Motorgång R5 gts

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Knutte25
Posts: 25
Joined: 06 Sep 2008, 16:18
Location: Sjövik

Motorgång R5 gts

Post by Knutte25 »

Hej!
Jag har en 5:a som går bra( över 80 )och alltid startar.
Problemen består av:
Tomgången ligger på ung. 2.500 varv.
Ryckig gång upp till 80, ung 2.500 varv på 5te växeln.
Tokhack när man "kliver på gasen".
Inga lösa sladdar eller dålig jord ( tror jag ), tomgången är tydligen fixerad för jag hittar ingenstans att justera.

Tacksam för tips
Göran Ekblom
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

luftläck kanske, testa spraya med startgas,runt anslutningar så märker du om den vill gå på gasen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Kolla så att inte det andra gasspjället kärvar förmodar att du har en tvåports förgasare.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Om det är en monopoint hade de väl problem med luftläckage vid insprutningen? Det kan nog få tomgången att bli hög.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Knutte25
Posts: 25
Joined: 06 Sep 2008, 16:18
Location: Sjövik

Motorgång R5 GTS

Post by Knutte25 »

Hej!

Tack för svaren. Har prövat att spraya startgas "överallt", händer ingenting!
Tomgången är hur stabil som helst, vid ca 2.500 varv.
Bilen har monopoint, så det finns ju inget sekundärspjäll.
Fler tips emottages med tacksamhet, tänkte sälja bilen för inköp av en R18 kombi o då tänkte jag att den skulle gå OK.

Göran
Göran Ekblom
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Snodde lite info från Dennis. Detta skrev han i en annan gammal tråd :-)

1,4 monopoint brukar ha följande fel.
*Packning mellan insug och grenrör (förvärmning) Visslande läte och hög tomgång.

*Diverse vaccumslangar. Till mapsensor, kolkanister m.m

*Täppt eller rostade anslutningar till kolkanister om den inte är bytt och är i plast. Röret från tanken till kolkanister avrostat eller täppt.

*Slagg på tändstift.

*Mittstift i fördelarlock saknar möjlighet att fjädra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Knutte25
Posts: 25
Joined: 06 Sep 2008, 16:18
Location: Sjövik

Post by Knutte25 »

Tack för tipset, ska kolla till helgen
Göran Ekblom
Post Reply