Bygga stödjande motorfäste - hur?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Bygga stödjande motorfäste - hur?

Post by figgesoft »

Tjena.

Någon som har haft erfarenhet av att bygga ett nytt motorfäste till en motor som orginal är stående för att den inte ska röra sig för mycket framåt?

Jag behöver alltså ett fäste för att styva upp motorn vid acceleration (för mycket vridmoment).
Funderar på att göra att stag mellan stötdämpare-tornen, som håller tillbaka motorn när den rör sig "framåt", samt ha ett stag från kylarbalken för att hålla emot staget mellan stötdämparna så detta inte böjs. (smidesjärn borde hålla ändå...)

Försökte göra en bild för att ge en hum om hur jag tänker.
Image
Finns det något annat bra alternativ?

Tänkte även försöka bygga ett hängande fäste över växellådan för att stärka det stackars motorfästet på den sidan (redan dragit itu ett fäste....) Men här har jag ganska klart för mig hur jag ska göra.

alla tips o idéer mottages hjärtligt :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

räcker med ett stag från toppen till torpedväggen.
dessutom så tror jag inte det behövs med förstärkta motorkuddar,har aldrig sett någon som byggt in hela motorn med järnrör i en GTT fast dom haft 350hk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

du menar att det räcker jag fäster t.ex. insuget mot torpedväggen?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:du menar att det räcker jag fäster t.ex. insuget mot torpedväggen?
Toppen är nog bättre, finns det inget fäste för en lyftögla du kan använda, motorn vill ju åka bakåt i överkant.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jo. sitter lyftögla på insugsröret och en på framkanten men det främre har jag tagit bort för att skruva fast kompressorn. kanske ska svetsa ihop en ny krok där.

ska börja dra i det i helgen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
opA
Posts: 15
Joined: 18 Nov 2008, 22:17
Location: Ulricehamn
Contact:

Post by opA »

Förlåt för jag går offtopic men jag önskar att jag bara hade hälften av era kunskaper om bilar och pillande med bilar.. är så mycket jag hade velat göra själv. [smilie=lam.gif]

Fantastiskt vad du håller på med, figge.. intressant att följa och se hur det går :D
C. Andersson, Ulricehamn
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Kan bara instämma... kul projekt. En annan är glad över att hålla igång två originalare.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jo. men skrattar bäst som skrattar sist. jag får se om jag spränger motorn snart :)
(+ köpa ny vxl-låda :( )
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply