Första Renault nu :) Men lite frågor... Nu med bild...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lulegurra
Posts: 7
Joined: 06 Mar 2009, 21:05
Location: Luleå

Första Renault nu :) Men lite frågor... Nu med bild...

Post by lulegurra »

Hejsan! Igår köpte jag en Megane kombi 2002 som gått 4220mil.
Det är min frus farmor och farfar som köpte den ny.
Senaste servicen den var inne på var 30000km 2005-05-03.

Nu ska den in på på nån typ av inspektion vid 45000km vad kollar dom då?

Sen såg jag att man ska byta kamrem vid 120000km eller 5år!!

Bilen är tillverkad 2002 i maj. Vågar man köra?
Jag tänker byta kammrem nu i slutet av mars. Var rätt dyrt så
måste vänta på lönen...

Kan man hitta uppgifter om service och vad dom gör så man kan göra själv nånstans på nätet?
Last edited by lulegurra on 07 Mar 2009, 23:13, edited 2 times in total.
Henrik Gustavsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

4500mil är ingen inspektion. Antingen har du 2000 eller 3000mil intervall. Det framgår av serviceboken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lulegurra
Posts: 7
Joined: 06 Mar 2009, 21:05
Location: Luleå

Post by lulegurra »

Dennis wrote:4500mil är ingen inspektion. Antingen har du 2000 eller 3000mil intervall. Det framgår av serviceboken.
Det är 3000mil som jag fattar det. Står inspektion 4500mil och orginal service vid 6000mil. Enligt serviceboken. Jag fattar det oxå som att man byter olja efter 3000mil? Stämmer det?
Henrik Gustavsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag har 3000 intervall och då är det inspektion mellan servisarna
dvs orginalservice var 3000 och inspektion var 1500..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Inspektion är inget olje eller filterbyte. Man inspekterar och motionerar bromsklossarna i oken, samt inspekterar fram och bakvagnens leder och bussningar, drivaxlar m.m.
Inspektion skall göras en gång om året oavsett hur liten körsträcka som uppnåtts.
Service med oljebyte skall utföras med som längst tidsintervall på 2år eller 3000mil om oljekvaliteten Elf exellium NF som Renault föreskriver används.
Tyvärr brukar de flesta Renaults märkesverkstäder använda någon mobilolja eller castrull som jag inte vet specifikationerna på, så den är nog säkrast att byta varje år.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lulegurra
Posts: 7
Joined: 06 Mar 2009, 21:05
Location: Luleå

Post by lulegurra »

Tack så mycket för mkt bra svar:)

Nu såg jag att det var mkt lite glykol i bilen:(
Kan man köra med okq8 long life? Såg att det
stod att den var godkänd av Renault.

Eller finns det nån annan typ? Är stängt på volvo nu:(
Henrik Gustavsson
lulegurra
Posts: 7
Joined: 06 Mar 2009, 21:05
Location: Luleå

Post by lulegurra »

Image

Den läcker lite vid servopumpen :(
Har provat att dra åt vid Nr:1 men den går inte att rubba... Har torkat av all olja och kört 5 mil men ser inte vart det läcker ännu... är torrt vid 1 fortfarande... Vad är Nr:2 för givare? tryck? Servobehållaren är just över min. Och man ser att den läckt lite och runnit ned mot generator m,m... Nån som varit med om detta? Vanligt? Vad göra?
Henrik Gustavsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Nr:2 Tryckgivare, tomgångskompencering då kraft tages ut ur servopumpen.

Där det läcker är ju bara att prova att dra åt lite extra, men dra med känsla så ingen skarv spricker.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lulegurra
Posts: 7
Joined: 06 Mar 2009, 21:05
Location: Luleå

Post by lulegurra »

Dennis wrote:Nr:2 Tryckgivare, tomgångskompencering då kraft tages ut ur servopumpen.

Där det läcker är ju bara att prova att dra åt lite extra, men dra med känsla så ingen skarv spricker.
Tack så mycket, såg att skarven under tryckgivaren såg mkt klen ut. Lite rädd att den ska spricka. Har inte vågat dra den ännu.

Kan absolut ingenting om Renault har bara haft volvo och mercedes innan.
Ska bli kul att försöka lära sig mer. Trivs väldigt bra med bilen hittils :D
Henrik Gustavsson
lulegurra
Posts: 7
Joined: 06 Mar 2009, 21:05
Location: Luleå

Post by lulegurra »

Idag har jag hämtat bilen från Volvo :D

Ny kamrem och vatten pump samt ett oljebyte. Lika bra att låta dom byta olja, jag orkade inte :lol:

Nu kan man njuta av bilen utan att oroa sig att remmen ska gå sönder.

Frågade om servo olje läckaget och det var tydligen mkt vanligt att tryckgivaren läckte internt och igenom så den ska jag pröva byta snart.

En grej jag undrar över oxå är hur kan bilen bli varm så otroligt fort? Sitter det nån typ av el-tillsatsvärme som typ Passat TDI har?

Hur är det med motortvätt, vågar man göra det? (är ett tunt lager med damm på motorn som jag vill bli av med)
Henrik Gustavsson
Post Reply