Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Joonta
Posts: 7
Joined: 03 May 2009, 23:09
Location: Norberg

Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02

Post by Joonta »

Har hjälpt en bakant byta motor i hans Renault Kangoo 1,6 16v -02, men har haft lite mycket att göra och bytet har dragit ut på tiden.

Står nu inför ett litet problem, har en svart kabel med (jord eller plus) som ska sitta nånstans vid startmotorns kontakter, den räcker till både startmotor, och till ett skruvfeste i växellådan, jord i så fall.

Frågan är vad den ska gå till? Jag minns helt enkelt inte vart den satt. Nån som kan hjälpa mig? De är alltså en lite grövre kabel vi snackar om..

Tack på förhand..
John Fahlström
donken.NU
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02

Post by Tony »

Joonta wrote:Har hjälpt en bakant byta motor i hans Renault Kangoo 1,6 16v -02, men har haft lite mycket att göra och bytet har dragit ut på tiden.

Står nu inför ett litet problem, har en svart kabel med (jord eller plus) som ska sitta nånstans vid startmotorns kontakter, den räcker till både startmotor, och till ett skruvfeste i växellådan, jord i så fall.

Frågan är vad den ska gå till? Jag minns helt enkelt inte vart den satt. Nån som kan hjälpa mig? De är alltså en lite grövre kabel vi snackar om..

Tack på förhand..
var sitter andra änden på kabeln fast i ?? så svårt kan det inte vara
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Om du fortfarande kliar dig i huvudet skulle en bild kunna hjälpa till..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Joonta
Posts: 7
Joined: 03 May 2009, 23:09
Location: Norberg

Re: Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02

Post by Joonta »

Tony wrote: var sitter andra änden på kabeln fast i ?? så svårt kan det inte vara
Hade de vart så enkelt hade jag nog löst problemet, men den går direkt in i ett hölje och in i kabelhärvan. Omöjlig att spåra utan att sprätta upp allt.

Vågar ju inte sätta den i jord, om de är en plus, och inte heller i plus, om de är en jordkabel.. eller ska vara snarare.. ohm mätande gav inget resultat heller..

Ska se om ja kan ordna en bild
John Fahlström
donken.NU
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Vilken Typ av kabelsko har den ? Flatstift Eller rund för att sättas på en (Typ) bult ....((och vilken håldia har den. underlättar för att få hjälp))

Tips .. Löd på 2 kablar på en glödlampa ,så kan du testa om anslutningen ska till + eller minus .
Joonta
Posts: 7
Joined: 03 May 2009, 23:09
Location: Norberg

Post by Joonta »

Bengt wrote:Vilken Typ av kabelsko har den ? Flatstift Eller rund för att sättas på en (Typ) bult ....((och vilken håldia har den. underlättar för att få hjälp))

Tips .. Löd på 2 kablar på en glödlampa ,så kan du testa om anslutningen ska till + eller minus .
Den är rund, passar M8 bult...
John Fahlström
donken.NU
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Joonta wrote:
Bengt wrote:Vilken Typ av kabelsko har den ? Flatstift Eller rund för att sättas på en (Typ) bult ....((och vilken håldia har den. underlättar för att få hjälp))

Tips .. Löd på 2 kablar på en glödlampa ,så kan du testa om anslutningen ska till + eller minus .
Den är rund, passar M8 bult...
oki...grovlek på kabel då ?
Joonta
Posts: 7
Joined: 03 May 2009, 23:09
Location: Norberg

Post by Joonta »

Bengt wrote:
Joonta wrote:
Bengt wrote:Vilken Typ av kabelsko har den ? Flatstift Eller rund för att sättas på en (Typ) bult ....((och vilken håldia har den. underlättar för att få hjälp))

Tips .. Löd på 2 kablar på en glödlampa ,så kan du testa om anslutningen ska till + eller minus .
Den är rund, passar M8 bult...
oki...grovlek på kabel då ?
Har den inte framför mig nu, men tror de va typ 8mm2
John Fahlström
donken.NU
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Joonta wrote:
Bengt wrote:
Joonta wrote: Den är rund, passar M8 bult...
oki...grovlek på kabel då ?
Har den inte framför mig nu, men tror de va typ 8mm2
kolla om det är samma kabel på Generator då ..summra den eller ohm mät
Joonta
Posts: 7
Joined: 03 May 2009, 23:09
Location: Norberg

Post by Joonta »

Bengt wrote:
Joonta wrote:
Bengt wrote: oki...grovlek på kabel då ?
Har den inte framför mig nu, men tror de va typ 8mm2
kolla om det är samma kabel på Generator då ..summra den eller ohm mät
Fick inget resultat vid ohm mätningen åt nått håll, men fick in en annan kangoo för kamremsbyte på jobbet här om dagan, passade på att kika på den, den skulle sitta som jord i växellådan.

Så bilen är startad och klar nu, men tack för all hjälp.
John Fahlström
donken.NU
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Joonta wrote:
Bengt wrote:
Joonta wrote: Har den inte framför mig nu, men tror de va typ 8mm2
kolla om det är samma kabel på Generator då ..summra den eller ohm mät
Fick inget resultat vid ohm mätningen åt nått håll, men fick in en annan kangoo för kamremsbyte på jobbet här om dagan, passade på att kika på den, den skulle sitta som jord i växellådan.

Så bilen är startad och klar nu, men tack för all hjälp.
:D
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Gick det inte mäta om jordkabeln satt fast i chassiet. :?: :?: :?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Joonta
Posts: 7
Joined: 03 May 2009, 23:09
Location: Norberg

Post by Joonta »

Tony wrote:Gick det inte mäta om jordkabeln satt fast i chassiet. :?: :?: :?
Kabeln kom ut från kabelhärvan, fick ingen kontakt varken mellan jord eller plus vid ohm mätning, hur detta gick till kan ja inte svara på =)
John Fahlström
donken.NU
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Joonta wrote:
Tony wrote:Gick det inte mäta om jordkabeln satt fast i chassiet. :?: :?: :?
Kabeln kom ut från kabelhärvan, fick ingen kontakt varken mellan jord eller plus vid ohm mätning, hur detta gick till kan ja inte svara på =)
Ser att 2 mätpunkter inte är utförd ,Den mot chaross samt mot motorn .Därför hittade du inte den andra pungten , eller förklaringen vart kabeln tog vägen.
Joonta
Posts: 7
Joined: 03 May 2009, 23:09
Location: Norberg

Post by Joonta »

Bengt wrote:
Joonta wrote:
Tony wrote:Gick det inte mäta om jordkabeln satt fast i chassiet. :?: :?: :?
Kabeln kom ut från kabelhärvan, fick ingen kontakt varken mellan jord eller plus vid ohm mätning, hur detta gick till kan ja inte svara på =)
Ser att 2 mätpunkter inte är utförd ,Den mot chaross samt mot motorn .Därför hittade du inte den andra pungten , eller förklaringen vart kabeln tog vägen.
Jodå, jag mätte det också. Men enda anledningen till att ja inte fick nått restultat måste vart dålig kontakt nånstans vid mätningen, kanske va man rätt trött och omotiverad när de började strula.. Franska bilar är ju sällan skoj att skruva liksom =)
John Fahlström
donken.NU
Post Reply