Sommarens fynd. (Motorn renoverad och och körd ca 20 mil)

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Sommarens fynd. (Motorn renoverad och och körd ca 20 mil)

Post by Örjan »

Har länge vart sugen på en hobbybil men varken ekonomin eller tiden har tillåtit något sådant, tycker inte att det spelar så stor roll vilket märke på bil det är utan en 60-70 talare är väl det jag hållit utkik efter, viktigaste är att det inte är nåt man ser på våra vägar så ofta numera.

Så dök då tillfället upp nu under försommaren, min Far hade fått nys om en Renault 4 1974 årsmodell som stått avställd i 10 års tid, ägaren hade före det gjort en mindre lyckad motorrenovering och lessnat på bilen, den har sedan stått i ett garage i väntan på bättre tider.

Efter att ha tittat närmare på bilen så är det bara att konstatera att det är ett väldigt välbevarat exemplar förutom att motorn behöver åtgärdas, bilen har av vad jag förstått mestadels gått i norrlands inland och har aldrig behövt utsättas för saltade vägar.

Bilen inhandlades i utbyte mot några gamla skoterdelar och min Far tog den till bilprovningen efter att ha bytt ut några trasiga glödlampor, fixat till höger backspegel och justerat handbromsen, den gick då igenom besiktningen med blankt papper.

Jag hämtade bilen och körde den de 26 milen från Sorsele till Umeå utan problem, visst motorn är väldigt trött, törstig på olja och det röker ordentligt med blårök ur avgasröret. Jag rev ur den slitna överdragsklädseln och under den finns en originalklädsel i mycket gott skick, gick också över lacken med rubbing och polermaskin och den blev väldigt fin, monterade också in en temperaturmätare i bilen, ett avsteg från originalet men tycker att det känns bättre om man har lite kontroll på motortempen.
Har i övrigt kört lite kortare sträckor med den nu under sommaren men nu är den avställd och motorn är urplockad, tänkte att vinterns garage projekt blir att renovera den.

Image


Image


Image


Image


Image


Image
Last edited by Örjan on 19 Jun 2010, 15:27, edited 2 times in total.
Örjan Sjögren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vilket fint fynd.. ser ju ny ut. [smilie=thumbsup.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Kul, roligt med fina bilar, fortåkarfälgar också. Att hitta en frisk motor torde inte vara något större problem. Välkommen som medlem i klubben oxå.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Gratulerar till din fina bil!! och välkommen till Classique avdelningen i klubben. Om du behöver reservdelar till din R4 kontakta Benny på Autofrance han är kunnig på Renault och har mycket bra priser på reservdelar.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Post by Örjan »

t80196 wrote:Kul, roligt med fina bilar, fortåkarfälgar också. Att hitta en frisk motor torde inte vara något större problem. Välkommen som medlem i klubben oxå.

Ja det är ju kul att det sitter alufälgar på den, centrumkåpor till dem saknas dock så om någon har 4 st sådana så är jag intresserad, antar att de är av plast.
Det följer också med fyra stycken plåtfälgar med dåliga vinterdäck på, funderar ibland på att sätta sommardäck på de fälgarna och använda dem istället, behöver dock fräscha navkapslar då de som följer med är buckliga och allmänt skamfilade, du som har fyra fräscha kapslar till salu kan kontakta mig.
Provade en köpesannons på en bättre begagnad motor här på forumet och det verkar inte finnas så gott om sådana som jag till en början trodde, fick ett svar på annonsen men hade redan då bestämt mig för en renovering istället, har fått tag på en fodersats till ett mycket bra pris så det borde bli en en riktigt fräsch motor.
Tänker bli medlem i klubben också, det känns ju självklart när man nu har en Renault, tycker dock att det är synd att forumet och även hemsidan ibland inte fungerar, som norrlänning så är det ju extra viktigt när nästan all kontakt med klubben sker ju via forumet.

Örjan. :)
Örjan Sjögren
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Post by Örjan »

R12-Kent wrote:Gratulerar till din fina bil!! och välkommen till Classique avdelningen i klubben. Om du behöver reservdelar till din R4 kontakta Benny på Autofrance han är kunnig på Renault och har mycket bra priser på reservdelar.
Tack så mycket, det känns verkligen kul med ett hobbyfordon igen efter några års uppehåll.
Har pysslat med både gamla Harley Davidson, gamla jänkare och diverse tävlingsbilar men ekonomin räcker inte till för sådana utsvävningar, då känns en sådan här bil mer rätt vad det gäller ekonomin, dessutom så tar den ju inte så stor plats i garaget heller :D .
Har varit i kontakt med Benny på Autofrance, har en lista på delar som ska beställas från honom.

Örjan. :)
Örjan Sjögren
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Grattis ser riktigt fin ut :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Post by LOKE »

Vilken klassiker , växel spaken är hur go som helst :wink:
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Väldans fin R4, grattis till köpet! :D

En kompis till mig som bor i Östergötland där jag kommer ifrån har väldigt mycket delar till R4. Han har flertalet motorer också, så det kan mycket väl tänkas att det finns någon i bra skick. Han har också flera R4 reservdelsbilar. Kan höra med honom om du vill då jag tror han har planer på att sälja av en del R4-grejer...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Post by Örjan »

Mathias wrote:Väldans fin R4, grattis till köpet! :D

En kompis till mig som bor i Östergötland där jag kommer ifrån har väldigt mycket delar till R4. Han har flertalet motorer också, så det kan mycket väl tänkas att det finns någon i bra skick. Han har också flera R4 reservdelsbilar. Kan höra med honom om du vill då jag tror han har planer på att sälja av en del R4-grejer...
Har skickat ett pm till dig. :),

Edit: och nu har du ett mail också. :D
Örjan Sjögren
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Re: Sommarens fynd.

Post by Örjan »

Efter en lång vinter så är jag nu i det närmaste klar med renoveringen av motorn i R4:an, den har nu fått sprillans nya foder och kolvar, nya lager, renoverade vevstakar, planad topp med nya ventiler och renoverade styrningar, ny koppling, ny vattenpump och oljepump med mera.
Kommer att lyfta in den i bilen nu under kommande helg.
Har också gjort en utvändig renovering genom att blästra och måla och även bytt ut alla bultar och muttrar till nya så den ser väldigt fin ut på utsidan också, pricken över i vore ett fräscht oljelock till den också men det har jag inte lyckats hitta nåt än så länge.

Än en gång tack för lånet av din mätklocka Kent, den var helt perfekt när jag skulle mäta in foderhöjderna.

Image
Örjan Sjögren
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Sommarens fynd. (Motorn renoverad och klar)

Post by R12-Kent »

Jävlar vad snyggt! Det är så man kan bli religiös!
Det har du gjort bra, nu ska den "bara" monteras i bilen och sedan köras in lungt och harmoniskt innan man börjar gasa fullt ut.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Re: Sommarens fynd. (Motorn renoverad och klar)

Post by Örjan »

R12-Kent wrote:Jävlar vad snyggt! Det är så man kan bli religiös!
Det har du gjort bra, nu ska den "bara" monteras i bilen och sedan köras in lungt och harmoniskt innan man börjar gasa fullt ut.

Ja det blir mjuk körning som gäller de första hundra milen, ser i din R12 tråd att du har fått motorn på plats i bilen, ser väldigt snyggt och prydligt ut, är den besiktigad och körklar också?.
Örjan Sjögren
User avatar
Örjan
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 22:10
Location: Umeå

Re: Sommarens fynd. (Motorn renoverad och klar)

Post by Örjan »

Fick motorn på plats förra helgen och startade upp den på måndag kväll, har nu under veckan kört ca 15-20 mil med bilen och den går mycket bra, en helt annan bil att köra än med den gamla slitna orkeslösa motorn som jag körde med förra sommaren.

Örjan. :)
Örjan Sjögren
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Sommarens fynd. (Motorn renoverad och och körd ca 20 mil)

Post by mange »

snyggt! grattis till den nya motorn :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply