K7M 710 1.6mpi flex fuel.87hk 128nm 8v TÅLIGHET m.m?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
Tony wrote:kan ju vara lite problem att förklara ett hål i motorblocket..
hahaha ja det lär det vara
viktigt att veta vad det är för grejer i maskinen innan.
Johannes Rydberg
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
det är igentligen bottendelen jag är orolig över och trånar efter info om.
det andra kan man igetligen lösa på olika sätt.. men som sagt det är inget kul om staken tittar ut igenom blocket vid 0.4kg ladd.
tex om nån här har en K7m motor nyare 1.6 liters som sitter på lite hållbarhets info eller erfarenhet så är jag jätte tacksam.
franska bilar . är dom överdim
känns som att 140hk är nog max vad man skulle våga. men det känns oxå väldigt tamt.
men är det samma botten del på alla 1.6 liters K7m motorer så kan ju våga mer.
sen funderar jag på om inte det är bäst med ett piggyback. typ Aem 4500kr som tar över kontrollen när orginal sprutet bottnar.
men jag får kolla upp eller om ni vet vad det kan tänkas vara för slags sprut på denna mpi motor alltså fexifuel.
den kan hantera e85 och alla dess blandningar.
så spridarna är kraftigt över dim. minst 30%
MEN turbo konvetering så är det just lämpligt att köra på e85 just för att hålla spikningar borta och hålla nere temp m.m.
men då förvinner fördelen med överdim spridare.
så då får jag köra på 98oktan och då har sprutet m ev mappsensor eller lmm och ecu kapacitet till MINST 30% mer bränsle. och ihop med höjd bränlse tryck med en proggressiv bränsle trycks regulator så bör jag få iaf 40-45% mer ös från spridarna.
om jag kör på besnin då. med risk för spikningar. men dom bör inte komma om man har bränsle tillräkligt.
sen undrar jag om inte man backar tändningen när man kör på e85.?
det är väl det mpi motorn gör oxå.
det är en fördel vid turbo.
hmm, kanske var det tvärtom.ärt de nån som vet om tändningen tidigare ställas eller senare vid e 85.
vid turbo skall den iaf senare läggas .
det andra kan man igetligen lösa på olika sätt.. men som sagt det är inget kul om staken tittar ut igenom blocket vid 0.4kg ladd.
tex om nån här har en K7m motor nyare 1.6 liters som sitter på lite hållbarhets info eller erfarenhet så är jag jätte tacksam.
franska bilar . är dom överdim
känns som att 140hk är nog max vad man skulle våga. men det känns oxå väldigt tamt.
men är det samma botten del på alla 1.6 liters K7m motorer så kan ju våga mer.
sen funderar jag på om inte det är bäst med ett piggyback. typ Aem 4500kr som tar över kontrollen när orginal sprutet bottnar.
men jag får kolla upp eller om ni vet vad det kan tänkas vara för slags sprut på denna mpi motor alltså fexifuel.
den kan hantera e85 och alla dess blandningar.
så spridarna är kraftigt över dim. minst 30%
MEN turbo konvetering så är det just lämpligt att köra på e85 just för att hålla spikningar borta och hålla nere temp m.m.
men då förvinner fördelen med överdim spridare.
så då får jag köra på 98oktan och då har sprutet m ev mappsensor eller lmm och ecu kapacitet till MINST 30% mer bränsle. och ihop med höjd bränlse tryck med en proggressiv bränsle trycks regulator så bör jag få iaf 40-45% mer ös från spridarna.
om jag kör på besnin då. med risk för spikningar. men dom bör inte komma om man har bränsle tillräkligt.
sen undrar jag om inte man backar tändningen när man kör på e85.?
det är väl det mpi motorn gör oxå.
det är en fördel vid turbo.
hmm, kanske var det tvärtom.ärt de nån som vet om tändningen tidigare ställas eller senare vid e 85.
vid turbo skall den iaf senare läggas .
Johannes Rydberg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
själv kör jag 1.6an på E85 och orginalbox. dock med större spridare.
Har bara fegladdat änsålänge 0,1-0,2 bar
Vid spikning så justeras tändningen av orginalboxen, detta är också för att kompensera mot dålig soppa. (knacksensor)
Marginalerna borde vara högre på en orginal K7m-E85 box.
Har bara fegladdat änsålänge 0,1-0,2 bar
Vid spikning så justeras tändningen av orginalboxen, detta är också för att kompensera mot dålig soppa. (knacksensor)
Marginalerna borde vara högre på en orginal K7m-E85 box.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
0.1-0.2kg känner du av turbon överhuvudtaget? är det stakarna eller kolvarna du är rädd om? eller nåt annat?
Johannes Rydberg
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
killen har allstå satt i en 1.6l 16vent och sug trimmat den . andra kammar och större spjälhus samt chip och avgas m.m. och fick ut 138hk nästan och typ 178nm. rätt bra faktiskt. då håller den troligen för den effekten iaf.
Johannes Rydberg
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
K4m
http://i172.photobucket.com/albums/w6/m ... 008128.jpg
Took a pic of the printout to how the power and torque curves. The car pulls really well low down, shown by the linear as feck torque curve, drives brilliant around town. 140bhp peak may not sound much but the car feels really eager and happy to be revved, love it. After all, it may have taken a while but its still 30+ bhp from cams, headwork and a plenum!
I'll be spending the weekends on the car from now on so I'll get some good updates going!
http://i172.photobucket.com/albums/w6/m ... 008128.jpg
Took a pic of the printout to how the power and torque curves. The car pulls really well low down, shown by the linear as feck torque curve, drives brilliant around town. 140bhp peak may not sound much but the car feels really eager and happy to be revved, love it. After all, it may have taken a while but its still 30+ bhp from cams, headwork and a plenum!
I'll be spending the weekends on the car from now on so I'll get some good updates going!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
fin fina kruvor ju. helt platt nm kurva. och effekten stegrar mer o mer. ända till max varv.
detta är allstå sug trim på en 16vent . min engelska är inte so good
detta är allstå sug trim på en 16vent . min engelska är inte so good
Johannes Rydberg
Re: hm
japp sugtrim på 1,6 16v, fattar inte varför dom inte tar den motorn till sanderon, 30+ hk över orginal effekten gör 53hk mer än i orginal motorn i sanderon..Johannes Rydberg wrote:fin fina kruvor ju. helt platt nm kurva. och effekten stegrar mer o mer. ända till max varv.
detta är allstå sug trim på en 16vent . min engelska är inte so good
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen