Bygga stödjande motorfäste - hur?
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Bygga stödjande motorfäste - hur?
Tjena.
Någon som har haft erfarenhet av att bygga ett nytt motorfäste till en motor som orginal är stående för att den inte ska röra sig för mycket framåt?
Jag behöver alltså ett fäste för att styva upp motorn vid acceleration (för mycket vridmoment).
Funderar på att göra att stag mellan stötdämpare-tornen, som håller tillbaka motorn när den rör sig "framåt", samt ha ett stag från kylarbalken för att hålla emot staget mellan stötdämparna så detta inte böjs. (smidesjärn borde hålla ändå...)
Försökte göra en bild för att ge en hum om hur jag tänker.
Finns det något annat bra alternativ?
Tänkte även försöka bygga ett hängande fäste över växellådan för att stärka det stackars motorfästet på den sidan (redan dragit itu ett fäste....) Men här har jag ganska klart för mig hur jag ska göra.
alla tips o idéer mottages hjärtligt
Någon som har haft erfarenhet av att bygga ett nytt motorfäste till en motor som orginal är stående för att den inte ska röra sig för mycket framåt?
Jag behöver alltså ett fäste för att styva upp motorn vid acceleration (för mycket vridmoment).
Funderar på att göra att stag mellan stötdämpare-tornen, som håller tillbaka motorn när den rör sig "framåt", samt ha ett stag från kylarbalken för att hålla emot staget mellan stötdämparna så detta inte böjs. (smidesjärn borde hålla ändå...)
Försökte göra en bild för att ge en hum om hur jag tänker.
Finns det något annat bra alternativ?
Tänkte även försöka bygga ett hängande fäste över växellådan för att stärka det stackars motorfästet på den sidan (redan dragit itu ett fäste....) Men här har jag ganska klart för mig hur jag ska göra.
alla tips o idéer mottages hjärtligt
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
räcker med ett stag från toppen till torpedväggen.
dessutom så tror jag inte det behövs med förstärkta motorkuddar,har aldrig sett någon som byggt in hela motorn med järnrör i en GTT fast dom haft 350hk
dessutom så tror jag inte det behövs med förstärkta motorkuddar,har aldrig sett någon som byggt in hela motorn med järnrör i en GTT fast dom haft 350hk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Toppen är nog bättre, finns det inget fäste för en lyftögla du kan använda, motorn vill ju åka bakåt i överkant.figgesoft wrote:du menar att det räcker jag fäster t.ex. insuget mot torpedväggen?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Kan bara instämma... kul projekt. En annan är glad över att hålla igång två originalare.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.