Synligt bensinlekage Laguna 96:a 2.0

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
petrucci

Synligt bensinlekage Laguna 96:a 2.0

Post by petrucci »

Hej har precis köpt en en Laguna 96:a som tyvär började lukta bensin efter ett par minuters körning, försvinner dock när den blir varm.

Har försökt att titta och lukta till mig felet utan resultat tills idag då jag hittade mitt i prick tror jag! Uppe till vänster under en blå sak så rinner det lite bensin vid start. Försvinner när jag kört ett tag. varför vet jag inte. Kanske tätar till sig när det blir varmt vad vet jag

Vad jag sett så sitter det 4-5 blåa saker uppe på motorn och det är den längst till vänster som det sipprar ifrån, ser ut som det kommer under brickan under som sitter med 2 skruvar

Hur lagar man detta, tror ni kan man fixa det själv eller är det bara att lämna in den vad kan det kosta?

Mvh Marcus Björnlund

Har tagit bilder fattar inte hur man får in dem här bara...
Marcus Björnlund
Tony
Forumpolis

Re: Synligt bensinlekage Laguna 96:a 2.0

Post by Tony »

petrucci wrote:Hej har precis köpt en en Laguna 96:a som tyvär började lukta bensin efter ett par minuters körning, försvinner dock när den blir varm.

Har försökt att titta och lukta till mig felet utan resultat tills idag då jag hittade mitt i prick tror jag! Uppe till vänster under en blå sak så rinner det lite bensin vid start. Försvinner när jag kört ett tag. varför vet jag inte. Kanske tätar till sig när det blir varmt vad vet jag

Vad jag sett så sitter det 4-5 blåa saker uppe på motorn och det är den längst till vänster som det sipprar ifrån, ser ut som det kommer under brickan under som sitter med 2 skruvar

Hur lagar man detta, tror ni kan man fixa det själv eller är det bara att lämna in den vad kan det kosta?

Mvh Marcus Björnlund

Har tagit bilder fattar inte hur man får in dem här bara...
Jag antar att det sitter 4st, det är spridarna, antagligen dålig oring till en spridare...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
petrucci

Post by petrucci »

Ok tack för svaret! Det borde man ju kunna byta själv med lite hjälp

Finns på mekonomen eller! heter det något specielt? letade lite där men hittade inget. Köpa ny spridare eller bara o ring?
Marcus Björnlund
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

petrucci wrote:Ok tack för svaret! Det borde man ju kunna byta själv med lite hjälp

Finns på mekonomen eller! heter det något specielt? letade lite där men hittade inget. Köpa ny spridare eller bara o ring?
borde gå att hitta bara oringen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

petrucci

Post by petrucci »

Jaha.. Nu har man bytt dem två oringarna på spridaren lite pillrigt och svårt att komma åt men det gick.

Dock så kvarstår problemet, fortfarande så ser man att det läcker under brickan under spridaren, periodvis. Något som verkade skumt var att dom gamla o ringarna inte såg så specielt slitna ut, lite slappa kanske..

Kan det vara så att jag inte spänt brickan tillräckligt hårt eller inte fått ner spridaren tillräkligt långt då den var mkt trög att få ner!

Funderar att lämna in den på någon verkstad så man får problemet ur världen, någon som har ett bra tips på var jag kan få det fixat i stockholmsområdet?

Marcus Björnlund
Marcus Björnlund
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Nääs Bilservice Anders Udd
http://www.reco.se/naas-bilservice-anders-udd

Rekommenderas!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
petrucci

Post by petrucci »

Bra tips ska kolla med dom vad dom tror om det hela!
Marcus Björnlund
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

på vissa motorer måste du sätta i spridaren innan du fäster spridaren på fuelrailen för att få den i rätt läge.. kan vara värt att kolla det också.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

figgesoft wrote:på vissa motorer måste du sätta i spridaren innan du fäster spridaren på fuelrailen för att få den i rätt läge.. kan vara värt att kolla det också.
denna typen av spridare, sitter nertryckt i fuelrailen, och har elanslutning i toppen på spridaren, spridaren har ingen oring i topplocket utan skall täta i fuelrailen...

Post Reply