Dåligt HC-värde

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
GustafsLaguna

Dåligt HC-värde

Post by GustafsLaguna »

Fick nedslag på Hc-värdet vid besiktningen. Co-värdet likaså men det ordnade sig genom oljebyte och filterbyte. Men vad kan HC-värdet bero på. Till saken hör att motorn går dåligt och är slö. Kan det vara nån ventil som krånglar? Jag får gnista på alla stiften och stiften ser bra ut.

någon som haft liknande problem?
Markus Bernhardsson -Gustafs, Renault 19, 1,4 -93
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

hc-vrdet brukar vara oföbränt bränsle i avgasröret.

dålig gnista, tändstift, tändkablar ? (rotor?)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

har provat att byta tändstift, tändkablarna verkar må bra, ser ganska nya ut (kan ju iofs vara fel ändå) nån rotor sitter det väl inte i utan det sitter nån sorts tändmodul innan tändkablarna. eller har jag fel
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

gör kompprov, kan vara otäta avgasventiler då blir det oförbränt + plus att den blir slö...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

det har jag hört talas om... kan man använda en typ biltemamätare eller är den alldeles för opålitlig?
mange
Forumpolis

Post by mange »

Den biltema jag har använt har fungerat bra.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
kalle39

HC värde

Post by kalle39 »

jag hade samma problem med en ford och pratade med en verkmästare på verkstaden om detta, han sa att problem med högt HC värde kan bero på avgas läckage före syresensorn, det är tydligen så att när "avgaspuffarna" kommer bildas ett övertryck i avgassystemet men mellan dessa bildas undertryck och då kan det sugas in syre via läckage i avgassystemet om det finns något sådant, om så är fallet känner syresensorn av att det finns för mycket oförbränt syre i avgaserna och datorn ökar då mängden bränsle för att förbränna det oförbrännda syret som den tror kommer från cylindrarna men detta hjälper ju inte eftersom syret fortfarande kommer in igenom läckaget så datorn ökar bränslemängden ännu mer, detta resulterar i högt HC värde eftersom det blir en massa oförbränt bränsle i avgassystemet, det kan resultera i slö motor och hög bränsle förbrukning,
Kalle Karlsson
GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

ok, då har jag lite att kolla över... har en läcka vid bakre ljuddämparen, det är den enda jag vet...ska kolla om jag hittar fler.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kan vara katten som rasat. Mät tempen på avgaserna före och precis efter, ska skilja ca:50 grader. Anliggningsgivare eller infraröd tempgivare funkar bra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply