5:a 440 Turbo problem....
Moderator: Forumpolisen
5:a 440 Turbo problem....
Första inlägget på denna sidan =)
Hoppas man kan få lite hjälp här...
Som rubriken säger har jag en renault 5:a men volvo 440 turbo i,
allt är färdigt nu, Äntligen
Men ett fel kvarstår, den surar igen om jag låter bränslepumpen vara igång.
får konstant 12 volt till spridarna ;S
iof har jag ingen lambda på just nu men den ska ju inte göra så mycket, lr?
hoppas någon kan klura ut det?
Hoppas man kan få lite hjälp här...
Som rubriken säger har jag en renault 5:a men volvo 440 turbo i,
allt är färdigt nu, Äntligen
Men ett fel kvarstår, den surar igen om jag låter bränslepumpen vara igång.
får konstant 12 volt till spridarna ;S
iof har jag ingen lambda på just nu men den ska ju inte göra så mycket, lr?
hoppas någon kan klura ut det?
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
ja, och den släpper igenom som den ska, förmodligen något fel med impulserna till spridarna... ska väl inte vara 12 volt konstant? då e dom öppna hela tiden ju.
har det inget med vevaxelsgivaren att göra?
har det inget med vevaxelsgivaren att göra?
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
är det orginalspridarna ???Robbs wrote:ok, då e det jorden som ska komma med inpulser då?
eftersom bilen går bra utan pumpen igång(tills trycket försvinner)
men startar jag pumpen surar den igen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
har du en separat brytare till pumpen lr hur stänger du av den med motorn igång??? dessutom borde trycket försvinna omedelbart om du stänger av pumpen och har motorn igång..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja det är originalspridare
--
trycket är kollat men dom får ju fortfarande signal så dom e öppna...
--
jag har gjort en brytare till pumpen tillsvidare
--
pumpen snurrar tills trycket är uppe och när motorn är igång går öveflödet tillbaka till tanken.
har hållt på hela dagen nu
får inte rätt på det
ingen som vet vilken av givarna som skickar signalen till boxen som sedan skickar den vidare? kan det vara vevaxelsgivaren? men den är iof hel. tändningen styrs med över den... blir knäpp på detta
tack för svaren
--
trycket är kollat men dom får ju fortfarande signal så dom e öppna...
--
jag har gjort en brytare till pumpen tillsvidare
--
pumpen snurrar tills trycket är uppe och när motorn är igång går öveflödet tillbaka till tanken.
har hållt på hela dagen nu
får inte rätt på det
ingen som vet vilken av givarna som skickar signalen till boxen som sedan skickar den vidare? kan det vara vevaxelsgivaren? men den är iof hel. tändningen styrs med över den... blir knäpp på detta
tack för svaren
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
nja bra o bra, den får ju fel mängd bränsle iom att spridarna är öppna hela tiden + att trycket sjunker iom att pumpen inte e igång.figgesoft wrote:går den bra oavsett om motorn är varm eller kall?
motortempsgivare, dålig gnista, lambda?
ny givare samt lambda och gnistan har tyvärr inget att göra med det.
tack för svar...
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Du måste tappat någon jordpunkt, antingen på motorn eller på boxen.
Du kan mäta intill spridarspolarna utan att koppla loss, med en induktiv spänningsmätare ( typ fasen) och se om det blinkar.
Blir för dig att kolla elscheman.
Du kan mäta intill spridarspolarna utan att koppla loss, med en induktiv spänningsmätare ( typ fasen) och se om det blinkar.
Blir för dig att kolla elscheman.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
har fått igenom schemat 10 gångerDennis wrote:Du måste tappat någon jordpunkt, antingen på motorn eller på boxen.
Du kan mäta intill spridarspolarna utan att koppla loss, med en induktiv spänningsmätare ( typ fasen) och se om det blinkar.
Blir för dig att kolla elscheman.
och spridarna står öppna hela tiden...
men iaf. jag har löst problemet äntligen efter så många sömnlösa nätter.
fann ett fel i elschemat i haynes boken
nr på tändningslåset som strömmen till boxen skulle kopplas till hade inte ström,utan jord. mätte aldrig det så klart, alltid dom lätta felen som är svåra?
kopplat om lite nu och bilen startade direkt.
körde bara fram och tillbaka på gatan med den, men i ettan är den helt hysterisk
tack för alla svar...
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo