Startproblem Clio -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
guntere
Posts: 3
Joined: 20 Apr 2009, 21:51
Location: Günter Eckhardt, Motala

Startproblem Clio -96

Post by guntere »

Hej,

min Clio går att köra till jobbet (ca 10 minuter) - sedan går den inte att starta ridigare än ca 4 timmar senare - längre tid om det är soligt och varmt som nu.

Bytt för-gasare, fungerade som detta men avhjälpte inte felet. I övrigt är lambda, tändmodul mm utbytt. Problemet har inte uppstått i samband därmed.

Själv misstänker jag bränslefiltret. Kan det finnas relevans i en sådan förmodan?
Günter Eckhardt
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag tippar på tempgivare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
guntere
Posts: 3
Joined: 20 Apr 2009, 21:51
Location: Günter Eckhardt, Motala

Post by guntere »

OK, jag totaliserar ditt tips och förmodar att du avser "Temperature gauge and warning light sender unit" enligt Haynes avsnitt 3.7 [smilie=331.gif] som enligt spec ska ha resistance value 3550+-550 ohms

Kliniska svårigheter just nu att genomföra provning pga mörkrets inbrott :idea:
Günter Eckhardt
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

guntere wrote:OK, jag totaliserar ditt tips och förmodar att du avser "Temperature gauge and warning light sender unit" enligt Haynes avsnitt 3.7 [smilie=331.gif] som enligt spec ska ha resistance value 3550+-550 ohms

Kliniska svårigheter just nu att genomföra provning pga mörkrets inbrott :idea:
nej det är inte tempgivaren till tempmätare och varningslampa. utan det finns en tempgivare som motorstyrningen går efter, tex om motorn är kall behövs choke om den är varm behövs det inte,
tex om motorn är varm men styrboxen tror den är kall, kan det bli lite problem..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
guntere
Posts: 3
Joined: 20 Apr 2009, 21:51
Location: Günter Eckhardt, Motala

Post by guntere »

Tony wrote: nej det är inte tempgivaren till tempmätare och varningslampa. utan det finns en tempgivare som motorstyrningen går efter, tex om motorn är kall behövs choke om den är varm behövs det inte,
tex om motorn är varm men styrboxen tror den är kall, kan det bli lite problem..
Därmed är bränslfiltret förvandlat till en högoddsare. Jag hastar vidare till Mekonomens hemsida.

Tack för hjälpen :D
Günter Eckhardt
Post Reply