5:a 440 Turbo problem....

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robbs
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2009, 19:51
Location: helsingborg

5:a 440 Turbo problem....

Post by Robbs »

Första inlägget på denna sidan =)
Hoppas man kan få lite hjälp här...
Som rubriken säger har jag en renault 5:a men volvo 440 turbo i,
allt är färdigt nu, Äntligen
Men ett fel kvarstår, den surar igen om jag låter bränslepumpen vara igång.
får konstant 12 volt till spridarna ;S
iof har jag ingen lambda på just nu men den ska ju inte göra så mycket, lr?
hoppas någon kan klura ut det?
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

har du bränsleretur från fuelrailen ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Robbs
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2009, 19:51
Location: helsingborg

Post by Robbs »

ja, och den släpper igenom som den ska, förmodligen något fel med impulserna till spridarna... ska väl inte vara 12 volt konstant? då e dom öppna hela tiden ju.
har det inget med vevaxelsgivaren att göra?
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

styrboxen jordar spridarna och öppnar dom så det brukar vara matning fram till dom
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robbs
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2009, 19:51
Location: helsingborg

Post by Robbs »

ok, då e det jorden som ska komma med inpulser då?
eftersom bilen går bra utan pumpen igång(tills trycket försvinner)
men startar jag pumpen surar den igen...
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Robbs wrote:ok, då e det jorden som ska komma med inpulser då?
eftersom bilen går bra utan pumpen igång(tills trycket försvinner)
men startar jag pumpen surar den igen...
är det orginalspridarna ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kanske för högt tryck för spridarna? / fel pump eller dålig returfjäder i spridarna?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har du en separat brytare till pumpen lr hur stänger du av den med motorn igång??? dessutom borde trycket försvinna omedelbart om du stänger av pumpen och har motorn igång..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Pumpen ska bara snurra upp till ett visst tryck, detta styrs väl med ett relä? iaf på nyare motorstyrningar, vet inte hur det är på vovlo ?

t.ex. bör pumpen stängas av när tändningen är påslagen men motorn står still.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Robbs
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2009, 19:51
Location: helsingborg

Post by Robbs »

Ja det är originalspridare
--
trycket är kollat men dom får ju fortfarande signal så dom e öppna...
--
jag har gjort en brytare till pumpen tillsvidare
--
pumpen snurrar tills trycket är uppe och när motorn är igång går öveflödet tillbaka till tanken.

har hållt på hela dagen nu :x
får inte rätt på det

ingen som vet vilken av givarna som skickar signalen till boxen som sedan skickar den vidare? kan det vara vevaxelsgivaren? men den är iof hel. tändningen styrs med över den... blir knäpp på detta

tack för svaren
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

går den bra oavsett om motorn är varm eller kall?
motortempsgivare, dålig gnista, lambda?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Robbs
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2009, 19:51
Location: helsingborg

Post by Robbs »

figgesoft wrote:går den bra oavsett om motorn är varm eller kall?
motortempsgivare, dålig gnista, lambda?
nja bra o bra, den får ju fel mängd bränsle iom att spridarna är öppna hela tiden + att trycket sjunker iom att pumpen inte e igång.
ny givare samt lambda och gnistan har tyvärr inget att göra med det.
tack för svar...
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Du måste tappat någon jordpunkt, antingen på motorn eller på boxen.
Du kan mäta intill spridarspolarna utan att koppla loss, med en induktiv spänningsmätare ( typ fasen) och se om det blinkar.
Blir för dig att kolla elscheman.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robbs
Posts: 10
Joined: 21 Sep 2009, 19:51
Location: helsingborg

Post by Robbs »

Dennis wrote:Du måste tappat någon jordpunkt, antingen på motorn eller på boxen.
Du kan mäta intill spridarspolarna utan att koppla loss, med en induktiv spänningsmätare ( typ fasen) och se om det blinkar.
Blir för dig att kolla elscheman.
har fått igenom schemat 10 gånger ;)
och spridarna står öppna hela tiden...
men iaf. jag har löst problemet :P äntligen efter så många sömnlösa nätter.
fann ett fel i elschemat i haynes boken :shock:
nr på tändningslåset som strömmen till boxen skulle kopplas till hade inte ström,utan jord. mätte aldrig det så klart, alltid dom lätta felen som är svåra?
kopplat om lite nu och bilen startade direkt.
körde bara fram och tillbaka på gatan med den, men i ettan är den helt hysterisk :)

tack för alla svar...
Robin Johansen
Amazon kombi m50b25 turbo sfro
Renault kangoo
Volkswagen passat alltrac
Firebird -69
Renault 5 turbo
Post Reply