Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
amuse68
Posts: 3
Joined: 20 Nov 2008, 08:26

Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare

Post by amuse68 »

Hej

Har en Renault 5 GTS -88 (4 dr)

Intervallfunktionen på vindrutetorkarna fungerar inte. Har kollat säkringen, men den är inte trasig. Dessutom fungerar ju de övriga två lägena.

Tänkte att det kunde vara ett relä. Är det ett separat relä för intervallfunktionen? Någon som vet var den sitter, bakom säkringsdosan eller vid av/på-armen?

När jag kör med intervall hörs ingenting. Borde väl höras ett tick/tack om reläet fungerar. Annars tänkte jag att det också kunde vara oxid på kontakterna.

Tacksam för svar.
Last edited by amuse68 on 24 Apr 2012, 19:31, edited 1 time in total.
lina8
Posts: 8
Joined: 28 Nov 2008, 19:43
Location: LKPG

Post by lina8 »

Det är 2st säkringar till torkarna. Kolla så båda är hela 2 röda säkringar.
Lina johansson
LKPG
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om man kan ställa torkarna var som helst på rutan i intervalläge är det en säkring som är trasig..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
amuse68
Posts: 3
Joined: 20 Nov 2008, 08:26

Post by amuse68 »

Tack för snabba svar. Är ny på detta forum, så det var en trevlig känsla...

Hmm... När du säger "ställa torkarna var som helst på rutan i intervalläge är det en säkring som är trasig", hur menar du då? Intervallfunktionen är helt död. Får föra spaken vidare ner till första eller andra läget, då torkararmen går hela tiden.

Ska för övrigt kolla den andra säkringen idag. Hittade bara 1 symbol för torkare på säkringsdosan.
Last edited by amuse68 on 24 Apr 2012, 19:31, edited 1 time in total.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

menar såhär om man normalt startar en torkare går den alltid tillbaka till utgångsläget oavsett när du stänger av den, när säkringen är trasig stannar torkaren direkt när du stänger av den, dvs den går inte tillbaka till utgångsläget.
men om den är helt död är det något annat, kan nog vara spaken lr något relä, har aldrig haft det felet...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
amuse68
Posts: 3
Joined: 20 Nov 2008, 08:26

Post by amuse68 »

Har nu kollat alla säkringar. Inget fel på någon av dem. Återstår alltså relä och/eller kopplingar.

Någon som vet exakt var relät sitter, bakom spaken eller säkringsdosan?


/Martin
Kimmo
Posts: 2
Joined: 16 Oct 2010, 11:28
Location: Gislaved

Re: Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare

Post by Kimmo »

Hejsan! Jag har samma problem med min -88 GTS. Inga trasiga säkringar. Är det reläet då? Torkarna stannar precis när jag stänger av dem, intervall finns inte. Verkar ändå vara ett vanligt fel, men ingen som kan säga precis vad det är, av de jag frågar. På Volvo kunde de bara med säkerhet tala om att ett nytt relä kostade nästan 900 kronor...
Kimmo Kononen
Togga
Posts: 13
Joined: 31 Mar 2010, 15:51
Location: Norrköping

Re: Trasig intervallfunktion för vindrutetorkare

Post by Togga »

Torgny Liljekvist
Peugeot 106-92. Citroen C1 sx i komf.p.-06. Xantia 2,0 SX -95. Xantia 2,0 SX 16v -97 Brake. Xantia 1,8 SX -94 Donator. Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla. Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
Post Reply