K7M 710 1.6mpi flex fuel.87hk 128nm 8v TÅLIGHET m.m?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
verkar bli så. beställer nog bilen i fråga denna vecka.
glider runt i en BMW 740 till vardags så därför är jag lite orolig hur jag kommer reagera med enbartl 87hk. då BMW n har minst 200hk mer.
sen utvecklar V8an i bmw n 400nm . MEN bilen väger 2000kg. det är det dubbla mot Dacian
så in princip har dacian 87hk per ton och 128nm
och BMW n har 150hk per ton och 200nm
så får man ut 140- 150hk och 200nm ur dacia motorn så kommer jag nog uppleva dacian ganska pigg troligen piggare än 740 in p.g.a av dacians helt annorlunda utväxling.
4.21 5växlar. den bör varva 4000rpm i 120 mot BMW n 2000rpm vid samma hastighet.
så, den teoretiska toppfarten på dacian borde ligga på runt 200kmh. max 210, 220kmh
men den har bara ork för 174kmh med sina 87hk. men det bör finnas lite mer varv att tillgå.
så tex 137 hk typ 180nm och 4.21 utväxling på 1055kg ger nog en ganska pigg bil. man får växla ganska ofta och den uppfattas piggare än va den kanske är igentligen.
glider runt i en BMW 740 till vardags så därför är jag lite orolig hur jag kommer reagera med enbartl 87hk. då BMW n har minst 200hk mer.
sen utvecklar V8an i bmw n 400nm . MEN bilen väger 2000kg. det är det dubbla mot Dacian
så in princip har dacian 87hk per ton och 128nm
och BMW n har 150hk per ton och 200nm
så får man ut 140- 150hk och 200nm ur dacia motorn så kommer jag nog uppleva dacian ganska pigg troligen piggare än 740 in p.g.a av dacians helt annorlunda utväxling.
4.21 5växlar. den bör varva 4000rpm i 120 mot BMW n 2000rpm vid samma hastighet.
så, den teoretiska toppfarten på dacian borde ligga på runt 200kmh. max 210, 220kmh
men den har bara ork för 174kmh med sina 87hk. men det bör finnas lite mer varv att tillgå.
så tex 137 hk typ 180nm och 4.21 utväxling på 1055kg ger nog en ganska pigg bil. man får växla ganska ofta och den uppfattas piggare än va den kanske är igentligen.
Johannes Rydberg
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
tack.
din egen bil på bilden vad är det för motor storlek i den? är den trimmad?
din egen bil på bilden vad är det för motor storlek i den? är den trimmad?
Johannes Rydberg
Re: hm
Citerar Tonys egna uttryck Skiter björnen i skogen?Johannes Rydberg wrote:tack.
din egen bil på bilden vad är det för motor storlek i den? är den trimmad?
Inte mer motor än att bilprovningen godtjänner den, hmmf
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: hm
70 kW?Dennis wrote: Citerar Tonys egna uttryck Skiter björnen i skogen?
Inte mer motor än att bilprovningen godtjänner den, hmmf
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Re: hm
ja det är min egen bil, orginal motorn (1,7 8v 95hk) är utbytt mot en 1,8 16v 137hk , bilen är lättad och väger ca 800kilo torr. motorn skall snart återigen bytas mot en 2,0 16v som skall turbo konverteras.. kommer vara nöjd med 200hk och 300Nm dvs 100%mer effekt och vrid än orginal motorn..Johannes Rydberg wrote:tack.
din egen bil på bilden vad är det för motor storlek i den? är den trimmad?
byggtråd: http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7453
Last edited by Tony on 14 Apr 2009, 17:57, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
okej. 1.8 liters nu och sedan en 2liters. tänkte bara om det var orginal motorn som var trimmad.
Johannes Rydberg
Re: hm
Nej finns inte så mycket till dom, och vill man trimma den orginal motorn så är volvo 4** turbo samma motor fast 120hk, och 1,8 som sitter i nu gör inte bort sig 0-100 borde gå på 6-6,5 för den gör det på 2an.Johannes Rydberg wrote:okej. 1.8 liters nu och sedan en 2liters. tänkte bara om det var orginal motorn som var trimmad.
orginalmotorn dör vid typ 5500 ,denna fortsätter till 7200 och varvräknaren slutar på 7000 ,men den är död under 4000-4500 så då skall det i en 2,0 med mer av allt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
mm men passar den med fästen so sånt? borde ifs göra det. men undra hur det blir med flexi fuel biten? alltså vad säger data boxen. skall man låta den styra k4 motorns spridare m.m?
