turbomotor i 5:an
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 12
- Joined: 05 Feb 2008, 09:50
- Location: Falkenberg
turbomotor i 5:an
hej, har en Renault 5 gte som jag funderar på att stoppa i en turbomotor från någon Volvo i. Har förstått att motorn passar rakt i, men nu undrar jag om jag behöver något mer från Volvon såsom el och liknande. och skulle bilprovningen ha något emot denna kombination?
kennet johansson
Tror att det finns en del information kring detta redan.
Prova att använda sökfunktionen.
Jag flyttar även inlägget till "Motor & Elektronik" då det inte hör hemma i "Mitt Renaultprojekt / Renovering" sektionen.
Prova att använda sökfunktionen.
Jag flyttar även inlägget till "Motor & Elektronik" då det inte hör hemma i "Mitt Renaultprojekt / Renovering" sektionen.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Re: turbomotor i 5:an
så vanlig fråga att man skulle ha ett klistrat svar..BjörkhemRazing wrote:hej, har en Renault 5 gte som jag funderar på att stoppa i en turbomotor från någon Volvo i. Har förstått att motorn passar rakt i, men nu undrar jag om jag behöver något mer från Volvon såsom el och liknande. och skulle bilprovningen ha något emot denna kombination?
men du behöver motorns elektronik inkl boxar, och självklart gillar inte bilprovning detta
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
modifierar du inte motorn utan tar en rakt av från en volvo 4xx så kan du registreringsbesiktiga din GTE med den nya motorn utan större problem.
du bör då inte förändra motorn höja laddtryck eller liknande.
4xx turbo har 110hk orginal om jag inte minns fel så kraften ligger inom 5% marginalen som bilprvningen har
du bör då inte förändra motorn höja laddtryck eller liknande.
4xx turbo har 110hk orginal om jag inte minns fel så kraften ligger inom 5% marginalen som bilprvningen har
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
120hk kommer ändå vara problem att besikta, vridet får bara öka 5% tror jag och hk 10% lite problem att inte öka vridet när man stoppar i turbomotor.figgesoft wrote:modifierar du inte motorn utan tar en rakt av från en volvo 4xx så kan du registreringsbesiktiga din GTE med den nya motorn utan större problem.
du bör då inte förändra motorn höja laddtryck eller liknande.
4xx turbo har 110hk orginal om jag inte minns fel så kraften ligger inom 5% marginalen som bilprvningen har
så det funkar att fulbesikta dvs plocka bort turbon vid varje besiktning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 12
- Joined: 05 Feb 2008, 09:50
- Location: Falkenberg
-
- Posts: 12
- Joined: 05 Feb 2008, 09:50
- Location: Falkenberg
Har kollat med SFRO och de sa att för att den ska gå som ombyggt fordon så ska bärarmar och chassi förstärkas. Tänkte typ lägga rör i bärarmen och sen svetsa "boxa in" den. Vidare tänkte jag typ sätta stag från fästpunkten för motorvaggan, bakåt och fästa i någon balk eller något.
Nu undrar jag om någon har ett annat förslag.
Nu undrar jag om någon har ett annat förslag.
kennet johansson
Jaha varför måste man bygga om så mycket,är ju 120hk i GTT samma chassie och bärarmar.BjörkhemRazing wrote:Har kollat med SFRO och de sa att för att den ska gå som ombyggt fordon så ska bärarmar och chassi förstärkas. Tänkte typ lägga rör i bärarmen och sen svetsa "boxa in" den. Vidare tänkte jag typ sätta stag från fästpunkten för motorvaggan, bakåt och fästa i någon balk eller något.
Nu undrar jag om någon har ett annat förslag.
hur tänkte dom att man skulle förstärka chassiet..??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
precis eftersom GTT har 120 så behöver du antagligen bara byta bromsar. då får tala med dem igen och tala om att det finns en modell med turbo och 120hk och påtala skillnader GTT vs GTE
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Skiljer väl inget på bromsar mellan GTE och GT t
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 12
- Joined: 05 Feb 2008, 09:50
- Location: Falkenberg
GT t 1397ccm och turbo 120hk Vridet kommer jag inte ihåg. Men något överdrivet mycket kan det inte vara.
GTE 1721 ccm sugis 95hk
Fjäderben och topplagring på phII GT t skiljer mot GTE.
Bromsar är jag 99% säker på är samma.
GTE 1721 ccm sugis 95hk
Fjäderben och topplagring på phII GT t skiljer mot GTE.
Bromsar är jag 99% säker på är samma.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 12
- Joined: 05 Feb 2008, 09:50
- Location: Falkenberg
skiljer inget på bromsarna alls, bägge har ventilerade 238mm skivor fram och solida 238skivor bak.BjörkhemRazing wrote:Är det alltså ingen skillnad på bilarna förutom bromsarna?
Vad har gtt för vrid då?
motorn skiljer och i vissa fall fjäderbenen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen