Motorn dör?
Moderator: Forumpolisen
Motorn dör?
Hejsan!
Har haft ett problem ett tag med min bil. ( Renault Megane 1996 2.0RT)
Det är så att bilen går ner i varv, och ibland när jag kommer fram till ljus eller rondell så dör den helt på grund av varven går ner.
På sistone har den funkat perfekt och inte strulat, men det jag har märkt är att så fort jag kopplar ut sladdarna från batteriet och kopplar in dem så händer det igen.
Den varvar ner och dör. När det är kallt är det till och med svårt att starta eller backa för att så fort jag släpper gasen dör den helt.
Men efter 2-3 dagar av körning så här går allt tillbaka, så som att den blir van till detta och då dör den inte längre.
Just nu har jag kopplat ut sladdarna från batteriet tre gånger och det har varit så här vartenda gång. Motorn varvar ner och dör, men ett par dagar senare funkar den perfekt.
Har någon haft samma problem? Vad kan det vara? Batteriet är kanske en månad gammal...
Tack i förhand
Karemzo
Jag kan filma denna händelse också om det önskas
Har haft ett problem ett tag med min bil. ( Renault Megane 1996 2.0RT)
Det är så att bilen går ner i varv, och ibland när jag kommer fram till ljus eller rondell så dör den helt på grund av varven går ner.
På sistone har den funkat perfekt och inte strulat, men det jag har märkt är att så fort jag kopplar ut sladdarna från batteriet och kopplar in dem så händer det igen.
Den varvar ner och dör. När det är kallt är det till och med svårt att starta eller backa för att så fort jag släpper gasen dör den helt.
Men efter 2-3 dagar av körning så här går allt tillbaka, så som att den blir van till detta och då dör den inte längre.
Just nu har jag kopplat ut sladdarna från batteriet tre gånger och det har varit så här vartenda gång. Motorn varvar ner och dör, men ett par dagar senare funkar den perfekt.
Har någon haft samma problem? Vad kan det vara? Batteriet är kanske en månad gammal...
Tack i förhand
Karemzo
Jag kan filma denna händelse också om det önskas
Filip Karem - Malmö
Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)
Antagligen så har du väldigt låg grundtomgång och när du drar sladdarna så nollar du datorn. Då ska tomgångsmotorn gå in och lära sig motorns grundvarv och ställa tomgång efter det. OCh det brukar kunna ta ett tag.
Testa att höja tomgången mekaniskt lite grann och testa igen =)
Antagligen så har du väldigt låg grundtomgång och när du drar sladdarna så nollar du datorn. Då ska tomgångsmotorn gå in och lära sig motorns grundvarv och ställa tomgång efter det. OCh det brukar kunna ta ett tag.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Förlåt, har varit lite otydlig.Robin wrote:Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)
Jag har inte gjort det med meningen, utan en gång skulle jag köra ut från parkeringen så bara dog den, då hade sladdarna lossnat, då kopplade jag om allt så började det bli motorstopp.
Idag skulle jag backa och den bara dog, märkte att ena sladden hade gått sönder, bytte ut denna och motorn började dö igen. Innan detta har jag kört i två månader utan något stopp
Filip Karem - Malmö
Aha =).. ja testa det ja sa och kolla om det hjälper =)karemzo wrote:Förlåt, har varit lite otydlig.Robin wrote:Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)
Jag har inte gjort det med meningen, utan en gång skulle jag köra ut från parkeringen så bara dog den, då hade sladdarna lossnat, då kopplade jag om allt så började det bli motorstopp.
Idag skulle jag backa och den bara dog, märkte att ena sladden hade gått sönder, bytte ut denna och motorn började dö igen. Innan detta har jag kört i två månader utan något stopp
Robin wrote:Aha =).. ja testa det ja sa och kolla om det hjälper =)karemzo wrote:Förlåt, har varit lite otydlig.Robin wrote:Får man fråga varför du kopplar ur batteriet så många gånger ? fungerar det är det väl bara att köra =)
Tjena!
Hann aldrig testa för att motorn lärde in sig tomgånget rätt så snabbt. Nu dör den inte längre.. men finns det ingen sak man kan göra för att slippa detta om vi säger nu att jag ska installera ett nytt ljudsystem eller dylikt?
Filip Karem - Malmö
Joorå... fortfarande samma. Testa att höja tomgången mekaniskt ytterst lite så ska du se att det hjälper.