Vad ska jag byta på min Scenic 2.0 Automat -98 ?
Moderator: Forumpolisen
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Automatlådor är komplicerade prylar... en snabbkurs är bra att läsa:
http://www.familycar.com/transmission.htm
Då inser man snabbt att det inte är så enkelt att felsöka en automatlåda.
http://www.familycar.com/transmission.htm
Då inser man snabbt att det inte är så enkelt att felsöka en automatlåda.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jaha grabbar...
Redan idag kom den nya givaren. Rätt modell enligt kartongen, beställd från Autofrance.
Tyvärr, när jag monterade bort den gamla givaren, försvann 2 av brickorna när jag tappade dem... Jag kunde inte hitta dem och risken finns att de ramlade ner i "inspektionshålet" vid svänghjulet... Hålet är rätt stort, gör det något om de skulle ligga i botten under svänghjulet ? Vad jag förstår finns, konstigt nog, inget inspektionshål i botten på lådan och uppifrån kan ju både det ena och det andra komma in...
Monterade den nya givaren och bilen gick så illa att den knappt gick alls. Provade att ge gas men den ville liksom inte, gick illa och kunde komma upp i 1500rpm men inte mer. Lossade den och testade att dra ut den, så givarens huvud kom så nära motorn som möjligt. Gick något bättre, men bilen hade inte gått att köra med.
Monterade dit den gamla, felaktiga, givaren igen. Nu var jag inte glad och jag monterade dit YTTERLIGARE en bricka, totalt 4 st alltså, för att se vad som hände. Bilen gick, provkörde den och nu växlar den som den ska !
Motorn var nu varm så vad som händer med uppvarvning vid kall motor återkommer jag till.
Vad har ni för tanka om detta ? Varför går den bra, vad det verkar, med fel givare och 4 brickor ? Skulle svänghjulet kunna vara felaktigt ? Jag fattar ingenting...
Klart jag kan köra såhär, om allt nu verkar bra när jag kunnat prova med kall motor, men det är ju inte helt korrekt.
Bör jag göra någon åtgärd p.g.a. de eventuellt tappade brickorna ?
Redan idag kom den nya givaren. Rätt modell enligt kartongen, beställd från Autofrance.
Tyvärr, när jag monterade bort den gamla givaren, försvann 2 av brickorna när jag tappade dem... Jag kunde inte hitta dem och risken finns att de ramlade ner i "inspektionshålet" vid svänghjulet... Hålet är rätt stort, gör det något om de skulle ligga i botten under svänghjulet ? Vad jag förstår finns, konstigt nog, inget inspektionshål i botten på lådan och uppifrån kan ju både det ena och det andra komma in...
Monterade den nya givaren och bilen gick så illa att den knappt gick alls. Provade att ge gas men den ville liksom inte, gick illa och kunde komma upp i 1500rpm men inte mer. Lossade den och testade att dra ut den, så givarens huvud kom så nära motorn som möjligt. Gick något bättre, men bilen hade inte gått att köra med.
Monterade dit den gamla, felaktiga, givaren igen. Nu var jag inte glad och jag monterade dit YTTERLIGARE en bricka, totalt 4 st alltså, för att se vad som hände. Bilen gick, provkörde den och nu växlar den som den ska !
Motorn var nu varm så vad som händer med uppvarvning vid kall motor återkommer jag till.
Vad har ni för tanka om detta ? Varför går den bra, vad det verkar, med fel givare och 4 brickor ? Skulle svänghjulet kunna vara felaktigt ? Jag fattar ingenting...
Klart jag kan köra såhär, om allt nu verkar bra när jag kunnat prova med kall motor, men det är ju inte helt korrekt.
Bör jag göra någon åtgärd p.g.a. de eventuellt tappade brickorna ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Eftersom givaren "läser" hålen i svänghjulet, i ditt fall är svänghjulet en plåtbit med kuggkrans och krans med hål som givaren läser.
på bilden ovan ser det ut som kransen med hål är mer till vänster i hålet än den är där givaren sitter, eftersom bilen fungerar bättre då du flyttar ut givaren tror jag att du har något fel på din krans på svänghjulet.
Kan man se om kransen vandrar i sidled när motorn snurrar.???
