Så dök då tillfället upp nu under försommaren, min Far hade fått nys om en Renault 4 1974 årsmodell som stått avställd i 10 års tid, ägaren hade före det gjort en mindre lyckad motorrenovering och lessnat på bilen, den har sedan stått i ett garage i väntan på bättre tider.
Efter att ha tittat närmare på bilen så är det bara att konstatera att det är ett väldigt välbevarat exemplar förutom att motorn behöver åtgärdas, bilen har av vad jag förstått mestadels gått i norrlands inland och har aldrig behövt utsättas för saltade vägar.
Bilen inhandlades i utbyte mot några gamla skoterdelar och min Far tog den till bilprovningen efter att ha bytt ut några trasiga glödlampor, fixat till höger backspegel och justerat handbromsen, den gick då igenom besiktningen med blankt papper.
Jag hämtade bilen och körde den de 26 milen från Sorsele till Umeå utan problem, visst motorn är väldigt trött, törstig på olja och det röker ordentligt med blårök ur avgasröret. Jag rev ur den slitna överdragsklädseln och under den finns en originalklädsel i mycket gott skick, gick också över lacken med rubbing och polermaskin och den blev väldigt fin, monterade också in en temperaturmätare i bilen, ett avsteg från originalet men tycker att det känns bättre om man har lite kontroll på motortempen.
Har i övrigt kört lite kortare sträckor med den nu under sommaren men nu är den avställd och motorn är urplockad, tänkte att vinterns garage projekt blir att renovera den.