Instrumentpanelen har slocknat...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
severinsen

Instrumentpanelen har slocknat...

Post by severinsen »

Ja, det är sant. Den är helt svart. Det började med att instrumentpanelen började nollställas, eller rättare sagt så nollställdes trippmätaren och klockan. Detta fenomen blev vanligare och vanligare (påfallande ofta när vi motorbromsade i en nerförsbacke...) och nu har den slocknat helt. Bilen är en Scenic från 2004.

Hoppas innerligt att någon här på forumet har svaret på varför och hur vi åtgärdar problemet.
Henrik Linnarsson
buddha33

Samma problem

Post by buddha33 »

Jag har också en Scenic II -04 och har fått samma fel.

Glappkontakt har jag lyckats lokalisera men panelen låter som en Gameboy. Ja den lät som en Gameboy nu har den helt lagt av.

Någon som har tips kring detta??
/Peter
Peter Milton
severinsen

finns det verkligen inte någon?

Post by severinsen »

det måste väl finnas någon som kan hjälpa till som har erfarenhet och/eller kunskap i detta ämne? Var bör man börja felsöka till exempel?

Jag har tittat efter säkringar men inte hittat någon för displayen. Kan det vara någon kontakt som glappar oxch var kan jag hitta den i så fall? Bakom paneler eller i motorrummet?

Alla tips mottages med stor uppskattning!
Henrik Linnarsson
Knorren

Post by Knorren »

Min panel i Lagunan slocknar med ojämna intrvall och enda möjligheten är att lossa på minuspolen för att på så sätt reseta.
Varför det blir så vet jag inte...
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
bo johansson

Maskinförsäkring!

Post by bo johansson »

Hej!
Om du har en halvförsäkring gäller denna för den typ av problem du nämner! Alltid något!
Bo J
Bo Johansson
severinsen

hur kommer det sig?

Post by severinsen »

Bo J, hur kommer det sig att det går på halvförsäkringen (har visserligen helförsäkring, men det borde ju inte försämra i alla fall)? Jag har inte hört talas om det tidigare men det skulle ju vara toppen i så fall...
Henrik Linnarsson
bo johansson

Post by bo johansson »

Hej!
Det varken försämrar eller förbättrar om du har vagnskadeförsäkring (helförsäkring) eftersom maskinskadeförsäkringen ingår i delkasko delen(halvförsäkring). De begränsningar som normalt gäller är 8 år och max 10 000 mil eller 12 000 mil. Något bolag har åldersgräns 6 år.
Bo J
Bo Johansson
severinsen

...

Post by severinsen »

tyvärr har vår bil rullat lite mer än 15000 mil, så det är nog kört vad gäller försäkringen, om de inte gör skillnad på motor och elektroniken... Jag ska granska försäkringsvillkoren. Ska testa Renaultreseten också (minuspolen).
Henrik Linnarsson
Knorren

Post by Knorren »

Blev det löst problemet eller vad hände?
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
Post Reply