Jag tror att någon sabbat kransen vid lådbyte tex och istället för att fixa dvs ta bort växellådan så tog dom en givare dom kunde skimsa och sedan funkade det ett tag tills det rörde lite på sig och du fick problem.
Att bilen inte går så bra med givaren du köpte beror nog på att den inte läser alla hålen i svänghjulet, och då tänder den inte och du kan inte varva mer, fast det är rätt givare.
För att få bort brickorna måste du göra samma sak som för att laga problemet ta bort växellådan..
det är vad jag tror men man kan ju inte vara 100
på bilden ovan ser det ut som kransen med hål är mer till vänster i hålet än den är där givaren sitter, eftersom bilen fungerar bättre då du flyttar ut givaren tror jag att du har något fel på din krans på svänghjulet.
Kan man se om kransen vandrar i sidled när motorn snurrar.???
Jag tror att någon sabbat kransen vid lådbyte tex och istället för att fixa dvs ta bort växellådan så tog dom en givare dom kunde skimsa och sedan funkade det ett tag tills det rörde lite på sig och du fick problem.
Att bilen inte går så bra med givaren du köpte beror nog på att den inte läser alla hålen i svänghjulet, och då tänder den inte och du kan inte varva mer, fast det är rätt givare.
För att få bort brickorna måste du göra samma sak som för att laga problemet ta bort växellådan..
det är vad jag tror men man kan ju inte vara 100
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Viktigast är att mätkroppen kommer mitt för de 4kantiga hålen. Om du monterat den nya rätta givaren rätt så mutterhylsorna passat in i hålen och bottnat och mätkroppen inte sitter mitt för hålen i medbringaren så är det troligt att de som bytt växellådan har monterat distansbrickorna på felsida av medbringarplåten och på så vis kommer hela hjulet fel i axialmått. Det kan också vara skadat så att det vindar, är skevt och då störs signalen från sensorn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ja, något skumt i samband med givarens avläsning verkar det ju vara som ger "hela" felet iallafall. Helt 100% går den dock inte ännu, men den gick att varva upp till ca 5500 rpm när motorn hade en temperatur som bara medgav ca 4500 rpm tidigare. Men bara växlingen känns ju bra !
Ska gå ut senare och lysa med ficklampan för att se om den ser ut att vinda, men jag tror inte det för då skulle man väl ha tänkt på den när jag stått och "glott ner" i motorn...
Om vi tittar på denna bild så ser ju iallafall svänghjulet ut att gå mitt i avläsningshålet. Inspektionshålet är dock längre till höger, om man står och tittar ner på motorn. Varför vet jag inte, men det är ju gjutet så i godset...
Det är svårt att se, men känslan är nu att mätkroppen (den lilla pinnen) är mer till vänster än mitten av de rektangulära hålen.
(Dennis - Medbringaren, är det den jag kallar svänghjul ?)
Kan det sitta fel svänghjul, eller skulle inte det passa ? Dennis idé om att svänghjulet är felmonterat verkar ju fullt sanorlikt tyvärr. Hur lång tid tar en verkstad på sig att ta isär och montera om sådant ? Nu kommer vi nämligen in på sådant som jag inte klarar själv...
Ska jag oroa mig för de eventuella brickorna i botten, eller är de ofarliga eftersom inget skrapar därifrån ?
Ska gå ut senare och lysa med ficklampan för att se om den ser ut att vinda, men jag tror inte det för då skulle man väl ha tänkt på den när jag stått och "glott ner" i motorn...
Om vi tittar på denna bild så ser ju iallafall svänghjulet ut att gå mitt i avläsningshålet. Inspektionshålet är dock längre till höger, om man står och tittar ner på motorn. Varför vet jag inte, men det är ju gjutet så i godset...
Det är svårt att se, men känslan är nu att mätkroppen (den lilla pinnen) är mer till vänster än mitten av de rektangulära hålen.
(Dennis - Medbringaren, är det den jag kallar svänghjul ?)
Kan det sitta fel svänghjul, eller skulle inte det passa ? Dennis idé om att svänghjulet är felmonterat verkar ju fullt sanorlikt tyvärr. Hur lång tid tar en verkstad på sig att ta isär och montera om sådant ? Nu kommer vi nämligen in på sådant som jag inte klarar själv...
Ska jag oroa mig för de eventuella brickorna i botten, eller är de ofarliga eftersom inget skrapar därifrån ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Jag har en 19 med AD4 låda här. Ska gå och kolla hur hålen linjerar.
Annars för själva varvningen av motorn vad får dig att tro det har med lådan att göra. När den inte varvar längre, bluddrar det då eller hur artar sig felet?
Annars för själva varvningen av motorn vad får dig att tro det har med lådan att göra. När den inte varvar längre, bluddrar det då eller hur artar sig felet?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det är i det "övre" hålet givaren sitter och där går väl svänghjulet ganska rakt under gjutningen.Tony wrote:jo man ser nu att hålen i kåpan inte linjerar i gjutningen,
hur sitter den nya givaren ? antagligen långt till höger??
Den nya givaren satt snyggt, de inbyggda "muttrarna" gör ju så att givaren också kommer ut en bit. Ungefär i mitten, men jag tog ingen bild på det tyvärr så jag kan inte säga till 100%.
Men när den nya givaren satt ungefär som den gamla sitter nu gick bilen inte heller bra... Fast det var snyggare.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Med nya givaren bluddrade den förskräckligt, verkade få för mycket bensin eller så. Vad jag menar med "inte varvar" så står lägger den liksom av på det "högre" varvtalet, fångas upp igen på det "lägre" (Typ slår mellan 5000-5500 rpm) och går upp till den "högre" igen och så om och om igen. Svårt att förklara i text...Dennis wrote:Jag har en 19 med AD4 låda här. Ska gå och kolla hur hålen linjerar.
Annars för själva varvningen av motorn vad får dig att tro det har med lådan att göra. När den inte varvar längre, bluddrar det då eller hur artar sig felet?
Jag tror kanske inte att det har med själva lådan att göra men med givarens avläsning "vid" lådan. Eftersom det nu med 4 brickor går bättre än bilen någonsin gått...
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Som en strömbrytare på tändningen? Till - från -till - från osv.?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ja, jag är ingen bilexpert men jag skulle nog kunna tänka mig att det skulle bli så om tändningen slogs av - och så slår den på igen vid det "lägre" varvet.Dennis wrote:Som en strömbrytare på tändningen? Till - från -till - från osv.?
Och någon har sagt att bilen har ett sådant skydd, så man inte ska övervarva motorn, men att det ska "slå till" långt senare.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Svänghjulet går rakt, verkar inte alls vara skevt. Mitten på givaren, den lilla piggen, är nu ca 1-2mm till vänster om hålens mittpunkt. (I mitten, 3 brickor, gick den alltså sämre än nu men helt OK för att ha kört 800 mil på ett år...) Och avståndet till svänghjulet är lagom så att det går fritt kan man säga, kanske 1mm ovanför hjulet.Dennis wrote:Viktigast är att mätkroppen kommer mitt för de 4kantiga hålen. Om du monterat den nya rätta givaren rätt så mutterhylsorna passat in i hålen och bottnat och mätkroppen inte sitter mitt för hålen i medbringaren så är det troligt att de som bytt växellådan har monterat distansbrickorna på felsida av medbringarplåten och på så vis kommer hela hjulet fel i axialmått. Det kan också vara skadat så att det vindar, är skevt och då störs signalen från sensorn.
Jag tror att den nya givaren satt "ungefär" i mitten, möjligen någon milimeter eller två till höger om hålens mittpunkt. Och på ungefär samma höjd som den gamla givaren sitter idag.
Normalt borde väl bilen gå lika bra oavsett givare om de sitter på samma ställen ? Men de har ju inte samma värden om jag förstått det rätt, och då är det ju sk*tskumt att det är den "felaktiga" som får bilen att gå OK...
Vad menar du med "på så vis kommer hela hjulet fel i axialmått" ?
Ingen som kan lugna mig om att brickorna bör ligga ofarligt om de ligger under hjulet ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Japp då har vi ringat in felet. Har haft precis lika på en R25 v6. Det var tändlägesgivaren som var kass.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
det hamnar i ett annat läge förflyttat längs med axeln, men det verkar ju stämma om givaren är ganska mitt i hålet..Knetha wrote: Vad menar du med "på så vis kommer hela hjulet fel i axialmått" ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
och varför går den inte på den nya då???Dennis wrote:Japp då har vi ringat in felet. Har haft precis lika på en R25 v6. Det var tändlägesgivaren som var kass.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen