Synligt bensinlekage Laguna 96:a 2.0
Moderator: Forumpolisen
Synligt bensinlekage Laguna 96:a 2.0
Hej har precis köpt en en Laguna 96:a som tyvär började lukta bensin efter ett par minuters körning, försvinner dock när den blir varm.
Har försökt att titta och lukta till mig felet utan resultat tills idag då jag hittade mitt i prick tror jag! Uppe till vänster under en blå sak så rinner det lite bensin vid start. Försvinner när jag kört ett tag. varför vet jag inte. Kanske tätar till sig när det blir varmt vad vet jag
Vad jag sett så sitter det 4-5 blåa saker uppe på motorn och det är den längst till vänster som det sipprar ifrån, ser ut som det kommer under brickan under som sitter med 2 skruvar
Hur lagar man detta, tror ni kan man fixa det själv eller är det bara att lämna in den vad kan det kosta?
Mvh Marcus Björnlund
Har tagit bilder fattar inte hur man får in dem här bara...
Har försökt att titta och lukta till mig felet utan resultat tills idag då jag hittade mitt i prick tror jag! Uppe till vänster under en blå sak så rinner det lite bensin vid start. Försvinner när jag kört ett tag. varför vet jag inte. Kanske tätar till sig när det blir varmt vad vet jag
Vad jag sett så sitter det 4-5 blåa saker uppe på motorn och det är den längst till vänster som det sipprar ifrån, ser ut som det kommer under brickan under som sitter med 2 skruvar
Hur lagar man detta, tror ni kan man fixa det själv eller är det bara att lämna in den vad kan det kosta?
Mvh Marcus Björnlund
Marcus Björnlund
Re: Synligt bensinlekage Laguna 96:a 2.0
Jag antar att det sitter 4st, det är spridarna, antagligen dålig oring till en spridare...petrucci wrote:Hej har precis köpt en en Laguna 96:a som tyvär började lukta bensin efter ett par minuters körning, försvinner dock när den blir varm.
Mvh Marcus Björnlund
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
borde gå att hitta bara oringenpetrucci wrote:Ok tack för svaret! Det borde man ju kunna byta själv med lite hjälp
Finns på mekonomen eller! heter det något specielt? letade lite där men hittade inget. Köpa ny spridare eller bara o ring?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Jaha.. Nu har man bytt dem två oringarna på spridaren lite pillrigt och svårt att komma åt men det gick.
Dock så kvarstår problemet, fortfarande så ser man att det läcker under brickan under spridaren, periodvis. Något som verkade skumt var att dom gamla o ringarna inte såg så specielt slitna ut, lite slappa kanske..
Kan det vara så att jag inte spänt brickan tillräckligt hårt eller inte fått ner spridaren tillräkligt långt då den var mkt trög att få ner!
Funderar att lämna in den på någon verkstad så man får problemet ur världen, någon som har ett bra tips på var jag kan få det fixat i stockholmsområdet?
Marcus Björnlund
Dock så kvarstår problemet, fortfarande så ser man att det läcker under brickan under spridaren, periodvis. Något som verkade skumt var att dom gamla o ringarna inte såg så specielt slitna ut, lite slappa kanske..
Kan det vara så att jag inte spänt brickan tillräckligt hårt eller inte fått ner spridaren tillräkligt långt då den var mkt trög att få ner!
Funderar att lämna in den på någon verkstad så man får problemet ur världen, någon som har ett bra tips på var jag kan få det fixat i stockholmsområdet?
Marcus Björnlund
Marcus Björnlund
denna typen av spridare, sitter nertryckt i fuelrailen, och har elanslutning i toppen på spridaren, spridaren har ingen oring i topplocket utan skall täta i fuelrailen...figgesoft wrote:på vissa motorer måste du sätta i spridaren innan du fäster spridaren på fuelrailen för att få den i rätt läge.. kan vara värt att kolla det också.