så gjorde jag på BMW . hade en 320 slängde i en 525motor som ser exakt likadan bortsett från tråget som jag fick ta från 320 motorn. jag lät 320 ins data box m.m styra 525 motorn, och det gick aldels utmärkt.
kan förstå att bilen bör blir rätt pigg 0-100 kanske lite över det med. men från 160-260kmh tappar den nog lite ork. där tar dom större maskinerna ut sin rätt trots sin vikt.
tror inte min BMW 740 klarar 0-100 på 7.5sek ens. trolgen 8sek om den är på gott humör. men sen då åker smilbanden upp. draget som fortsätter utan tendes till avmattning fastän hastigheten ökar fort.
kul att kunna göra kickdown i 180kmh och känna kraften när hastighetsmätaren passerar 240kmh.
men det kostar. och det är sällan man kan sträcka ut bilen.
så nu är jag mer sugen på kvicka små bilar. som är billiga i bränsle och skatt m.m
så gjorde jag på BMW . hade en 320 slängde i en 525motor som ser exakt likadan bortsett från tråget som jag fick ta från 320 motorn. jag lät 320 ins data box m.m styra 525 motorn, och det gick aldels utmärkt.
kan förstå att bilen bör blir rätt pigg 0-100 kanske lite över det med. men från 160-260kmh tappar den nog lite ork. där tar dom större maskinerna ut sin rätt trots sin vikt.
tror inte min BMW 740 klarar 0-100 på 7.5sek ens. trolgen 8sek om den är på gott humör. men sen då åker smilbanden upp. draget som fortsätter utan tendes till avmattning fastän hastigheten ökar fort.
kul att kunna göra kickdown i 180kmh och känna kraften när hastighetsmätaren passerar 240kmh.
men det kostar. och det är sällan man kan sträcka ut bilen.
så nu är jag mer sugen på kvicka små bilar. som är billiga i bränsle och skatt m.m
Johannes Rydberg
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
ja. men ja gillar inte eftermarknads sprut. speciellt inte när det gäller på såna här små effekt utag. och då är man verkligen inne och gräver i den nya bilens hjärta.
men kanske är det ett måste.
på suprona (mk3) jag har haft så kan man lura dom på många olika sätt. men gränsen går vid ca 400hk då är det inte lämpligt att låta orginal sprutet styra motorn. men då är det en effekt ökning på 160hk.
men jag glömde kolla om det var luftmasse mätare på dacian.
brukar det vara det på renault?
spridarna på dacian är åtminstone 30-40% större än vad dom borde vara p.g.a flexi fuel (etanol) då etanolen innehåller mer syre och kräver 30%mer bränsle. många fördelar om man kan köra på etanol på sin turbo bil. kallare avgaser, lägre spikningtendenser p.g.a oktantal 103 m.m
det innebär att om man ökar luftmasse mätars rör area med 30-40%. och sen kör på 98oktan så kan man överladda motorn på orginalspridare och data box.
hur mkt effekt man kan får vet jag inte. 30% mer?
vill som sagt helst använda mej av så mkt orginal grejer som möjligt. den är en snik överladd vi snackar om.
men kanske är det ett måste.
på suprona (mk3) jag har haft så kan man lura dom på många olika sätt. men gränsen går vid ca 400hk då är det inte lämpligt att låta orginal sprutet styra motorn. men då är det en effekt ökning på 160hk.
men jag glömde kolla om det var luftmasse mätare på dacian.
brukar det vara det på renault?
spridarna på dacian är åtminstone 30-40% större än vad dom borde vara p.g.a flexi fuel (etanol) då etanolen innehåller mer syre och kräver 30%mer bränsle. många fördelar om man kan köra på etanol på sin turbo bil. kallare avgaser, lägre spikningtendenser p.g.a oktantal 103 m.m
det innebär att om man ökar luftmasse mätars rör area med 30-40%. och sen kör på 98oktan så kan man överladda motorn på orginalspridare och data box.
hur mkt effekt man kan får vet jag inte. 30% mer?
vill som sagt helst använda mej av så mkt orginal grejer som möjligt. den är en snik överladd vi snackar om.
Johannes Rydberg
-
- Posts: 43
- Joined: 12 Apr 2009, 00:08
- Location: Henån
hm
jasså.
va bra. men jag vill inte ha det. det är mer bök. har många polare med turbo bmw s som har andra sprut som dom har lite bök med. varvräknare orginalet funkar inte m.m
va bra. men jag vill inte ha det. det är mer bök. har många polare med turbo bmw s som har andra sprut som dom har lite bök med. varvräknare orginalet funkar inte m.m
Johannes Rydberg