Beslutsångest Ang. TS -76 och GTE -88!

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
grexer
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2008, 18:37
Location: Älmhult

Beslutsångest Ang. TS -76 och GTE -88!

Post by grexer »

Följande är mitt problem; Jag äger 2 Renault 5: or,

En TS -76 (Något utöver det vanliga :!: )
Image

Och en GTE -88 (Lite sleten som alla andra äldre bilar som ingen har lagt ner tid på :!: )
Image

Nu kommer den jobbiga delen; Jag kan inte bestämma mig för om jag ska stycka GTE:n och använda; Framvagn, bakvagn, motor, låda, bromsar, fjädring etc. i TS Cabben eller om jag ska göra iordning bägge!!!

Problemet med Cabben är att 3:e växeln har gett upp i lådan och jag kan inte hitta någon ny låda + hjulupphängningarna är styckade med hjälp av vinkelslip och det hittar jag inte heller någon som har på lager :evil:

Problemet med GTE:n är att det är lite rost i balkarna, inget stort och allvarligt, bromsarna är sletna och jag har inte haft någon glykol i i vinter så jag vet inte hurvida motorn har klarat sig :?

Åsikter och funderingar uppskattas djupt och vördnadsfullt, positiva tankar och åsikter lika väl som negativa!

:?: :?: :?: :?: :?:
Peter Linderström, Älmhult

Det finns bara en som denna och den är min!!!
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

lyssna lite med Dennis eller Mange som är här inne ofta dom har ju lite koll på renault bra o ha saker till renaulter.
John Ignell Enviken
User avatar
grexer
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2008, 18:37
Location: Älmhult

Post by grexer »

Ojoj, det var sannerligen snabbt svar :D
Okej, ska höra med dom! Hade varit guld värt om man hade kunnat behålla båda!
Peter Linderström, Älmhult

Det finns bara en som denna och den är min!!!
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Något du bör fundera över är hur motorn är placerad i de två bilarna.. Det är helt olika konstruktion då -76an har längsmonterad motor och -88an har tvärställd, det är inte helt lätt att byta motor mm mellan bilarna.
Tyvärr är det ju så att det inte finns några större pengar i våra gamla Renaulter, så rent ekonomiskt ska man inte lägga ut för mycket på dom, men lite rostlagning i balkar och så kan ju vara värt om man kan hålla bilen vid liv några år till.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Lyssna på jocke :D att flytta drivlina är ingen idé. vill du har mer fjong i gammelfemman så kan du sätta i en 1400 motor och 5vxl låda. sitter i alla nyare stålmusar (d.v.s. R5 fram till -85)

Jag vet en kille som har en Vxllåda kan höra med honom. annars så är det bara att hålla utkick på blocket brukar finnas lite gamla risiga femmor där som du kan använda som reservdelar (dock så fanns det inget nu)

Angående renovering så om du gillar dina bilar och är beredd på att lägga ner lite pengar i dom så är det bara att köra. Räkna dock inte med att få tillbaka pengarna vid eventuell försäljning (men så är det ju med nästan alla bilar... de kostar bara pengar :D )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Håller med Mange. Roligast hade det ju varit med Cabben och 5 petad låda och lite roligare motor men har rostmasken fått tag i den så blir det jobbigt. GTE'n ser jag inte mycket hopp för om den är skadad i motorn och rostig i balkarna. Men någon bil till den blöta kalla årstiden behöver du ju också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
grexer
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2008, 18:37
Location: Älmhult

Post by grexer »

tack för svar gott folk... :D
det var ju synd, hade hoppats på att det hade gått få i en liten GTE motor i den 8)
Men men, jag får väl se om jag hittar någon 1400 med låda, förresten, är dom enkla att vässa till???
Peter Linderström, Älmhult

Det finns bara en som denna och den är min!!!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Inget är ju omöjligt :D men varför krångla till det... 1400 motorena svarar rätt bra på extraktor större förgasare vassare kam.... så det räcker nog till... annars så finns ju alpinemotorena som satt i 5 alpine då går det att trimma ännumer. i min doffe sitter det en moderat trimmad 1400 motor
se:
http://www.forum.clubrenaultsverige.com ... php?t=6254
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
grexer
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2008, 18:37
Location: Älmhult

Post by grexer »

sedär ja.... den verkade ju förståss rättså trevlig.... :)
Men alpine motorerna är väl rättså ovanliga och skulle man ändå hitta någon så har jag för mig att man får betala därefter också :?
Peter Linderström, Älmhult

Det finns bara en som denna och den är min!!!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

En 5 alpine motor kostar nog runt 5-6000 kr... svårast är väl att hitta en 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
grexer
Posts: 8
Joined: 20 Feb 2008, 18:37
Location: Älmhult

Post by grexer »

jo jag har också det på känn... :?
men jag håller ögonen öppna efter äldre än -85 eller en alpine.... skulle vilja få ihop skiten till sommaren med det känns väl lite hopplöst just nu... :(
Peter Linderström, Älmhult

Det finns bara en som denna och den är min!!!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tänk på att de 5'r med A-stripen som såldes i sverige INTE hade den riktiga 5alpine toppen. Bilen motorn ska komma ifrån är 5 Alpine sugmotorvarianten. 5 Alpine turbon har inte crossflow toppen heller.
Men de är inte omöjliga att få tag på på eaybay. från tyskland eller england, fast i england heter dom gordini.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

precis de som såldes i sverige hade bara klistermärken ingen crossflowmotor. Däremot så har även turbon crossflow men såklart lägre kompression
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

mange wrote: Däremot så har även turbon crossflow men såklart lägre kompression
Kommer jag ihåg så fel denna gång :oops: Trodde bara det var mittmotorturbon (5 turbo1 och 5 turbo2) som hade crossflow. 5 Alpinturbo, 9 Turbo och 11 Turbo. hade väl den vanliga toppen :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Knutte25
Posts: 25
Joined: 06 Sep 2008, 16:18
Location: Sjövik

Post by Knutte25 »

http://clubr5.forumpro.fr/
eller:
http://www.leboncoin.fr/liq=renault+5+a ... e=&ms=&me=

är bra ställen att hitta delar till gamla Renaulter och A5:or.

Jag vet inte hur det är med R9/R11, för dom har väl tvärställt? Då är det säkert "tråktopp" på dom. Men de två A5:a turbo som står i mitt garage har iaf hemi-toppen. Lycka till med jakten.
Göran Ekblom
Post Reply