Beslutsångest Ang. TS -76 och GTE -88!
Moderator: Forumpolisen
Beslutsångest Ang. TS -76 och GTE -88!
Följande är mitt problem; Jag äger 2 Renault 5: or,
En TS -76 (Något utöver det vanliga )
Och en GTE -88 (Lite sleten som alla andra äldre bilar som ingen har lagt ner tid på )
Nu kommer den jobbiga delen; Jag kan inte bestämma mig för om jag ska stycka GTE:n och använda; Framvagn, bakvagn, motor, låda, bromsar, fjädring etc. i TS Cabben eller om jag ska göra iordning bägge!!!
Problemet med Cabben är att 3:e växeln har gett upp i lådan och jag kan inte hitta någon ny låda + hjulupphängningarna är styckade med hjälp av vinkelslip och det hittar jag inte heller någon som har på lager
Problemet med GTE:n är att det är lite rost i balkarna, inget stort och allvarligt, bromsarna är sletna och jag har inte haft någon glykol i i vinter så jag vet inte hurvida motorn har klarat sig
Åsikter och funderingar uppskattas djupt och vördnadsfullt, positiva tankar och åsikter lika väl som negativa!
En TS -76 (Något utöver det vanliga )
Och en GTE -88 (Lite sleten som alla andra äldre bilar som ingen har lagt ner tid på )
Nu kommer den jobbiga delen; Jag kan inte bestämma mig för om jag ska stycka GTE:n och använda; Framvagn, bakvagn, motor, låda, bromsar, fjädring etc. i TS Cabben eller om jag ska göra iordning bägge!!!
Problemet med Cabben är att 3:e växeln har gett upp i lådan och jag kan inte hitta någon ny låda + hjulupphängningarna är styckade med hjälp av vinkelslip och det hittar jag inte heller någon som har på lager
Problemet med GTE:n är att det är lite rost i balkarna, inget stort och allvarligt, bromsarna är sletna och jag har inte haft någon glykol i i vinter så jag vet inte hurvida motorn har klarat sig
Åsikter och funderingar uppskattas djupt och vördnadsfullt, positiva tankar och åsikter lika väl som negativa!
Peter Linderström, Älmhult
Det finns bara en som denna och den är min!!!
Det finns bara en som denna och den är min!!!
Något du bör fundera över är hur motorn är placerad i de två bilarna.. Det är helt olika konstruktion då -76an har längsmonterad motor och -88an har tvärställd, det är inte helt lätt att byta motor mm mellan bilarna.
Tyvärr är det ju så att det inte finns några större pengar i våra gamla Renaulter, så rent ekonomiskt ska man inte lägga ut för mycket på dom, men lite rostlagning i balkar och så kan ju vara värt om man kan hålla bilen vid liv några år till.
Tyvärr är det ju så att det inte finns några större pengar i våra gamla Renaulter, så rent ekonomiskt ska man inte lägga ut för mycket på dom, men lite rostlagning i balkar och så kan ju vara värt om man kan hålla bilen vid liv några år till.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Lyssna på jocke att flytta drivlina är ingen idé. vill du har mer fjong i gammelfemman så kan du sätta i en 1400 motor och 5vxl låda. sitter i alla nyare stålmusar (d.v.s. R5 fram till -85)
Jag vet en kille som har en Vxllåda kan höra med honom. annars så är det bara att hålla utkick på blocket brukar finnas lite gamla risiga femmor där som du kan använda som reservdelar (dock så fanns det inget nu)
Angående renovering så om du gillar dina bilar och är beredd på att lägga ner lite pengar i dom så är det bara att köra. Räkna dock inte med att få tillbaka pengarna vid eventuell försäljning (men så är det ju med nästan alla bilar... de kostar bara pengar )
Jag vet en kille som har en Vxllåda kan höra med honom. annars så är det bara att hålla utkick på blocket brukar finnas lite gamla risiga femmor där som du kan använda som reservdelar (dock så fanns det inget nu)
Angående renovering så om du gillar dina bilar och är beredd på att lägga ner lite pengar i dom så är det bara att köra. Räkna dock inte med att få tillbaka pengarna vid eventuell försäljning (men så är det ju med nästan alla bilar... de kostar bara pengar )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Håller med Mange. Roligast hade det ju varit med Cabben och 5 petad låda och lite roligare motor men har rostmasken fått tag i den så blir det jobbigt. GTE'n ser jag inte mycket hopp för om den är skadad i motorn och rostig i balkarna. Men någon bil till den blöta kalla årstiden behöver du ju också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Inget är ju omöjligt men varför krångla till det... 1400 motorena svarar rätt bra på extraktor större förgasare vassare kam.... så det räcker nog till... annars så finns ju alpinemotorena som satt i 5 alpine då går det att trimma ännumer. i min doffe sitter det en moderat trimmad 1400 motor
se:
http://www.forum.clubrenaultsverige.com ... php?t=6254
se:
http://www.forum.clubrenaultsverige.com ... php?t=6254
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Tänk på att de 5'r med A-stripen som såldes i sverige INTE hade den riktiga 5alpine toppen. Bilen motorn ska komma ifrån är 5 Alpine sugmotorvarianten. 5 Alpine turbon har inte crossflow toppen heller.
Men de är inte omöjliga att få tag på på eaybay. från tyskland eller england, fast i england heter dom gordini.
Men de är inte omöjliga att få tag på på eaybay. från tyskland eller england, fast i england heter dom gordini.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kommer jag ihåg så fel denna gång Trodde bara det var mittmotorturbon (5 turbo1 och 5 turbo2) som hade crossflow. 5 Alpinturbo, 9 Turbo och 11 Turbo. hade väl den vanliga toppenmange wrote: Däremot så har även turbon crossflow men såklart lägre kompression
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://clubr5.forumpro.fr/
eller:
http://www.leboncoin.fr/liq=renault+5+a ... e=&ms=&me=
är bra ställen att hitta delar till gamla Renaulter och A5:or.
Jag vet inte hur det är med R9/R11, för dom har väl tvärställt? Då är det säkert "tråktopp" på dom. Men de två A5:a turbo som står i mitt garage har iaf hemi-toppen. Lycka till med jakten.
eller:
http://www.leboncoin.fr/liq=renault+5+a ... e=&ms=&me=
är bra ställen att hitta delar till gamla Renaulter och A5:or.
Jag vet inte hur det är med R9/R11, för dom har väl tvärställt? Då är det säkert "tråktopp" på dom. Men de två A5:a turbo som står i mitt garage har iaf hemi-toppen. Lycka till med jakten.
Göran Ekblom