Vad ska jag byta på min Scenic 2.0 Automat -98 ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

Tony wrote:varför inte montera rätt sak med rätt skruvar istället för att hålla på att kludda med brickor och annat sk*t..
Ja, det kan man undra ! Det såg ut så redan när jag köpte bilen.

Vet jag att det kommer att lösa mitt problem så lägger jag gärna 1000 kr på att lösa det, spelar det ingen roll kan det vara kvar.

Rätt skruvar + brickor har jag köpt på Bilia, men skruvarna går inte in i hålen. De har inte samma artikelnummer som en äldre version av Dialogys säger att de ska heta... De kan såklart vara ersatta, men passar alltså inte ändå, trots att de är nyköpta till exakt min bil...
Last edited by Knetha on 09 Jan 2009, 23:20, edited 3 times in total.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

figgesoft wrote:Magnetfältet ändras beroende på avståndet..
Det är därför den är känslig för hur du justerar den (med brickor)

L1 är induktansen mätt i Henry du behöver ett dyrt instrument för att mäta det.
OK, tack för svaret ! Om jag nu har en givare sittande på 280 Henry och ska ha en på 540 så är väl det självklart inte bra... Ny givare ska nog beställas !
figgesoft wrote:Skiljer så kåpan mellan olika motorer? Stämmer ditt motornummer? Sprängskissen kanske är av äldre variant därför hålet inte stämmer.
Hur kåpan skiljer vet jag inte. Kåpan som givaren sitter på "tillhör" växellådan. Sprängskissen kommer från Dialogys (eller vad det heter) och exakt min bil/motor är inmatad i programmet, men inte lådan - bara AD4 som är "default" är inmatat, innan sprängskissen tas upp. Mitt motornummer har jag koll på - det står tydligt på motorn - men växellådsnummret har jag inte hittat ännu.

Jag har en mycket svag aning om att säljaren sade att detta exemplar hade en "starkare" variant av automatlåda... Men jag kan minnas fel också. (Det är en lite speciell modell, bl.a. dubbla takluckor som ju inte är så vanligt.)
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

Dennis wrote:Fästerna skiljer beroende på om det är automat eller manuell.
OK, och nu vet jag ju även att värdena på den givare jag har inte är de värden rätt givare ska ha...

Vet du var nummret på växellådan ska finnas ? Jag vill gärna veta 110% säkert så det blir rätt givare (och skruvar denna gång).
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Sitter oljetråget vertikalt på växellådans framsida så är det en DP0 växl.
Sitter det där emot under så heter den AD4.
Det ska vara den givaren med pressade mutterstycken på fästplåten, och jag har för mig att det är vanliga standard m6 skruv till den.
Givaren till manuell låda har specialskruvar vet jag 100%.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

Dennis wrote:Sitter oljetråget vertikalt på växellådans framsida så är det en DP0 växl. Sitter det där emot under så heter den AD4.
Det ska vara den givaren med pressade mutterstycken på fästplåten, och jag har för mig att det är vanliga standard m6 skruv till den.
Givaren till manuell låda har specialskruvar vet jag 100%.
Den lilla plåten med nummret är lokaliserad ! (Den var vikt så därför trodde jag att det var någon fästplåt för kontakten till svänghjulsgivaren...)

Min låda heter AD4-S19. Är det någon "starkare" låda eller är det något som jag drömt ?

Bilia och Dialogys säger att det ska vara de specialskruvar jag köpte, men de anser jag som sagt vara felaktiga då de inte går in i hålet. Vi får väl se vad som passar när jag beställt en givare...
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:
Tony wrote:varför inte montera rätt sak med rätt skruvar istället för att hålla på att kludda med brickor och annat sk*t..
Det är ju det som är problemet... något ljushuvud har monterat en "vanlig" givare med brickor för att den ska alignas rätt.
jo jag förstår det åxå,det behövs ingen ytterligare förklaring till det, jag bara menar ge fan i att montera den fel en gång till..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Knetha wrote:
Bilia och Dialogys säger att det ska vara de specialskruvar jag köpte,
Har knapptryckaren slagit in att det är växellåda AD4 då ??? Litar tyvärr inte så mycket på sånadär Volvo orienterade Renåställen :(
På vissa modeller måste man manuellt tala om för dialogys systemet vilken låda det är. Systemet kan tex fråga -Drivaxel automatisk eller manuell. Då väljer man automatisk. Sedan kan den fråga vilken växellådetyp det är och då finns de manuella med iallafall :roll: Och detta trots att man redan från början matat in VIN nummret VF1JAOG och sedan 02 i ditt fall eftersom det är koden för automatlåda. Synd att aldrig en programerare sett en bil, än mindre satt sig in i hur koderna är uppbyggda :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

"S" 't i din växellådebeteckning betyder att det är en original fabriksrenoverad utbyteslåda. Grattis :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Smutskastning i forumet ?

Post by Knetha »

Tony wrote:
figgesoft wrote:
Tony wrote:varför inte montera rätt sak med rätt skruvar istället för att hålla på att kludda med brickor och annat sk*t..
Det är ju det som är problemet... något ljushuvud har monterat en "vanlig" givare med brickor för att den ska alignas rätt.
jo jag förstår det åxå,det behövs ingen ytterligare förklaring till det, jag bara menar ge fan i att montera den fel en gång till..
Jag tolkar ditt inlägg som om du anser att jag inte är riktigt klok då jag monterade tillbaka sakerna igen. Jag tror att du sitter på kunskap som alla här på forumet skulle ge "vad som helst" för att få !

Så, varför inte berätta för alla oss andra vad du skulle ha gjort !!!
Förutsättningarna är alltså att du vet inte om rätt givare sitter i bilen eller ej - ganska osmart att köpa en ny innan man börjar tycker väl t.o.m. du ? Nya skruvar inklusive brickor, allt fästmaterial som Bilia säger att du ska ha, är nyinköpt och finns framme. Du skruvar bort givaren, inser att det är fel, vet att Bilia inte har givaren i lager, vet också att inga skrotar i stan (eller i Sverige enligt FBT) har givaren "i lager", inser också att det fästmaterial du köpt inte alls passar. Bilen behövs i familjens bruk, står mitt på garageuppfarten och fungerade innan du började.

Hur skulle DU ha gjort ? MYCKET tacksam för svar !
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

Dennis wrote:"S" 't i din växellådebeteckning betyder att det är en original fabriksrenoverad utbyteslåda. Grattis :D
OK ! Det är alltså något bra ? Kan man anta att en sådan låda inte kommer att vara någon problemlåda (som många på nätet skriver att Renault´s automatlådor är) ?

Nu börjar man ju fundera ! Man kan ju undra vem som har bytt lådan, jag antar att vem som helst kan köpa en sådan låda (och inte bara märkeshandlaren) ? Men det är väl så pass dyra saker att man inte skaffar en fabriksrenoverad låda när bilen passerat typ 5 år ? Har då denne person/verkstad slarvat bort orginalgivaren och stoppat dit "vad som helst" istället och struntat i att det inte blev bra... Kan det kanske ha suttit en DPO-låda i från början, och därför hade man ingen orginalgivare till AD4-lådan... Går dessa låda att skifta "fram och tillbaka" med lätthet ? Oseriöst arbete verkar det ju vara iallafall, om nu givaren kom på plats vid lådbytet !

Man kan inte på serienummret (M000273) se när renoveringen gjordes ? Kan man från Renault´s sida se vem som beställt denna låda ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Den är säkert bytt på garanti på någon auktoriserad verkstad, annars hade man nog renoverat. Givaren skadades nog vid demonteringen och ny missades att beställas, så man slängde nog dit en givare för manuell låda för att man hade den på hyllan. Ny byteslåda m. mont ca: 40t. renov. ca:20-25t
Att skifta mellan DPO och AD4 är inget man ger sig på.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Smutskastning i forumet ?

Post by Tony »

Knetha wrote:
Tony wrote:
figgesoft wrote: Det är ju det som är problemet... något ljushuvud har monterat en "vanlig" givare med brickor för att den ska alignas rätt.
jo jag förstår det åxå,det behövs ingen ytterligare förklaring till det, jag bara menar ge fan i att montera den fel en gång till..
Jag tolkar ditt inlägg som om du anser att jag inte är riktigt klok då jag monterade tillbaka sakerna igen. Jag tror att du sitter på kunskap som alla här på forumet skulle ge "vad som helst" för att få !

Så, varför inte berätta för alla oss andra vad du skulle ha gjort !!!
Förutsättningarna är alltså att du vet inte om rätt givare sitter i bilen eller ej - ganska osmart att köpa en ny innan man börjar tycker väl t.o.m. du ? Nya skruvar inklusive brickor, allt fästmaterial som Bilia säger att du ska ha, är nyinköpt och finns framme. Du skruvar bort givaren, inser att det är fel, vet att Bilia inte har givaren i lager, vet också att inga skrotar i stan (eller i Sverige enligt FBT) har givaren "i lager", inser också att det fästmaterial du köpt inte alls passar. Bilen behövs i familjens bruk, står mitt på garageuppfarten och fungerade innan du började.

Hur skulle DU ha gjort ? MYCKET tacksam för svar !
Jag har ju sagt hur jag skulle gjort
som jag ser det så är det till 100% fel givare,kolla bilden du visat på orginalet och vad dennis sagt,(inget stämmer med vad som sitter på bilen) givaren i din bil är FEL ,den givaren är till en bil med manuell låda (ser ut så på mina gamla R5.)
jag skulle köpt en ny rätt givare och jag tror mer på Dennis än jag tror på någon annan,och säger han att dom sitter med vanliga skruv så gör dom antagligen det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Re: Smutskastning i forumet ?

Post by Knetha »

Tony wrote: Jag har ju sagt hur jag skulle gjort
som jag ser det så är det till 100% fel givare,kolla bilden du visat på orginalet och vad dennis sagt,(inget stämmer med vad som sitter på bilen) givaren i din bil är FEL ,den givaren är till en bil med manuell låda (ser ut så på mina gamla R5.)
jag skulle köpt en ny rätt givare och jag tror mer på Dennis än jag tror på någon annan,och säger han att dom sitter med vanliga skruv så gör dom antagligen det.
---

Det här hör inte alls hemma i tråden tycker jag, men det var du som började och jag känner att jag måste få försvara mig då jag tycker att du är orättvis i din kritik mot mig !

---
OK, då är det mitt fel eftersom jag inte vet hur givarna ser ut på alla bilar! Men hade jag vart expert hade jag ju inte behövt fråga er andra från början...

När t.o.m. teknikern på Bilia säger att det KAN vara fel givare, men han vet inte, det enda som han kan säga är att fastsättningen är fel. Hur ska då jag, som inte är bilmekaniker, kunna veta om det "ser rätt ut" eller inte ? Har jag en kunskap som överstiger den auktoriserade verkstadens kunnande behöver jag ju inte alls be dem om hjälp över huvud taget. Nu må det vara så att alla tekniker inte är lika duktiga på allt, men jag anser ändå att en person som skruvar Renault hela dagarna kan detta bättre än mig. Vidare så tror jag att när jag köper delar av reservdelspersonalen på samma ställe så ska jag få det som är rätt. Nu visade det ju sig att det inte var så, men det visste jag inte innan jag provat - naturligtvis p.g.a. min okunnighet.

Bilden på "orginalet" skaffade jag efter att jag skruvat bort den gamla. Den är tagen från en säljare på nätet, som inte alls är någon specifik Renault-säljare. Söker jag på rätt modellbeteckning på nätet, så hittar jag säljare som använder både "den" bilden samt de som använder en bild på en givare som är exakt likadan som den jag redan har. Så inte heller här skulle jag ha blivit klokare om jag forskat mer innan !

Jag tror också på vad Dennis säger, tyvärr hade jag inte kontakt med honom innan jag skruvade bort givaren. Hade jag bott närmare honom hade jag troligen lämnat in bilen där istället, och då hade allt kanske löst sig för länge sedan.

Du är ju "forumpolis" här och vill du inte att personer som är okunniga, åtminståne okunnigare än personalen på den autoriserade verkstaden, överhuvud taget ska skriva inlägg i forumet så bör du ju nämna detta redan i reglerna !
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jag vet att du inte monterade den felaktiga från början, att jag skriver att du skall montera rätt givare på rätt sätt är för att jag vill att din bil skall fungera ordentligt.
Jag skulle ALDRIG lita på vad Dom stora renault verkstäderna säger,
Köpte en laguna i stockholm av en volvo/renault återförsäljare lagades av verkstaden innan hemfärd,trillade sönder på vägen hem (bokstavligt talat) och gav felkoder. "lagades" 3ggr av en annan auktoriserad innan jag fick typ tala om vad det var för fel, något som dom aldrig hört talas om innan..
Vi kan hålla på att skriva hur många sidor som du vill, det kvittar ju hur mycket orättvis kritik som du tycker att du är utsatt för, bilen blir ju inte lagad för det om du inte skaffar rätt saker och monterar, så att du och framtida ägare kommer bli nöjda...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3629
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Lugn pojkar :wink: Ta inte illa vid er, lätt att det blir galet formulerat när man skriver.

Viktigast är att Knetha får hjälp och att bilen går som den ska.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply