Vad ska jag byta på min Scenic 2.0 Automat -98 ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

har du kollat priset hos www.autofrance.se ?

Annars så har jag två givare liggandes där hemma (från skroten / lågmilare)

Vilken beteckning har du på din?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Svänghjulsgivaren ?

Post by Tony »

Knetha wrote:Vad säger ni andra - ska jag lägga nästan 1000 kr på en ny svänghjulsgivare ?

(På skroten kan man få en för 300 + frakt men det blir ofta kring 500:- och då får jag kanske inte med skruvarna och så vet man ju inte vilket skick den är i...)

Spjällhusgivare, var något som jag fick för mig när jag sökte runt lite. Vad tror ni om det ?
skrotar brukar ha några mån garanti
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Samlad information och saker kopierade från gamla trådar

Post by Knetha »

Samlad information och saker kopierade från gamla trådar:

Enligt föregående ägare hade någon på Volvo sagt att automaten betedde sig konstigt om motorn gick orent. (Problemet kanske inte ligger i lådan alltså)

Bytt till nytt:
• Tändstift
• Tändkablar
• Kamrem
• Bensinfilter

Bytt till andra begagnade:
• Knacksensor
• Lufttemperaturmätare
• Tändspolar
• 2 olika temperaturgivare (77 00 865290 samt 7700829427)
• Katalysator
• Batteri
• Map-sensor med slang

Luftfilter kollat - var OK. STP "Complete fuel system cleaner" använt. Spjällhuset rengjort.

Avgasvärdena är OK, den är besiktigad i mars -08 med godkända resultat (CO 0,0 / CO 2500 0,1 / HC 014 / LAMBDA 1,01). Även besiktigad utan anmärkningar i November -08 (har dock ej de siffrorna här).

Felkoder fanns vid avläsning för ca 2 år sedan, dessa fanns:
4D Givare hastighet
5D Krets svänghjulsgivare
11D Ledning insprutning/automatlåda
11G Hastighetsmätning

Okänt om dessa är åtgärdade, troligen inte. Men de kunde tydligen uppstå om man bara fick motorstopp ???

Felkoder raderade i Maj -08 (något "orelevant" fanns då, enligt teknikern, men jag fick inte reda på vad). Motorlampan har lyst 3-4 gånger i somras och då gick bilen bara på 3:an (kändes det som i alla fall). Sedan har jag framkallat att motorlampan lyst då jag letat fel. Men vid kontroll nu i December -08 fanns INGA felkoder alls i datorn, bilen verkar inte ha spart dessa, som ordnat sig själva vid nästa start.

När jag läst på utländska sidor har jag förstått att det är ett "nödprogram" i automatlådan när den bara går på 3:an.
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Samlad information och saker kopierade från gamla trådar

Post by figgesoft »

Knetha wrote: 4D Givare hastighet
5D Krets svänghjulsgivare
11D Ledning insprutning/automatlåda
11G Hastighetsmätning

När jag läst på utländska sidor har jag förstått att det är ett "nödprogram" i automatlådan när den bara går på 3:an.

Något som har med de ovanstående verkar logiskt. ^^
Du har inte hittat lösningar till växellådans nödprogram?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

Nja... De som skrev om problemet med att växellådan bara gick på 3:an och motorlampan lyste, och efter omstart av bilen så funkade den igen, hade nog problemet oftare än mig - men ändå.

Det fanns folk som kunde slå vad om att det var "pressure regulation", som även benämns "Pressure modulating solenoid valve", som var felet. "A valve called an EVM ( electonic valve modulation) can be fitted to the box.". De var mycket säkra på det.

Men sedan fanns det några som gjort en sådan reparation, utan att bilen blivit bra !


Och, då bilen inte går att varva upp som den ska i stillastående läge, tror jag inte att detta kan vara, åtminstone det enda, felet på bilen...


Men felkoderna jag skrev om, 4D och 11G - är inte det "samma sak" ? 5D är väl den givaren som jag funderar på att byta. 11D låter minst sagt ospecificerat...

Har dessa 4 någon gemensam nämnare ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Givaren

Post by Knetha »

Min givare (till svänghjulet) ska heta 7700742634, den du hade "figgesoft" hette ju 7700875184B så tyvärr är det inte samma... Jag ska ta bort den som sitter där nu i veckan och se vad den heter...

Din givare ska passa:
Clio/Kangoo 1.0/1.4/1.6

Min givare ska passa: (grovt uppräknat)
21/25/Megane/Scenic/Espace II 2.0i/2.2i/2.8i
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

okej.
jo det är från 1.6liters motorn som jag plockade från (skroten)

Kolla det som står om tryckventilen här ovan, den kan påverka vaccumet i motorn som gör att du får fel värden till map-sensorn.

du kan testa att dra av slangen till ventilen och plugga igen där den går ut från insuget. (hjälper kanske)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Post by Knetha »

Är det Bräsletrycksgivaren du tänker på figgesoft ? Var sitter den ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

där bör sitta nån ventil uppe vid insuget, typ egr-ventil eller ngt liknande.

följ vart slangarna går.

