Ström problem/batteri??
Moderator: Forumpolisen
Ström problem/batteri??
Har nu råkat ut för detta fel ett par gånger inom en vecka.
Bilen startar jag kör till jobb och sedan när man skall hem så är all el i bilen helt dött.Ingenting händer då jag vrider på nyckeln.
Har fått skruva på skruven till Plus polen jätte lite för att få ström igen.Nu har jag spännt skuven till max och så hände detta fel igen igår.
Batteriet är relativt nytt så tror inte felet ligger där?
Även lampan för batteri har börjat lysa sedan igår i panelen.Kablar sitter i som dem skall i batteriets poler och även jordflätan som går in bakom framlykta (högra sett framifrån )
Märker även att ibland har klockan nollställts men bilen startar och där finns ström.
Någon som vet vad detta irriterande fel kan bero på?????
Renault Clio 1.4 1999 gäller det.
Bilen startar jag kör till jobb och sedan när man skall hem så är all el i bilen helt dött.Ingenting händer då jag vrider på nyckeln.
Har fått skruva på skruven till Plus polen jätte lite för att få ström igen.Nu har jag spännt skuven till max och så hände detta fel igen igår.
Batteriet är relativt nytt så tror inte felet ligger där?
Även lampan för batteri har börjat lysa sedan igår i panelen.Kablar sitter i som dem skall i batteriets poler och även jordflätan som går in bakom framlykta (högra sett framifrån )
Märker även att ibland har klockan nollställts men bilen startar och där finns ström.
Någon som vet vad detta irriterande fel kan bero på?????
Renault Clio 1.4 1999 gäller det.
Last edited by Tosun on 10 Dec 2008, 19:14, edited 1 time in total.
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
laddlampan brukar indikera att generatorn inte laddar batteriet.
Kan vara värt att testa o starta med startkablar och mät på batteriet vilken spänning du har när motorn är igång.
Du får under INGA omständigheter lossa kabeln från batteriet när motorn är på.
hur långt kör du till jobbet varje dag eller hur lång tid tar det att köra ?
Kan vara värt att testa o starta med startkablar och mät på batteriet vilken spänning du har när motorn är igång.
Du får under INGA omständigheter lossa kabeln från batteriet när motorn är på.
hur långt kör du till jobbet varje dag eller hur lång tid tar det att köra ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Bilen startar av sig själv efter jag rör lite på skruven till pluspolen.figgesoft wrote:laddlampan brukar indikera att generatorn inte laddar batteriet.
Kan vara värt att testa o starta med startkablar och mät på batteriet vilken spänning du har när motorn är igång.
Du får under INGA omständigheter lossa kabeln från batteriet när motorn är på.
hur långt kör du till jobbet varje dag eller hur lång tid tar det att köra ?
Kör ungefär 1mil enkel till jobb var dag eller ca 10min.
Vad skall spänningen ligga på när bilen är igång??
Erdal , Ag
Kan det vara så att detta är för kort tid / bit som bilen behöver för att återladda batteriet vid start ?Tosun wrote:Kör ungefär 1mil enkel till jobb var dag eller ca 10min.
Startas och stängs motorn av vid korta tidsperioder laddas batteriet ut ganska snabbt, om jag inte minns fel (?)
C. Andersson, Ulricehamn
Innan jag körde till jobb igår hade jag en tur på ca 200km och sedan på morgonen när det var dax att köra hem händer detta igen.opA wrote:Kan det vara så att detta är för kort tid / bit som bilen behöver för att återladda batteriet vid start ?Tosun wrote:Kör ungefär 1mil enkel till jobb var dag eller ca 10min.
Startas och stängs motorn av vid korta tidsperioder laddas batteriet ut ganska snabbt, om jag inte minns fel (?)
Undrar om det kan vara något med någon relä eller nåt eftersom lampan
tändes för batteri igår.
Har dock inte kört bilen idag men skall snart till jobb så får se hur det går då.
Erdal , Ag
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
nytt batteri ?
laddningsrelä eller generatorn?
mät som sagt på batteriet när motorn är igång så ser du om batteriet laddas.
lyser laddlampan så laddar inte generatorn och batteriet urladdas.
har du drag? finns ibland ett strömförsörjningsstift vid kroken som ärjar och kortsluter batteriet.
halljusrelä som drar även efter tändingen är frånslagen?
sprakar det när du lyfter av batteripolen när motorn är avstängd?
mycket sprak = något som drar mycket ström.
har du en tillförlitlig multimeter kan du även mäta strömmen (mer än 10amp).
laddningsrelä eller generatorn?
mät som sagt på batteriet när motorn är igång så ser du om batteriet laddas.
lyser laddlampan så laddar inte generatorn och batteriet urladdas.
har du drag? finns ibland ett strömförsörjningsstift vid kroken som ärjar och kortsluter batteriet.
halljusrelä som drar även efter tändingen är frånslagen?
sprakar det när du lyfter av batteripolen när motorn är avstängd?
mycket sprak = något som drar mycket ström.
har du en tillförlitlig multimeter kan du även mäta strömmen (mer än 10amp).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
ca 14volt mätt på batteriet så ser du att det laddar, men jag tycker det bara låter som dålig kontakt på batteripolerna..Tosun wrote:
Vad skall spänningen ligga på när bilen är igång??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen