Motorgång R5 gts
Moderator: Forumpolisen
Motorgång R5 gts
Hej!
Jag har en 5:a som går bra( över 80 )och alltid startar.
Problemen består av:
Tomgången ligger på ung. 2.500 varv.
Ryckig gång upp till 80, ung 2.500 varv på 5te växeln.
Tokhack när man "kliver på gasen".
Inga lösa sladdar eller dålig jord ( tror jag ), tomgången är tydligen fixerad för jag hittar ingenstans att justera.
Tacksam för tips
Jag har en 5:a som går bra( över 80 )och alltid startar.
Problemen består av:
Tomgången ligger på ung. 2.500 varv.
Ryckig gång upp till 80, ung 2.500 varv på 5te växeln.
Tokhack när man "kliver på gasen".
Inga lösa sladdar eller dålig jord ( tror jag ), tomgången är tydligen fixerad för jag hittar ingenstans att justera.
Tacksam för tips
Göran Ekblom
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Om det är en monopoint hade de väl problem med luftläckage vid insprutningen? Det kan nog få tomgången att bli hög.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Motorgång R5 GTS
Hej!
Tack för svaren. Har prövat att spraya startgas "överallt", händer ingenting!
Tomgången är hur stabil som helst, vid ca 2.500 varv.
Bilen har monopoint, så det finns ju inget sekundärspjäll.
Fler tips emottages med tacksamhet, tänkte sälja bilen för inköp av en R18 kombi o då tänkte jag att den skulle gå OK.
Göran
Tack för svaren. Har prövat att spraya startgas "överallt", händer ingenting!
Tomgången är hur stabil som helst, vid ca 2.500 varv.
Bilen har monopoint, så det finns ju inget sekundärspjäll.
Fler tips emottages med tacksamhet, tänkte sälja bilen för inköp av en R18 kombi o då tänkte jag att den skulle gå OK.
Göran
Göran Ekblom
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Snodde lite info från Dennis. Detta skrev han i en annan gammal tråd
1,4 monopoint brukar ha följande fel.
*Packning mellan insug och grenrör (förvärmning) Visslande läte och hög tomgång.
*Diverse vaccumslangar. Till mapsensor, kolkanister m.m
*Täppt eller rostade anslutningar till kolkanister om den inte är bytt och är i plast. Röret från tanken till kolkanister avrostat eller täppt.
*Slagg på tändstift.
*Mittstift i fördelarlock saknar möjlighet att fjädra.
1,4 monopoint brukar ha följande fel.
*Packning mellan insug och grenrör (förvärmning) Visslande läte och hög tomgång.
*Diverse vaccumslangar. Till mapsensor, kolkanister m.m
*Täppt eller rostade anslutningar till kolkanister om den inte är bytt och är i plast. Röret från tanken till kolkanister avrostat eller täppt.
*Slagg på tändstift.
*Mittstift i fördelarlock saknar möjlighet att fjädra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.