Du bör ha en till bromsservo, en till map, en till bränsletrycksreg. dessa är de mer vässentliga.

en eller två går till egr. dessa bör kunna tas bort. (låt ventilens kabel sitta fast eftersom datorboxen kan ge felkod om där inte finns någon belastning).

Det räcker nog om du sätter t.ex. en klämma över slangen för att se om det gör skillnad.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Knetha
Posts: 62
Joined: 10 Mar 2008, 23:52
Location: Västerås

Svänghjulsgivare

Post by Knetha »

Då har jag studerat svänghjulsgivaren ! (Vi tar en sak i taget...)

Givaren på min bil var märkt 101750-21, vilket jag med hjälp av FBT hittade att den förekommer på diverse motorer/lådor hos Laguna 2.0/Scenic 1.6/Clio 1.4+1.8/R19 1.4 (åtminstone vad som fanns i lager med modellbeteckningen angiven). Samtliga med MANUELL 5 växlad låda.

Med hjälp av ett annat program hittade jag snabbt att SAMTLIGA dessa har en givare med modellnummer 77 00 855 719. (Det är väl en sådan jag har sittande på min bil då antar jag...)

Min givare ska som sagt (enligt Bilia samt samma program) heta 77 00 742 634.

Fel givare sitter alltså på bilen. Hur stor betydelse har detta i praktiken ? Teknikern på Bilia sade att "givaren såg felmonterad ut och att det kan vara monterat en givare till manuell låda". Kan datorn få felaktig information p.g.a. fel givare på svänghjulet ?

Som om inte det var nog... Givaren på min bil sitter inte snyggt. Folk må ha åsikter om Franska bilar i allmänhet och Renault (och Citroen) i synnerlighet men inte tror jag att man på Renaultfabriken sätter dit en givare med 3 (2 igentligen) olika brickor sittandes mellan godset och givaren, dessutom med en skruv som är 1-2mm för liten (diameter) för hålet...

Se bild (mutter,givare,bricka,dubbelbricka,gods):
Image

Och nu är den bortplockad:
Image

Så här ser det ut ovanifrån när givaren är borta:
Image

Nu är givaren borta. Enligt sprängskissen ska det se ut såhär, med de nya skruvarna som jag köpt för 54 kronor, som inte passade... Mitt gods är inte gängat så hur skruvarna dessutom skulle sitta kvar vet jag inte heller.
Image

Så här ser givaren ut i helhet:
Image

Och framifrån:
Image

Så här (notera de inbyggda muttrarna, som skulle kunna få plats i försänkningar som finns i godset) ser troligen den rätta givaren ut:
Image

Vad kan det här L betyda ? Givaren 7700855719 har värdet 'L=280'.
(Men fortfarande L1=24 och 240 ohm.)

OK, vad jag menade med att skruvarna som sitter där är för små (troligen 6mm som ska vara 7mm) är att detta innebär att givaren inte har en fixerad position som det är idag. Skruvarna kan ligga på botten av skruvhålet samt i toppen på givaren = (ca) 1mm skillnad på mellanrummet till svänghjulet jämfört med rätt skruvar samt (ca) 2mm skillnad på mellanrummet till svänghjulet jämfört med om jag låter skruvarna gå i toppen av skruvhålet och botten av givaren. MYCKET svårt att se/veta om givaren nu har rätt mellanrum till svänghjulet. Viktigt eller ej ?

"Toppen" på givaren (metall) ser något skrapad ut. Kan ev ha gått emot svänghjulet...

Monterade tillbaka givaren med samma skruvar men bara med dubbelbrickan (givaren kom närmare godset och såg ut att gå mer i centrum av svänghjulet) med följd att bilen inte startade alls. När alla brickorna var på plats gick den som innan jag började... Har jag då givaren på sista bilden kommer den ju ännu närmare godset, hur stora är då chanserna att den startar...

Kan detta vara lösningen på mina problem ?
Kenneth Carlsson
Renault Megane Scenic 1.6 -00
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Magnetfältet ändras beroende på avståndet..
Det är därför den är känslig för hur du justerar den (med brickor)

L1 är induktansen mätt i Henry du behöver ett dyrt instrument för att mäta det.

Däremot kan du mäta spänning på spolen samtidigt som du rör en magnet (magnetisk mejsel t.ex.) förbi spetsen.

Ju snabbare rörelse - ju högre spänning (induktion).

Skiljer så kåpan mellan olika motorer? Stämmer ditt motornummer?
Sprängskissen kanske är av äldre variant därför hålet inte stämmer.

en orginalgivare ser ut att ha "mutternitar" som säkert passar rakt in i hålen i godset? för att sedan skruvas från motsatt sida.
Image

Givarna är inte så dyra så det kan vara värt att testa med en ny..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

varför inte montera rätt sak med rätt skruvar istället för att hålla på att kludda med brickor och annat sk*t..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Fästerna skiljer beroende på om det är automat eller manuell.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kolla med autofrance.se

Benny är billigare än att köpa hos Bilia.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Tony wrote:varför inte montera rätt sak med rätt skruvar istället för att hålla på att kludda med brickor och annat sk*t..
Det är ju det som är problemet... något ljushuvud har monterat en "vanlig" givare med brickor för att den ska alignas rätt.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply