Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare
Moderator: Forumpolisen
Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare
Hej
Har en Renault 5 GTS -88 (4 dr)
Intervallfunktionen på vindrutetorkarna fungerar inte. Har kollat säkringen, men den är inte trasig. Dessutom fungerar ju de övriga två lägena.
Tänkte att det kunde vara ett relä. Är det ett separat relä för intervallfunktionen? Någon som vet var den sitter, bakom säkringsdosan eller vid av/på-armen?
När jag kör med intervall hörs ingenting. Borde väl höras ett tick/tack om reläet fungerar. Annars tänkte jag att det också kunde vara oxid på kontakterna.
Tacksam för svar.
Har en Renault 5 GTS -88 (4 dr)
Intervallfunktionen på vindrutetorkarna fungerar inte. Har kollat säkringen, men den är inte trasig. Dessutom fungerar ju de övriga två lägena.
Tänkte att det kunde vara ett relä. Är det ett separat relä för intervallfunktionen? Någon som vet var den sitter, bakom säkringsdosan eller vid av/på-armen?
När jag kör med intervall hörs ingenting. Borde väl höras ett tick/tack om reläet fungerar. Annars tänkte jag att det också kunde vara oxid på kontakterna.
Tacksam för svar.
Last edited by amuse68 on 24 Apr 2012, 19:31, edited 1 time in total.
Tack för snabba svar. Är ny på detta forum, så det var en trevlig känsla...
Hmm... När du säger "ställa torkarna var som helst på rutan i intervalläge är det en säkring som är trasig", hur menar du då? Intervallfunktionen är helt död. Får föra spaken vidare ner till första eller andra läget, då torkararmen går hela tiden.
Ska för övrigt kolla den andra säkringen idag. Hittade bara 1 symbol för torkare på säkringsdosan.
Hmm... När du säger "ställa torkarna var som helst på rutan i intervalläge är det en säkring som är trasig", hur menar du då? Intervallfunktionen är helt död. Får föra spaken vidare ner till första eller andra läget, då torkararmen går hela tiden.
Ska för övrigt kolla den andra säkringen idag. Hittade bara 1 symbol för torkare på säkringsdosan.
Last edited by amuse68 on 24 Apr 2012, 19:31, edited 1 time in total.
menar såhär om man normalt startar en torkare går den alltid tillbaka till utgångsläget oavsett när du stänger av den, när säkringen är trasig stannar torkaren direkt när du stänger av den, dvs den går inte tillbaka till utgångsläget.
men om den är helt död är det något annat, kan nog vara spaken lr något relä, har aldrig haft det felet...
men om den är helt död är det något annat, kan nog vara spaken lr något relä, har aldrig haft det felet...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare
Hejsan! Jag har samma problem med min -88 GTS. Inga trasiga säkringar. Är det reläet då? Torkarna stannar precis när jag stänger av dem, intervall finns inte. Verkar ändå vara ett vanligt fel, men ingen som kan säga precis vad det är, av de jag frågar. På Volvo kunde de bara med säkerhet tala om att ett nytt relä kostade nästan 900 kronor...
Kimmo Kononen
Re: Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare
Torgny Liljekvist
Peugeot 106-92. Citroen C1 sx i komf.p.-06. Xantia 2,0 SX -95. Xantia 2,0 SX 16v -97 Brake. Xantia 1,8 SX -94 Donator. Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla. Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
Peugeot 106-92. Citroen C1 sx i komf.p.-06. Xantia 2,0 SX -95. Xantia 2,0 SX 16v -97 Brake. Xantia 1,8 SX -94 Donator. Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla. Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.