Dåligt HC-värde
Moderator: Forumpolisen
-
Dåligt HC-värde
Fick nedslag på Hc-värdet vid besiktningen. Co-värdet likaså men det ordnade sig genom oljebyte och filterbyte. Men vad kan HC-värdet bero på. Till saken hör att motorn går dåligt och är slö. Kan det vara nån ventil som krånglar? Jag får gnista på alla stiften och stiften ser bra ut.
någon som haft liknande problem?
någon som haft liknande problem?
Markus Bernhardsson -Gustafs, Renault 19, 1,4 -93
-
-
HC värde
jag hade samma problem med en ford och pratade med en verkmästare på verkstaden om detta, han sa att problem med högt HC värde kan bero på avgas läckage före syresensorn, det är tydligen så att när "avgaspuffarna" kommer bildas ett övertryck i avgassystemet men mellan dessa bildas undertryck och då kan det sugas in syre via läckage i avgassystemet om det finns något sådant, om så är fallet känner syresensorn av att det finns för mycket oförbränt syre i avgaserna och datorn ökar då mängden bränsle för att förbränna det oförbrännda syret som den tror kommer från cylindrarna men detta hjälper ju inte eftersom syret fortfarande kommer in igenom läckaget så datorn ökar bränslemängden ännu mer, detta resulterar i högt HC värde eftersom det blir en massa oförbränt bränsle i avgassystemet, det kan resultera i slö motor och hög bränsle förbrukning,
Kalle Karlsson
-
Kan vara katten som rasat. Mät tempen på avgaserna före och precis efter, ska skilja ca:50 grader. Anliggningsgivare eller infraröd tempgivare funkar bra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem