Död Scenic
Moderator: Forumpolisen
Död Scenic
Jag har en Renault Scenic 2.0 16v från 2002, och i höstas råkade jag ut för en liten krock. Inget allvarligt, bara lite knäckt plast i fronten, men bilen har blivit stående hela vintern.
När jag nu skulle reparera bilen visade det sig att batteriet var stendött, djupurladdat.
Köpte nytt batteri, men bilen vägrar starta. När jag vrider nyckeln tänds lysena och startmotorn snurrar, men motorn tänder inte. Inte så mycket som en hostning, ens med startgas.
Jag har kollat tändstift & säkringar och rengjort TDC sensorn, testat bägge nycklarna och låst/låst upp bilen med centrallåset: motorn tänder ändå inte
Immobilizer-lampan på instrumentbrädan blinkar inte.
Jag har slut på idéer, så jag tar gärna emot förslag på vad som möjligtvis kan vara fel.
När jag nu skulle reparera bilen visade det sig att batteriet var stendött, djupurladdat.
Köpte nytt batteri, men bilen vägrar starta. När jag vrider nyckeln tänds lysena och startmotorn snurrar, men motorn tänder inte. Inte så mycket som en hostning, ens med startgas.
Jag har kollat tändstift & säkringar och rengjort TDC sensorn, testat bägge nycklarna och låst/låst upp bilen med centrallåset: motorn tänder ändå inte
Immobilizer-lampan på instrumentbrädan blinkar inte.
Jag har slut på idéer, så jag tar gärna emot förslag på vad som möjligtvis kan vara fel.
Micke Noren
missade det, då är det bara att leta vidare..Azur wrote:Fast om det var bränsletillförseln borde den starta (eller i alla fall hosta) med startgas, och det gör den inte. Jag misstänker för närvarande antingen datorn eller att det korroderat i nån kontakt eller brytare nånstans - men i så fall var?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Lyssna om bränslepumpen surrar när du slår på tändingen.
Det vara värt att kolla huvudsäkringarna vid batteriet (om jag inte minns fel) det finns bl.a. en säkring för tändspolarna.
TDC är ett annars ganska säkert kort.
Mät så du har spänningen på tändspolarna (12volt) även när du crankar på startmotorn.
Det vara värt att kolla huvudsäkringarna vid batteriet (om jag inte minns fel) det finns bl.a. en säkring för tändspolarna.
TDC är ett annars ganska säkert kort.
Mät så du har spänningen på tändspolarna (12volt) även när du crankar på startmotorn.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430