turbomotor i 5:an

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

BjörkhemRazing
Posts: 12
Joined: 05 Feb 2008, 09:50
Location: Falkenberg

turbomotor i 5:an

Post by BjörkhemRazing »

hej, har en Renault 5 gte som jag funderar på att stoppa i en turbomotor från någon Volvo i. Har förstått att motorn passar rakt i, men nu undrar jag om jag behöver något mer från Volvon såsom el och liknande. och skulle bilprovningen ha något emot denna kombination?
kennet johansson
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Tror att det finns en del information kring detta redan.
Prova att använda sökfunktionen.

Jag flyttar även inlägget till "Motor & Elektronik" då det inte hör hemma i "Mitt Renaultprojekt / Renovering" sektionen.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: turbomotor i 5:an

Post by Tony »

BjörkhemRazing wrote:hej, har en Renault 5 gte som jag funderar på att stoppa i en turbomotor från någon Volvo i. Har förstått att motorn passar rakt i, men nu undrar jag om jag behöver något mer från Volvon såsom el och liknande. och skulle bilprovningen ha något emot denna kombination?
så vanlig fråga att man skulle ha ett klistrat svar..
men du behöver motorns elektronik inkl boxar, och självklart gillar inte bilprovning detta
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

modifierar du inte motorn utan tar en rakt av från en volvo 4xx så kan du registreringsbesiktiga din GTE med den nya motorn utan större problem.

du bör då inte förändra motorn höja laddtryck eller liknande.

4xx turbo har 110hk orginal om jag inte minns fel så kraften ligger inom 5% marginalen som bilprvningen har
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:modifierar du inte motorn utan tar en rakt av från en volvo 4xx så kan du registreringsbesiktiga din GTE med den nya motorn utan större problem.

du bör då inte förändra motorn höja laddtryck eller liknande.

4xx turbo har 110hk orginal om jag inte minns fel så kraften ligger inom 5% marginalen som bilprvningen har
120hk kommer ändå vara problem att besikta, vridet får bara öka 5% tror jag och hk 10% lite problem att inte öka vridet när man stoppar i turbomotor.
så det funkar att fulbesikta dvs plocka bort turbon vid varje besiktning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
BjörkhemRazing
Posts: 12
Joined: 05 Feb 2008, 09:50
Location: Falkenberg

Post by BjörkhemRazing »

ok tack för svaren. får se vad som händer, orkar inte hålla på att "fulbesikta"
kennet johansson
BjörkhemRazing
Posts: 12
Joined: 05 Feb 2008, 09:50
Location: Falkenberg

Post by BjörkhemRazing »

Har kollat med SFRO och de sa att för att den ska gå som ombyggt fordon så ska bärarmar och chassi förstärkas. Tänkte typ lägga rör i bärarmen och sen svetsa "boxa in" den. Vidare tänkte jag typ sätta stag från fästpunkten för motorvaggan, bakåt och fästa i någon balk eller något.

Nu undrar jag om någon har ett annat förslag.
kennet johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

BjörkhemRazing wrote:Har kollat med SFRO och de sa att för att den ska gå som ombyggt fordon så ska bärarmar och chassi förstärkas. Tänkte typ lägga rör i bärarmen och sen svetsa "boxa in" den. Vidare tänkte jag typ sätta stag från fästpunkten för motorvaggan, bakåt och fästa i någon balk eller något.

Nu undrar jag om någon har ett annat förslag.
Jaha varför måste man bygga om så mycket,är ju 120hk i GTT samma chassie och bärarmar.
hur tänkte dom att man skulle förstärka chassiet..??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

precis eftersom GTT har 120 så behöver du antagligen bara byta bromsar. då får tala med dem igen och tala om att det finns en modell med turbo och 120hk och påtala skillnader GTT vs GTE
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Skiljer väl inget på bromsar mellan GTE och GT t :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
BjörkhemRazing
Posts: 12
Joined: 05 Feb 2008, 09:50
Location: Falkenberg

Post by BjörkhemRazing »

Är det alltså ingen skillnad på bilarna förutom bromsarna?
Vad har gtt för vrid då?
kennet johansson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

GT t 1397ccm och turbo 120hk Vridet kommer jag inte ihåg. Men något överdrivet mycket kan det inte vara.
GTE 1721 ccm sugis 95hk

Fjäderben och topplagring på phII GT t skiljer mot GTE.
Bromsar är jag 99% säker på är samma.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
BjörkhemRazing
Posts: 12
Joined: 05 Feb 2008, 09:50
Location: Falkenberg

Post by BjörkhemRazing »

Ok, då ska jag kolla med SFRO igen, borde ju inte vara några problem att besiktiga då.
kennet johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

BjörkhemRazing wrote:Är det alltså ingen skillnad på bilarna förutom bromsarna?
Vad har gtt för vrid då?
skiljer inget på bromsarna alls, bägge har ventilerade 238mm skivor fram och solida 238skivor bak.
motorn skiljer och i vissa fall fjäderbenen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

120hk 165Nm i GTT motorn 120Hk 175Nm i 440turbon så nära på samma effekt och och vrid..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply