Vad ska jag byta på min Scenic 2.0 Automat -98 ?
Moderator: Forumpolisen
Vad ska jag byta på min Scenic 2.0 Automat -98 ?
Felen är:
* Växlar inte "av sig själv" mellan 1:an och 2:an, bara om man släpper på gasen. Inga problem mellan andra växlar eller ner (iallafall vad jag tycker). Accelererar man kvickt/normalt kan automaten växla upp till 2:an kring 5000 varv. Accelererar man "försiktigt" KAN den växla vid ca 3500 varv - men även det är ju sent. Jag har jämfört med en annan exakt likadan så jag vet att det inte är rätt. Jag har INTE Sport-läget i.
* Är motorn varm kan jag varva upp till 6000 varv (har inte provat högre), men är den kall "slår den av" vid lägre varvtal och kan då stå och "slå" mellan 3500-3000-3500 om man trycker ner gaspedalen. Mestadels testat när jag står stilla på P eller N, men felet finns även vid körning. Ju varmare motor desto högre varvtal kan jag nå. När den är helt varm går det att varva upp så mycket som jag "törs".
* Nu har jag också upptäckt att den har mycket låg tomgång när den är kall, så låg att den lätt lägger av. Detta märks kanske om det är under +5.
Felkodslampan lyser ej, normalt sett. Någon enstaka gång (typ 3-4 ggr sedan i våras) har den lyst och då känns det inte som om bilen växlar utan det känns om den går på 3:an hela tiden.
Förslag på fel tack !
Kamrem, tändkablar och tändstift är bytta redan till nya.
Map-sensorn, tändspolarna och luftmassamätaren (tror jag... en liten vitaktig grej med något som liknar en kondensator i, sittande på slang mellan motor och luftrenare) är bytta till andra begagnade.
* Växlar inte "av sig själv" mellan 1:an och 2:an, bara om man släpper på gasen. Inga problem mellan andra växlar eller ner (iallafall vad jag tycker). Accelererar man kvickt/normalt kan automaten växla upp till 2:an kring 5000 varv. Accelererar man "försiktigt" KAN den växla vid ca 3500 varv - men även det är ju sent. Jag har jämfört med en annan exakt likadan så jag vet att det inte är rätt. Jag har INTE Sport-läget i.
* Är motorn varm kan jag varva upp till 6000 varv (har inte provat högre), men är den kall "slår den av" vid lägre varvtal och kan då stå och "slå" mellan 3500-3000-3500 om man trycker ner gaspedalen. Mestadels testat när jag står stilla på P eller N, men felet finns även vid körning. Ju varmare motor desto högre varvtal kan jag nå. När den är helt varm går det att varva upp så mycket som jag "törs".
* Nu har jag också upptäckt att den har mycket låg tomgång när den är kall, så låg att den lätt lägger av. Detta märks kanske om det är under +5.
Felkodslampan lyser ej, normalt sett. Någon enstaka gång (typ 3-4 ggr sedan i våras) har den lyst och då känns det inte som om bilen växlar utan det känns om den går på 3:an hela tiden.
Förslag på fel tack !
Kamrem, tändkablar och tändstift är bytta redan till nya.
Map-sensorn, tändspolarna och luftmassamätaren (tror jag... en liten vitaktig grej med något som liknar en kondensator i, sittande på slang mellan motor och luftrenare) är bytta till andra begagnade.
Last edited by Knetha on 21 Dec 2008, 01:05, edited 1 time in total.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Felkoder
Motorlampan lyser tyvärr inte, då hade det vart enklare... Men du menar kanske de gamla felkoderna. Ligger de kvar trots att bilen har varit strömlös efter att motorlampan senast lös ?
En sak till, vilken givare är varvtalssensorn, den vid kamaxeln eller nere vid svänghjulet ? Gå sådana givare att kontrollmäta (alltså om de ger rätt värde) ?
En sak till, vilken givare är varvtalssensorn, den vid kamaxeln eller nere vid svänghjulet ? Gå sådana givare att kontrollmäta (alltså om de ger rätt värde) ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Funkar det såhär ?
Om en givare är defekt tänds felkodslampan, men det är väl bara om den är så defekt att den inte ger några signaler alls, eller ?
Och om datorn känner att någon givare inte fungerar alls, går den väl in i ett nödprogram för att bilen ändå ska vara körbar ?
Skulle det då kunna fungera så att man tar bort kontakten på en givare åt gången tills bilen går OK = datorn kör nödprogrammet ? (Om datorn nu skulle få en felaktig information från någon ansluten givare i normalfallet.)
Jag har provat några;
* Tar jag bort givaren vid svänghjulet (varvtalsgivaren) startar inte bilen alls.
* Tar jag bort givaren vid kamaxeln går den ungefär som med kabeln ansluten.
Tar jag bort kabeln från tomgångsmotorn startar den inte heller, men det kanske är mer normalt då detta ju inte är någon givare...
Och om datorn känner att någon givare inte fungerar alls, går den väl in i ett nödprogram för att bilen ändå ska vara körbar ?
Skulle det då kunna fungera så att man tar bort kontakten på en givare åt gången tills bilen går OK = datorn kör nödprogrammet ? (Om datorn nu skulle få en felaktig information från någon ansluten givare i normalfallet.)
Jag har provat några;
* Tar jag bort givaren vid svänghjulet (varvtalsgivaren) startar inte bilen alls.
* Tar jag bort givaren vid kamaxeln går den ungefär som med kabeln ansluten.
Tar jag bort kabeln från tomgångsmotorn startar den inte heller, men det kanske är mer normalt då detta ju inte är någon givare...
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
de givarna som används i motorstyrningen är:
svänghjulsgivaren för att styra tändning och bränsle.
kamaxelgivaren för att ställa tändläget
lufttempsgivare, motortempsgivare,lambda,mapsensor styr eller interagerar med bränslemängden.
de givarna som förändrar sitt värde drastiskt mellan kall/varm motor är motortempsgivaren och lambdan.
På felkoderna kan man oftast läsa ut vilken givare som inte ligger inom sina marginaler.
Kolla också så att du inte har sprickor på mapsensor-slangen (detta skulle ev. kunna förklara förhöjd tomgång eftersom vacumet läcker/försvinner).
är oljenivåer ok i växellådan? (olja+filter bytt?)
svänghjulsgivaren för att styra tändning och bränsle.
kamaxelgivaren för att ställa tändläget
lufttempsgivare, motortempsgivare,lambda,mapsensor styr eller interagerar med bränslemängden.
de givarna som förändrar sitt värde drastiskt mellan kall/varm motor är motortempsgivaren och lambdan.
På felkoderna kan man oftast läsa ut vilken givare som inte ligger inom sina marginaler.
Kolla också så att du inte har sprickor på mapsensor-slangen (detta skulle ev. kunna förklara förhöjd tomgång eftersom vacumet läcker/försvinner).
är oljenivåer ok i växellådan? (olja+filter bytt?)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tomgång
Tomgången är LÅG, inte hög.
Det jag beskrev är om jag i neutral-läget försöker varava upp motorn (kall) till kanske 6.000 rpm så går inte det, då slår den bara som jag beskrev fram och tillbaka. Är den helt varm går det bra.
Jag har bytt MAP-sensor inkl. slang mot annan beg som test (medans det fortfarande var varmt ute och jag inte sett problemet med kallstart) men det påverkade inte de andra felen.
Jag tror att 2 olika motortempgivare är bytta av föregående ägare, för jag fick med 2 sådana när jag köpte den (en som går i grönt och en som går i brunt på plasten)... Men finns det ännu flera ? Temp-mätaren i instrumentet verkar funka som den ska iallafall...
Skulle lambdan kunna ställa till med de problem jag har ???
Växellådsoljan är inte bytt vad jag vet, bilen har gått 11.000 mil. Jag vet att jag bör göra det, men kan det ge sådana fel. Eller är du inne på att olja kan påverka växlingen och så har jag ett annat fel som påverkar varvtal m.m. ?
(Motorolja + filter har jag bytt)
Givaren som sitter på en gummislang mellan luftrenaren och insprutningen, är det luftmassamätare eller lufttempmätare ? Finns båda mätarna på min bil, vad sitter isåfall den andra ?
Det jag beskrev är om jag i neutral-läget försöker varava upp motorn (kall) till kanske 6.000 rpm så går inte det, då slår den bara som jag beskrev fram och tillbaka. Är den helt varm går det bra.
Jag har bytt MAP-sensor inkl. slang mot annan beg som test (medans det fortfarande var varmt ute och jag inte sett problemet med kallstart) men det påverkade inte de andra felen.
Jag tror att 2 olika motortempgivare är bytta av föregående ägare, för jag fick med 2 sådana när jag köpte den (en som går i grönt och en som går i brunt på plasten)... Men finns det ännu flera ? Temp-mätaren i instrumentet verkar funka som den ska iallafall...
Skulle lambdan kunna ställa till med de problem jag har ???
Växellådsoljan är inte bytt vad jag vet, bilen har gått 11.000 mil. Jag vet att jag bör göra det, men kan det ge sådana fel. Eller är du inne på att olja kan påverka växlingen och så har jag ett annat fel som påverkar varvtal m.m. ?
(Motorolja + filter har jag bytt)
Givaren som sitter på en gummislang mellan luftrenaren och insprutningen, är det luftmassamätare eller lufttempmätare ? Finns båda mätarna på min bil, vad sitter isåfall den andra ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det är 2liters motorn du har va?
har för mig att det sitter 4 tempgivare
en tempgivare för varningslampan i instrumentpanelen, en för tempmätaren i panelen, en för insugslufttemperaturen, en för motortemperatur (ECT)
är den sistnämnda dålig så kan det påverka tomgången drastiskt.
Dvs, den får för lite soppa = kan inte varvar över 3500varv där motorn dricker mest bensin (vridmoment-toppen).
här är en bild var den givaren sitter:
har för mig att det funnits trådar om växellådsproblem förut och att dessa löstes med oljebyte, nån annan vet kanske mer?
det finns även fog för att göra komptest på motorn (kompet kan förändras mellan kall+varm motor)
edit,
automatväxellådsoljan ska bytas var 6000e mail. inklusive oljefiltret.
har för mig att det sitter 4 tempgivare
en tempgivare för varningslampan i instrumentpanelen, en för tempmätaren i panelen, en för insugslufttemperaturen, en för motortemperatur (ECT)
är den sistnämnda dålig så kan det påverka tomgången drastiskt.
Dvs, den får för lite soppa = kan inte varvar över 3500varv där motorn dricker mest bensin (vridmoment-toppen).
här är en bild var den givaren sitter:
har för mig att det funnits trådar om växellådsproblem förut och att dessa löstes med oljebyte, nån annan vet kanske mer?
det finns även fog för att göra komptest på motorn (kompet kan förändras mellan kall+varm motor)
edit,
automatväxellådsoljan ska bytas var 6000e mail. inklusive oljefiltret.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Tomgång
när man har map sensor har man inte luftmassemätare, det finns ingen tillverkare som kör med sådan diversifiering, bara kärnkraftsverk och andra större industrierKnetha wrote:Tomgången är LÅG, inte hög.
Det jag beskrev är om jag i neutral-läget försöker varava upp motorn (kall) till kanske 6.000 rpm så går inte det, då slår den bara som jag beskrev fram och tillbaka. Är den helt varm går det bra.
Jag har bytt MAP-sensor inkl. slang mot annan beg som test (medans det fortfarande var varmt ute och jag inte sett problemet med kallstart) men det påverkade inte de andra felen.
Jag tror att 2 olika motortempgivare är bytta av föregående ägare, för jag fick med 2 sådana när jag köpte den (en som går i grönt och en som går i brunt på plasten)... Men finns det ännu flera ? Temp-mätaren i instrumentet verkar funka som den ska iallafall...
Skulle lambdan kunna ställa till med de problem jag har ???
Växellådsoljan är inte bytt vad jag vet, bilen har gått 11.000 mil. Jag vet att jag bör göra det, men kan det ge sådana fel. Eller är du inne på att olja kan påverka växlingen och så har jag ett annat fel som påverkar varvtal m.m. ?
(Motorolja + filter har jag bytt)
Givaren som sitter på en gummislang mellan luftrenaren och insprutningen, är det luftmassamätare eller lufttempmätare ? Finns båda mätarna på min bil, vad sitter isåfall den andra ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tempgivare
Ja, jag har en 2.0 motor.
2 tempgivare är bytta till andra begagnade av föregående ägare (Jag har de gamla kvar); 2 st på höger sida om motorblocket (varav den ena som figgesoft visade med röd punkt).
Sedan är också en pryl bytt mitt på motorblockets framsida, jag TROR att det är knacksensorn (skulle kunna vara en tempgivare också...).
För den som undrar: Bränslefiltret är bytt (av mig) och även katalysatorn (till beg av föregående ägare). Avgasvärdena är OK (nybesiktigad).
2 tempgivare är bytta till andra begagnade av föregående ägare (Jag har de gamla kvar); 2 st på höger sida om motorblocket (varav den ena som figgesoft visade med röd punkt).
Sedan är också en pryl bytt mitt på motorblockets framsida, jag TROR att det är knacksensorn (skulle kunna vara en tempgivare också...).
För den som undrar: Bränslefiltret är bytt (av mig) och även katalysatorn (till beg av föregående ägare). Avgasvärdena är OK (nybesiktigad).
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Uppdatering
Nu har bilen vart på Bilia´s verkstad.
* De kollade fel koder, men inga fanns.
* De bytte automatlådsolja, utan resultat. (Det var det hetaste tipset innan besöket...) Och enligt dem ska automaten på denna modell vara underhållsfri så det trodde inte på det själva från början, men det var detta jobb jag beställde. Något filter ska inte finnas på lådan heller enligt dem...
* De funderade och klurade, utan att komma på något bra förslag.
Smuts fanns dock i spjällhuset som gjordes rent, och troligen (det var inte så kallt idag) har den åter igen schysst tomgång vid kall motor. Men de andra felen är kvar med växlingen och omöjlighet att nå över 3500 rpm vid iskall motor...
Ett tips fick jag dock att det kan vara givaren vid svänghjulet, som ser fräsch ut (ser bytt ut) men sitter med fel skruvar.
Jag frågade om de kunde programmera om bilen/byta mjukvara men det gick tydligen inte på min modell... De trodde inte på att felen kunde uppkomma om lambdan var defekt.
Någon annan som funderar på något bra förslag ? Jag glömde be om komp-test, men ska den i övrigt gå bra då ? Och förblir avgasvärdena bra om kompet inte är OK ?
* De kollade fel koder, men inga fanns.
* De bytte automatlådsolja, utan resultat. (Det var det hetaste tipset innan besöket...) Och enligt dem ska automaten på denna modell vara underhållsfri så det trodde inte på det själva från början, men det var detta jobb jag beställde. Något filter ska inte finnas på lådan heller enligt dem...
* De funderade och klurade, utan att komma på något bra förslag.
Smuts fanns dock i spjällhuset som gjordes rent, och troligen (det var inte så kallt idag) har den åter igen schysst tomgång vid kall motor. Men de andra felen är kvar med växlingen och omöjlighet att nå över 3500 rpm vid iskall motor...
Ett tips fick jag dock att det kan vara givaren vid svänghjulet, som ser fräsch ut (ser bytt ut) men sitter med fel skruvar.
Jag frågade om de kunde programmera om bilen/byta mjukvara men det gick tydligen inte på min modell... De trodde inte på att felen kunde uppkomma om lambdan var defekt.
Någon annan som funderar på något bra förslag ? Jag glömde be om komp-test, men ska den i övrigt gå bra då ? Och förblir avgasvärdena bra om kompet inte är OK ?
Last edited by Knetha on 21 Dec 2008, 01:10, edited 1 time in total.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Nu har det löst sig för dig med tomgången, men låg tomgång kan bero på fel värde från bränsletrycksgivaren.
Vad gäller automaten har jag inga direkta uppslag på detalj som spökar, men om motorn kan varva upp på tomgång men inte i driveläget så bör det vara en givare på växellådan som ger fel värde.
Vad gäller automaten har jag inga direkta uppslag på detalj som spökar, men om motorn kan varva upp på tomgång men inte i driveläget så bör det vara en givare på växellådan som ger fel värde.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Motorn kan inte varva upp ens i neutral eller parkeringsläget, när den är kall. När motorn är varm kan den varva upp oavsett drivning eller ej.
Växlingen fungerar lika dåligt oavsett varm eller kall, men märks bara mellan 1:an och 2:an vid uppåtväxling.
Växlingen fungerar lika dåligt oavsett varm eller kall, men märks bara mellan 1:an och 2:an vid uppåtväxling.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Svänghjulsgivaren ?
Vad säger ni andra - ska jag lägga nästan 1000 kr på en ny svänghjulsgivare ?
(På skroten kan man få en för 300 + frakt men det blir ofta kring 500:- och då får jag kanske inte med skruvarna och så vet man ju inte vilket skick den är i...)
Spjällhusgivare, var något som jag fick för mig när jag sökte runt lite. Vad tror ni om det ?
(På skroten kan man få en för 300 + frakt men det blir ofta kring 500:- och då får jag kanske inte med skruvarna och så vet man ju inte vilket skick den är i...)
Spjällhusgivare, var något som jag fick för mig när jag sökte runt lite. Vad tror ni om det ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Renault Megane Scenic 1.6 -00