, här kommer ett lass bilder

Image
bild från slutet av 70talet

Image
nerplockad och har slipat ett varv, bakskärmen ren för ska riktas en del och hörnen ska lagas.

Image
skärmfästen är nygjorda på båda sidorna.

Image
inte gått så långt?

nä nu hinner jag inte lägga upp fler bilder just nu, dyker upp fler allt eftersom!

// mvh mathias
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Post by Örjan »

Kul bil, minns till dessa från min barndom (60 talet) när min Far körde biltävlingar (backtävlingar, isbana, travbana med mera), Harry "Sputnik" Källström med flera körde fort med dessa bilar.

Örjan. :)
Örjan Sjögren
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kul
Det är den från garaget :D

Hur är tanken ? bygga helt orginal? eller bus ?

Jobba på och håll oss uppdaterade :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
r8gordini
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2007, 20:38
Location: kalmar

Post by r8gordini »

javisst :)
den ska väl få orginal lackering och så, men jag ska nog vässa den lite mera sen är de tänkt, i med rallystolar å grejer :wink:
fast de ska givetvis vara en gatbil :D

ska upp till garaget idag eller imorn!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Örjan wrote:Kul bil, minns till dessa från min barndom (60 talet) när min Far körde biltävlingar (backtävlingar, isbana, travbana med mera), Harry "Sputnik" Källström med flera körde fort med dessa bilar.

Örjan. :)
Skoj !

Har du några bilder från den tiden?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Såg att bilen antagligen bytt kaross någongång (inget konstigt de gick ett hårt liv så många fick karossbyten) men som tips när du ändå är igång och slöjdar med svetsen är att gordinin hade ett hantag för passagerarna vid höger a stolpe (se bild)
Image
samt i motorrummet så satt hållaren för domkraften på vänster sida (din sitter på höger sida) detta för att få plats med förgasarna.

Innerskärmen höger bak skall ha ett litet veck detta för att få plats med förgasarna.

Kanske är småsaker men det är ju kul att få det rätt med en gång:)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Hjälper Mange lite med bildlänkningen...
Image
R8G bilder kan det aldrig bli för mycket av...:D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Tackar :D visst e dom fina 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Tufft, inte minst med en bil med historiken och gamla bilderna i behåll :) Det finns en och annan "okänd" R8G som står undanställd ännu, men det börjar ju bli alltmer ovanligt.

Rätt otroligt att den klarat sig så bra om den stått ute i alla år.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
r8gordini
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2007, 20:38
Location: kalmar

Post by r8gordini »

ja de är en helt makalös bil..
inte mycket rost kvar på den, har varit flitig å hunnit med mycket! skickar med en bild på hur trösklarna såg ut innan, ingen rolig syn men ju jävligare de är desto roligare :lol: var likadan på båda sidor.
kapade upp, tog i med spett å riktade sen har ja gjort plåtar för å göra en ny tröskeldel.
Image


imorgon så tar jag nya tag å svetsar klart tröskeln, å börjar laga vidare på fronten :wink:
är snart klar så långt :D

en annan notis, när vi drog hem bilen från skjulet å vred om nyckeln och drog på lysknappen så lös det lite svagt, med ett batteri som varit ute i nästan 30 år :wink: bra grejer på den tiden...
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:lol: Över stock som sten fick de gå....och fort ska det gå :D . Men hoppas du är Rädd om den sedan , bara sommar körnig .
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Har du sett 1100 fodrena på blocket?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Rena ... ?ca=11&w=3
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Post by Örjan »

mange wrote:
Örjan wrote:Kul bil, minns till dessa från min barndom (60 talet) när min Far körde biltävlingar (backtävlingar, isbana, travbana med mera), Harry "Sputnik" Källström med flera körde fort med dessa bilar.

Örjan. :)
Skoj !

Har du några bilder från den tiden?

Några foton ska det nog finnas, men vad jag minns så är det inga foton på Renault bilar.

Örjan. :)
Örjan Sjögren
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

ok men det är ju kul med foton hursom :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Du vet om denna sida va
www.g-forum.net

Här är det bilder på hans egen 1100 gordini renovering
http://www.g-forum.net/cars/atc.html
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply