Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02
Moderator: Forumpolisen
Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02
Har hjälpt en bakant byta motor i hans Renault Kangoo 1,6 16v -02, men har haft lite mycket att göra och bytet har dragit ut på tiden.
Står nu inför ett litet problem, har en svart kabel med (jord eller plus) som ska sitta nånstans vid startmotorns kontakter, den räcker till både startmotor, och till ett skruvfeste i växellådan, jord i så fall.
Frågan är vad den ska gå till? Jag minns helt enkelt inte vart den satt. Nån som kan hjälpa mig? De är alltså en lite grövre kabel vi snackar om..
Tack på förhand..
Står nu inför ett litet problem, har en svart kabel med (jord eller plus) som ska sitta nånstans vid startmotorns kontakter, den räcker till både startmotor, och till ett skruvfeste i växellådan, jord i så fall.
Frågan är vad den ska gå till? Jag minns helt enkelt inte vart den satt. Nån som kan hjälpa mig? De är alltså en lite grövre kabel vi snackar om..
Tack på förhand..
John Fahlström
donken.NU
donken.NU
Re: Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02
var sitter andra änden på kabeln fast i ?? så svårt kan det inte varaJoonta wrote:Har hjälpt en bakant byta motor i hans Renault Kangoo 1,6 16v -02, men har haft lite mycket att göra och bytet har dragit ut på tiden.
Står nu inför ett litet problem, har en svart kabel med (jord eller plus) som ska sitta nånstans vid startmotorns kontakter, den räcker till både startmotor, och till ett skruvfeste i växellådan, jord i så fall.
Frågan är vad den ska gå till? Jag minns helt enkelt inte vart den satt. Nån som kan hjälpa mig? De är alltså en lite grövre kabel vi snackar om..
Tack på förhand..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Motorbyte Renault Kangoo 1,6 16v -02
Hade de vart så enkelt hade jag nog löst problemet, men den går direkt in i ett hölje och in i kabelhärvan. Omöjlig att spåra utan att sprätta upp allt.Tony wrote: var sitter andra änden på kabeln fast i ?? så svårt kan det inte vara
Vågar ju inte sätta den i jord, om de är en plus, och inte heller i plus, om de är en jordkabel.. eller ska vara snarare.. ohm mätande gav inget resultat heller..
Ska se om ja kan ordna en bild
John Fahlström
donken.NU
donken.NU
Den är rund, passar M8 bult...Bengt wrote:Vilken Typ av kabelsko har den ? Flatstift Eller rund för att sättas på en (Typ) bult ....((och vilken håldia har den. underlättar för att få hjälp))
Tips .. Löd på 2 kablar på en glödlampa ,så kan du testa om anslutningen ska till + eller minus .
John Fahlström
donken.NU
donken.NU
oki...grovlek på kabel då ?Joonta wrote:Den är rund, passar M8 bult...Bengt wrote:Vilken Typ av kabelsko har den ? Flatstift Eller rund för att sättas på en (Typ) bult ....((och vilken håldia har den. underlättar för att få hjälp))
Tips .. Löd på 2 kablar på en glödlampa ,så kan du testa om anslutningen ska till + eller minus .
Har den inte framför mig nu, men tror de va typ 8mm2Bengt wrote:oki...grovlek på kabel då ?Joonta wrote:Den är rund, passar M8 bult...Bengt wrote:Vilken Typ av kabelsko har den ? Flatstift Eller rund för att sättas på en (Typ) bult ....((och vilken håldia har den. underlättar för att få hjälp))
Tips .. Löd på 2 kablar på en glödlampa ,så kan du testa om anslutningen ska till + eller minus .
John Fahlström
donken.NU
donken.NU
Fick inget resultat vid ohm mätningen åt nått håll, men fick in en annan kangoo för kamremsbyte på jobbet här om dagan, passade på att kika på den, den skulle sitta som jord i växellådan.Bengt wrote:kolla om det är samma kabel på Generator då ..summra den eller ohm mätJoonta wrote:Har den inte framför mig nu, men tror de va typ 8mm2Bengt wrote: oki...grovlek på kabel då ?
Så bilen är startad och klar nu, men tack för all hjälp.
John Fahlström
donken.NU
donken.NU
Joonta wrote:Fick inget resultat vid ohm mätningen åt nått håll, men fick in en annan kangoo för kamremsbyte på jobbet här om dagan, passade på att kika på den, den skulle sitta som jord i växellådan.Bengt wrote:kolla om det är samma kabel på Generator då ..summra den eller ohm mätJoonta wrote: Har den inte framför mig nu, men tror de va typ 8mm2
Så bilen är startad och klar nu, men tack för all hjälp.
Ser att 2 mätpunkter inte är utförd ,Den mot chaross samt mot motorn .Därför hittade du inte den andra pungten , eller förklaringen vart kabeln tog vägen.Joonta wrote:Kabeln kom ut från kabelhärvan, fick ingen kontakt varken mellan jord eller plus vid ohm mätning, hur detta gick till kan ja inte svara på =)Tony wrote:Gick det inte mäta om jordkabeln satt fast i chassiet.
Jodå, jag mätte det också. Men enda anledningen till att ja inte fick nått restultat måste vart dålig kontakt nånstans vid mätningen, kanske va man rätt trött och omotiverad när de började strula.. Franska bilar är ju sällan skoj att skruva liksom =)Bengt wrote:Ser att 2 mätpunkter inte är utförd ,Den mot chaross samt mot motorn .Därför hittade du inte den andra pungten , eller förklaringen vart kabeln tog vägen.Joonta wrote:Kabeln kom ut från kabelhärvan, fick ingen kontakt varken mellan jord eller plus vid ohm mätning, hur detta gick till kan ja inte svara på =)Tony wrote:Gick det inte mäta om jordkabeln satt fast i chassiet.
John Fahlström
donken.NU
donken.NU