Clio -96 Startar inte. Lampor lyser, inget tändningsljud

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
CalvinClown

Clio -96 Startar inte. Lampor lyser, inget tändningsljud

Post by CalvinClown »

Hej!

Jag var precis ute och körde. Stannade bilen gick in i en affär kom ut igen och skulle starta. Fläktarna och batterilampan lyser som vanligt men inget tändningsljud kommer.. Ni vet det ljudet innan motorn startar. Bara ett litet klick ljud ellr pip hördes, väldigt svagt under från motorhuvudet.

Sedan la jag in 2an och sprang igång den. Då gick den igång. Men inte när jag vrider nyckeln. Och inget tädningsljud när jag vrider, bara ett klick. Lampor lyser och cdn fungerar. ja ni förstår.

Vad ska jag kolla? Farsan säger startmotorn kan de va. Men vad ska jag titta efter innan jag köper en ny sådan?
Fredrik "CalvinClown" Haglund
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

knacka till på den så kanske den fungerar ett tag..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CalvinClown

Post by CalvinClown »

Okej! Ska prova. Pappa sa det var kol i en startmotor är det därför jag ska knacka?
tizelwazze

Post by tizelwazze »

Tjena,

Hade samma problem på syrrans clio, men hon har en -00

Det var jordflätan mellan motor och chassi som var superkass.

Biltema 30 kr
Anwar Murad
CalvinClown

Post by CalvinClown »

hur kom ni fram till att det var jordflätan? och var sitter den typ? :)

Kan editera att innan 1 av 50 gånger jag startade bilen så hände samma sak. Men då vred jag bara tillbaka nyckeln och starta igen då kom "tändningsljudet" och bilen startade. Nu händer det ingeting hela tiden.

btw, var sitter startmotorn läste att den sitter andra änden av +polssladden men det sitter ju två kablar på pluspolen @ batteriet.
Post Reply