Första Renault nu :) Men lite frågor... Nu med bild...
Moderator: Forumpolisen
Första Renault nu :) Men lite frågor... Nu med bild...
Hejsan! Igår köpte jag en Megane kombi 2002 som gått 4220mil.
Det är min frus farmor och farfar som köpte den ny.
Senaste servicen den var inne på var 30000km 2005-05-03.
Nu ska den in på på nån typ av inspektion vid 45000km vad kollar dom då?
Sen såg jag att man ska byta kamrem vid 120000km eller 5år!!
Bilen är tillverkad 2002 i maj. Vågar man köra?
Jag tänker byta kammrem nu i slutet av mars. Var rätt dyrt så
måste vänta på lönen...
Kan man hitta uppgifter om service och vad dom gör så man kan göra själv nånstans på nätet?
Det är min frus farmor och farfar som köpte den ny.
Senaste servicen den var inne på var 30000km 2005-05-03.
Nu ska den in på på nån typ av inspektion vid 45000km vad kollar dom då?
Sen såg jag att man ska byta kamrem vid 120000km eller 5år!!
Bilen är tillverkad 2002 i maj. Vågar man köra?
Jag tänker byta kammrem nu i slutet av mars. Var rätt dyrt så
måste vänta på lönen...
Kan man hitta uppgifter om service och vad dom gör så man kan göra själv nånstans på nätet?
Last edited by lulegurra on 07 Mar 2009, 23:13, edited 2 times in total.
Henrik Gustavsson
4500mil är ingen inspektion. Antingen har du 2000 eller 3000mil intervall. Det framgår av serviceboken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det är 3000mil som jag fattar det. Står inspektion 4500mil och orginal service vid 6000mil. Enligt serviceboken. Jag fattar det oxå som att man byter olja efter 3000mil? Stämmer det?Dennis wrote:4500mil är ingen inspektion. Antingen har du 2000 eller 3000mil intervall. Det framgår av serviceboken.
Henrik Gustavsson
Inspektion är inget olje eller filterbyte. Man inspekterar och motionerar bromsklossarna i oken, samt inspekterar fram och bakvagnens leder och bussningar, drivaxlar m.m.
Inspektion skall göras en gång om året oavsett hur liten körsträcka som uppnåtts.
Service med oljebyte skall utföras med som längst tidsintervall på 2år eller 3000mil om oljekvaliteten Elf exellium NF som Renault föreskriver används.
Tyvärr brukar de flesta Renaults märkesverkstäder använda någon mobilolja eller castrull som jag inte vet specifikationerna på, så den är nog säkrast att byta varje år.
Inspektion skall göras en gång om året oavsett hur liten körsträcka som uppnåtts.
Service med oljebyte skall utföras med som längst tidsintervall på 2år eller 3000mil om oljekvaliteten Elf exellium NF som Renault föreskriver används.
Tyvärr brukar de flesta Renaults märkesverkstäder använda någon mobilolja eller castrull som jag inte vet specifikationerna på, så den är nog säkrast att byta varje år.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Den läcker lite vid servopumpen
Har provat att dra åt vid Nr:1 men den går inte att rubba... Har torkat av all olja och kört 5 mil men ser inte vart det läcker ännu... är torrt vid 1 fortfarande... Vad är Nr:2 för givare? tryck? Servobehållaren är just över min. Och man ser att den läckt lite och runnit ned mot generator m,m... Nån som varit med om detta? Vanligt? Vad göra?
Henrik Gustavsson
Nr:2 Tryckgivare, tomgångskompencering då kraft tages ut ur servopumpen.
Där det läcker är ju bara att prova att dra åt lite extra, men dra med känsla så ingen skarv spricker.
Där det läcker är ju bara att prova att dra åt lite extra, men dra med känsla så ingen skarv spricker.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack så mycket, såg att skarven under tryckgivaren såg mkt klen ut. Lite rädd att den ska spricka. Har inte vågat dra den ännu.Dennis wrote:Nr:2 Tryckgivare, tomgångskompencering då kraft tages ut ur servopumpen.
Där det läcker är ju bara att prova att dra åt lite extra, men dra med känsla så ingen skarv spricker.
Kan absolut ingenting om Renault har bara haft volvo och mercedes innan.
Ska bli kul att försöka lära sig mer. Trivs väldigt bra med bilen hittils
Henrik Gustavsson
Idag har jag hämtat bilen från Volvo
Ny kamrem och vatten pump samt ett oljebyte. Lika bra att låta dom byta olja, jag orkade inte
Nu kan man njuta av bilen utan att oroa sig att remmen ska gå sönder.
Frågade om servo olje läckaget och det var tydligen mkt vanligt att tryckgivaren läckte internt och igenom så den ska jag pröva byta snart.
En grej jag undrar över oxå är hur kan bilen bli varm så otroligt fort? Sitter det nån typ av el-tillsatsvärme som typ Passat TDI har?
Hur är det med motortvätt, vågar man göra det? (är ett tunt lager med damm på motorn som jag vill bli av med)
Ny kamrem och vatten pump samt ett oljebyte. Lika bra att låta dom byta olja, jag orkade inte
Nu kan man njuta av bilen utan att oroa sig att remmen ska gå sönder.
Frågade om servo olje läckaget och det var tydligen mkt vanligt att tryckgivaren läckte internt och igenom så den ska jag pröva byta snart.
En grej jag undrar över oxå är hur kan bilen bli varm så otroligt fort? Sitter det nån typ av el-tillsatsvärme som typ Passat TDI har?
Hur är det med motortvätt, vågar man göra det? (är ett tunt lager med damm på motorn som jag vill bli av med)
Henrik Gustavsson