Motorn dör?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
karemzo
Posts: 37
Joined: 24 Nov 2008, 18:44
Location: Malmö

Motorn dör?

Post by karemzo »

Hejsan!

Har haft ett problem ett tag med min bil. ( Renault Megane 1996 2.0RT)

Det är så att bilen går ner i varv, och ibland när jag kommer fram till ljus eller rondell så dör den helt på grund av varven går ner.

På sistone har den funkat perfekt och inte strulat, men det jag har märkt är att så fort jag kopplar ut sladdarna från batteriet och kopplar in dem så händer det igen.

Den varvar ner och dör. När det är kallt är det till och med svårt att starta eller backa för att så fort jag släpper gasen dör den helt.

Men efter 2-3 dagar av körning så här går allt tillbaka, så som att den blir van till detta och då dör den inte längre.

Just nu har jag kopplat ut sladdarna från batteriet tre gånger och det har varit så här vartenda gång. Motorn varvar ner och dör, men ett par dagar senare funkar den perfekt.

Har någon haft samma problem? Vad kan det vara? Batteriet är kanske en månad gammal...

Tack i förhand
Karemzo

Jag kan filma denna händelse också om det önskas
Filip Karem - Malmö
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)

Antagligen så har du väldigt låg grundtomgång och när du drar sladdarna så nollar du datorn. Då ska tomgångsmotorn gå in och lära sig motorns grundvarv och ställa tomgång efter det. OCh det brukar kunna ta ett tag.
Testa att höja tomgången mekaniskt lite grann och testa igen =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
karemzo
Posts: 37
Joined: 24 Nov 2008, 18:44
Location: Malmö

Post by karemzo »

Robin wrote:Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)

Antagligen så har du väldigt låg grundtomgång och när du drar sladdarna så nollar du datorn. Då ska tomgångsmotorn gå in och lära sig motorns grundvarv och ställa tomgång efter det. OCh det brukar kunna ta ett tag.
Testa att höja tomgången mekaniskt lite grann och testa igen =)
Förlåt, har varit lite otydlig.

Jag har inte gjort det med meningen, utan en gång skulle jag köra ut från parkeringen så bara dog den, då hade sladdarna lossnat, då kopplade jag om allt så började det bli motorstopp.

Idag skulle jag backa och den bara dog, märkte att ena sladden hade gått sönder, bytte ut denna och motorn började dö igen. Innan detta har jag kört i två månader utan något stopp
Filip Karem - Malmö
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

karemzo wrote:
Robin wrote:Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)

Antagligen så har du väldigt låg grundtomgång och när du drar sladdarna så nollar du datorn. Då ska tomgångsmotorn gå in och lära sig motorns grundvarv och ställa tomgång efter det. OCh det brukar kunna ta ett tag.
Testa att höja tomgången mekaniskt lite grann och testa igen =)
Förlåt, har varit lite otydlig.

Jag har inte gjort det med meningen, utan en gång skulle jag köra ut från parkeringen så bara dog den, då hade sladdarna lossnat, då kopplade jag om allt så började det bli motorstopp.

Idag skulle jag backa och den bara dog, märkte att ena sladden hade gått sönder, bytte ut denna och motorn började dö igen. Innan detta har jag kört i två månader utan något stopp
Aha =).. ja testa det ja sa och kolla om det hjälper =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
karemzo
Posts: 37
Joined: 24 Nov 2008, 18:44
Location: Malmö

Post by karemzo »

Robin wrote:
karemzo wrote:
Robin wrote:Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)

Antagligen så har du väldigt låg grundtomgång och när du drar sladdarna så nollar du datorn. Då ska tomgångsmotorn gå in och lära sig motorns grundvarv och ställa tomgång efter det. OCh det brukar kunna ta ett tag.
Testa att höja tomgången mekaniskt lite grann och testa igen =)
Förlåt, har varit lite otydlig.

Jag har inte gjort det med meningen, utan en gång skulle jag köra ut från parkeringen så bara dog den, då hade sladdarna lossnat, då kopplade jag om allt så började det bli motorstopp.

Idag skulle jag backa och den bara dog, märkte att ena sladden hade gått sönder, bytte ut denna och motorn började dö igen. Innan detta har jag kört i två månader utan något stopp
Aha =).. ja testa det ja sa och kolla om det hjälper =)

Tjena!

Hann aldrig testa för att motorn lärde in sig tomgånget rätt så snabbt. Nu dör den inte längre.. men finns det ingen sak man kan göra för att slippa detta om vi säger nu att jag ska installera ett nytt ljudsystem eller dylikt?
Filip Karem - Malmö
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Joorå... fortfarande samma. Testa att höja tomgången mekaniskt ytterst lite så ska du se att det hjälper.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

blir nog inte samma problem om motorn är avstängd när du kopplar bort strömmen, nu gjordes det ju med motorn igång..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

elektroniskt justerbar tomgång 750var +-50

vevaxelgivaren?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
karemzo
Posts: 37
Joined: 24 Nov 2008, 18:44
Location: Malmö

Post by karemzo »

Tjena

Har inte varit inne på en tid, tog ut stegmotorn och rensade den med bensin.. så slutade den gå ner i varv och dö
Filip Karem - Malmö
Post Reply