Ström problem/batteri??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Ström problem/batteri??

Post by Tosun »

Har nu råkat ut för detta fel ett par gånger inom en vecka.
Bilen startar jag kör till jobb och sedan när man skall hem så är all el i bilen helt dött.Ingenting händer då jag vrider på nyckeln.
Har fått skruva på skruven till Plus polen jätte lite för att få ström igen.Nu har jag spännt skuven till max och så hände detta fel igen igår.
Batteriet är relativt nytt så tror inte felet ligger där?
Även lampan för batteri har börjat lysa sedan igår i panelen.Kablar sitter i som dem skall i batteriets poler och även jordflätan som går in bakom framlykta (högra sett framifrån )
Märker även att ibland har klockan nollställts men bilen startar och där finns ström.
Någon som vet vad detta irriterande fel kan bero på?????


Renault Clio 1.4 1999 gäller det.
Last edited by Tosun on 10 Dec 2008, 19:14, edited 1 time in total.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Har du en Volvo?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Joakim16v wrote:Har du en Volvo?
Glömde nog det viktigaste.
Det är en Renault CLIO 1.4 1999
Erdal , Ag
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

laddlampan brukar indikera att generatorn inte laddar batteriet.
Kan vara värt att testa o starta med startkablar och mät på batteriet vilken spänning du har när motorn är igång.

Du får under INGA omständigheter lossa kabeln från batteriet när motorn är på.

hur långt kör du till jobbet varje dag eller hur lång tid tar det att köra ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

figgesoft wrote:laddlampan brukar indikera att generatorn inte laddar batteriet.
Kan vara värt att testa o starta med startkablar och mät på batteriet vilken spänning du har när motorn är igång.

Du får under INGA omständigheter lossa kabeln från batteriet när motorn är på.

hur långt kör du till jobbet varje dag eller hur lång tid tar det att köra ?
Bilen startar av sig själv efter jag rör lite på skruven till pluspolen.

Kör ungefär 1mil enkel till jobb var dag eller ca 10min.

Vad skall spänningen ligga på när bilen är igång??
Erdal , Ag
opA
Posts: 15
Joined: 18 Nov 2008, 22:17
Location: Ulricehamn
Contact:

Post by opA »

Tosun wrote:Kör ungefär 1mil enkel till jobb var dag eller ca 10min.
Kan det vara så att detta är för kort tid / bit som bilen behöver för att återladda batteriet vid start ?

Startas och stängs motorn av vid korta tidsperioder laddas batteriet ut ganska snabbt, om jag inte minns fel (?)
C. Andersson, Ulricehamn
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

opA wrote:
Tosun wrote:Kör ungefär 1mil enkel till jobb var dag eller ca 10min.
Kan det vara så att detta är för kort tid / bit som bilen behöver för att återladda batteriet vid start ?

Startas och stängs motorn av vid korta tidsperioder laddas batteriet ut ganska snabbt, om jag inte minns fel (?)
Innan jag körde till jobb igår hade jag en tur på ca 200km och sedan på morgonen när det var dax att köra hem händer detta igen.

Undrar om det kan vara något med någon relä eller nåt eftersom lampan
tändes för batteri igår.
Har dock inte kört bilen idag men skall snart till jobb så får se hur det går då.
Erdal , Ag
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

nytt batteri ?

laddningsrelä eller generatorn?
mät som sagt på batteriet när motorn är igång så ser du om batteriet laddas.

lyser laddlampan så laddar inte generatorn och batteriet urladdas.

har du drag? finns ibland ett strömförsörjningsstift vid kroken som ärjar och kortsluter batteriet.

halljusrelä som drar även efter tändingen är frånslagen?

sprakar det när du lyfter av batteripolen när motorn är avstängd?
mycket sprak = något som drar mycket ström.
har du en tillförlitlig multimeter kan du även mäta strömmen (mer än 10amp).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tosun wrote:
Vad skall spänningen ligga på när bilen är igång??
ca 14volt mätt på batteriet så ser du att det laddar, men jag tycker det bara låter som dålig kontakt på batteripolerna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Börja rassla lite i motorrummet idag.Öppnar huven och ser att Generatorrem är Helt slapp.
Hur spänner jag denna?Ser bara två bultar som håller generatorn.Är det den understa bulten jag skall lossa för att spänna åt remmen???
Erdal , Ag
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Har nu fått på och spännt remmen.Undrar bara ifall remmen skall gå under eller Över Spännrullen????
Erdal , Ag
Post Reply