Renault 5 läcker kylarvätska.
Moderator: Forumpolisen
Renault 5 läcker kylarvätska.
Hej !
Jag har en Renault 5 txe 1,7l.
Förra veckan så märkte jag hur bilen blev varm och kollade vattnet.
Det visade sig att den dricker vatten som tusan. Åkte ner med bilen till en verkstad där dem sa ja det är mycket troligt topplockspackningen.
Så nu har jag bytt :
Frostpluggar (på toppen vid grenröret 16mm tror jag)
Topplockspackning
Topplocksbultar
Sotningssats
Kamremssats
Olja
Glykol
Planat toppen
Igår så monterade jag klart bilen och startade då märker jag att det börjar ryka under luftfiltret och ser hur vatten droppar längs med grenröret. Men jag ser inte läckan. Antar att vatten förångas och det är därför det ryker som tusan. Kan även se att det är lite blött kring de mellersta bultarna till grenrör/insug. Men jag spände bultarna hårt och packningen sattes rätt.
Någon som har haft liknande problem eller som kan tänka sig veta.
Börjar bli väldigt trött på bilen men vägrar ge upp.
Ursäkta stavfel eller lustiga formuleringar
Jag har en Renault 5 txe 1,7l.
Förra veckan så märkte jag hur bilen blev varm och kollade vattnet.
Det visade sig att den dricker vatten som tusan. Åkte ner med bilen till en verkstad där dem sa ja det är mycket troligt topplockspackningen.
Så nu har jag bytt :
Frostpluggar (på toppen vid grenröret 16mm tror jag)
Topplockspackning
Topplocksbultar
Sotningssats
Kamremssats
Olja
Glykol
Planat toppen
Igår så monterade jag klart bilen och startade då märker jag att det börjar ryka under luftfiltret och ser hur vatten droppar längs med grenröret. Men jag ser inte läckan. Antar att vatten förångas och det är därför det ryker som tusan. Kan även se att det är lite blött kring de mellersta bultarna till grenrör/insug. Men jag spände bultarna hårt och packningen sattes rätt.
Någon som har haft liknande problem eller som kan tänka sig veta.
Börjar bli väldigt trött på bilen men vägrar ge upp.
Ursäkta stavfel eller lustiga formuleringar
Lukas Persson
Hej igen alla.
Felet är fixat termostaten var vänd på fel håll . Men men man lär sig av sina misstag.
Rev ut all inredning och dämpningsmattor då de var blöta tror det kan ha varit en läcka innan jag köpte bilen. Allt är ute ur bilen och är tvättat förutom dämparmattorna som får köpas nya. Har även ställt en avfuktare i bilen som står och jobbar inatt.
Så nu till min fråga hur märker man att värmepaketet har gått?
För jag ser inget glykolvatten komma när fläkten är på max värme och full fart, även värmen och allt verkar fungera.
Felet är fixat termostaten var vänd på fel håll . Men men man lär sig av sina misstag.
Rev ut all inredning och dämpningsmattor då de var blöta tror det kan ha varit en läcka innan jag köpte bilen. Allt är ute ur bilen och är tvättat förutom dämparmattorna som får köpas nya. Har även ställt en avfuktare i bilen som står och jobbar inatt.
Så nu till min fråga hur märker man att värmepaketet har gått?
För jag ser inget glykolvatten komma när fläkten är på max värme och full fart, även värmen och allt verkar fungera.
Lukas Persson